zondag 12 november 2023

#Ministerie Van Snoepjes!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'I'm making flowers out of paper while darkness takes the afternoon.
I know that they won't last forever but real ones fade away to soon. 
I still cry sometimes when I remember you, I still cry sometimes when I hear you name.
I said goodbye and I know you're alright now but when the leaves start falling down, I still cry.
It's just that I recall September, It's just that I still hear your song.
It's just I can't seem to remember forever more those days are gone'
Uut 'I Still Cry' van Ilse DeLange

Moi, ben ik weer!
Welk liedje zou je mee willen nemen naar de volgende eeuw? 
Dat was de simpele vraag die de DJ's van Radio 2 stelden in 1999 (vrij vertaald naar Prince).
Welke plaat of liedje wilde je als luisteraar meenemen naar het nieuwe tijdperk?
Het lijkt nu niet meer voor te stellen maar in 1999 wisten wij nog niet of alles het wel zou blijven doen in 2000. Waren de computers, faxen etc. wel tegen het nieuwe millennium bestand? 
Met de kennis van nu een lachertje.
In 1999 mocht je 10 nummers op een papiertje schrijven uit de krant en kon je die opsturen naar een antwoordnummer in Hilversum.
Belandde vrijdagavond in de docu-serie over de magie van 25x Top 2000 op Nederland 3, eind december - tussen kerst en oud en nieuw - vieren wij alweer kwart eeuw Top 2000. Mooi!
De enige stemming die wel hout snijdt, ook al ben ik het (bijna) nooit eens met wat er uiteindelijk op nummer 1 staat. 
Jemig, wat is de tijd snel gegaan! Faxen die onophoudelijk ratelden tijdens de uitzending, oubollige beelden, maar wel meteen al die verhalen die beklijven rondom de nummers. Mensen die nog steeds om kwart voor vier 's nachts hun wekker zetten om dat ene nummer te horen terwijl je die tegenwoordig gewoon 24/7 per dag kunt luisteren wanneer je wilt! 
Inderdaad die magie! Begin december mogen wij weer stemmen. Een week lang heb je de tijd!
Het bleek de 2e aflevering te zijn, vanmorgen heb ik de eerste ff teruggekeken. Lekker loom in bed!
De kinderen sliepen nog, wat een bonus dit weekend. Mama is best wel ziek en de corona was niet eens in de aanbieding en zo heb ik een paar dagen extra met ze. Je hoort mij niet klagen. 
Gisteren derhalve Sint Maarten gelopen....Nou ja, zij dan. 
Ben nu ineens staatssecretaris geworden van het Ministerie van Snoepjes, wat een management! 
Want voor een minister ben ik niet in de wieg gelegd, wie wel? Dat is de grote vraag op 22 november? 
Die stemming duurt maar een dag! Ik ben er wel uit. Ondertussen. Stem gewoon op Alwin, zoals ik vorige week al verhaalde. Kreeg ik, gek genoeg, weer best veel commentaar op! Ben je toch in de Heer gekropen?
Neuh....en de Heer ook niet in mij! Je hoeft niet met alles eens te zijn om toch een gesprek met iemand aan te knopen. Ik geloof niet alles, ben een soort van ongelovige Thomas maar ik kijk naar het grotere geheel. Denk echt, dat onze Alwin de juiste (riet)stappen kan maken richting Den Haag. 
De weg er naar toe is bekend, via de A28, éénmaal de Iessel over wordt het spannend, wat ik oe brom!
Vind wel dat ik mijn stem moet laten gelden, net zoals ieder jaar met de Top 2000.
Jemig, een uurtje liedjes zingen in de Marslanden I en II leverde zowel Moos als Mouna bakken vol snoep op. Ze stuiteren nog net niet de trap op! Ik moest meteen al op mijn strepen gaan staan bij thuiskomst. Vanavond geen snoep meer! Ook geen lollie of chips. De politie deelden zakjes chips uit, naturel natuurlijk, je zou eens kleur bekennen..!! Wat deed de politie überhaupt in de Marslanden?
Daar gebeurt toch nooit wat? Ja, iemand valt dronken van een fiets? Of breekt een enkel op het invalidentoilet. Laat dat even op je inwerken. Een enkel breken op het invalidentoilet?? Speling van het lot? Wat doe je als valide in godsnaam op het invalidentoilet? Oh néé, dat was op de Boshoek?
Of waren de hoeders van de wet zo alvast een stukje dichter bij waar de Shit normaal Happens en ondertussen lieve koekjes bakken voor de (nog) onwetende jeugd? 
In het kader van #dtv (durf te vragen). Zo langzamerhand hangt het zwaard van die knuppel Damocles boven ons allemaal? Wanneer valt ie door de mand en door welk stuk boter snijdt dan het mes het scherpst? Zeg niet dat wij niet gewaaarschuwd zijn! Een probleem erkennen is ook ballen tonen wat dat betreft ben ik het roerend eens met Doen'22, ze slapen niet. PC en Erik zijn wakkere lui, wat ik oe brom! Ze doen het gewoon! Ze kwamen gisteren even buurten op het Westerpark. Deze, voormalige, dansleraar geloof ik wel op zijn lieve blauwe ogen. Dat is gelukkig geen Engel laat staan Willem. Dat was de scheids wel, die luisterde naar de naam Gabriël maar was wel mooi te laat. Vast niet op tijd vertrokken. Snappen jullie het nog, haha? Malki floot ons naar een 7-1 overwinning. We hielden thuis mooi de broek aan tegen de Bornerbroekers. 
Mouna liep met haar vriendinnetje ML en Moos met Ruben. Ik zat ondertussen ff een bakkie te doen, herstel een Hertog Jannetje te pretkegelen, bij onze oud-trainert de Breuk! Weer mooie verhalen....
Altied gezellig bij Jan en Lien. Bij Jan is het Joah (mag wel zo) zonder H (denk de H van 'Anbarg').
Las in het boek van Jan. Mooie verhalen. Hij bracht ons naar de 1e klasse. Dat waren nog eens tijden net zoals hoe ooit de Top 2000 ontstond. Kort door de bocht was dat gewoon om het feitje dat Sky Radio in de laatste maand van het jaar qua luistercijfers steevast de boventoon voerde. Dat kriebelde en jeukte bij de zendermanager. 's Nachts kon hij een keertje niet slapen, kinderen waren niet rustig te krijgen, en toen  bedacht hij het format van de Top 2000. De beste tweeduizend nummers, op dat moment, van de afgelopen eeuw die wij in 1999 mee konden nemen naar het nieuwe millennium? 
Zo geschiedde. Prachtig om al die oude DJ's te horen, de oude apparatuur te zien, alle beren op de weg. Werken met briefjes, niet met een stemcomputer, niet met nummers uit een computer maar gewoon allemaal van Vinyl gedraaid. Pionieren! Het is nog maar 25 jaar terug! Gek, hoe de wereld in zo'n relatief kort tijdsbestek is veranderd! Nu mag je er 35 uitzoeken, nog 25 te weinig, maar toch! In deel 2 kwam Ilse aan het woord!
Samen met Anouk de lijstaanvoerder wat betreft Nederlandse zangeressen! uut Almelo hè.
Net zoals de Uitsmijters van gisteren? Jemig, wat een vliegdekschepen waren die basketballers van basketbalvereniging de Uitsmijters uut Almelo. Hier geen stoplicht op rood of groen! Weet niet wat ze daar krijgen te eten maar vast geen water! Moos is van zijn team één van de grootsten maar hij was nog een kleintje vergeleken met Goliath 1, Goliath 2 en Goliath 3. Zelf de meiden in dat team waren minimaal twee koppen groter! Je kon Dave en Finn op elkaar zetten kwamen ze nog niet bij de neus van die Uitsmijters.
De Vikings (het vroegere Second Dribble) waren geintim....euh..onder de indruk. Dat was te merken in de eerste twee kwarten. Dat ene ventje (nou ja, uit de kluiten gewassen 12-jarige) hoefde niet eens te springen, hij kon zo de bal in de basket deponeren. Another day at the Office. Jemig!
Arthur, de coach, trommelde Moos op. Hij moest die reuzen gaan bewaken. Hij liep zich een ongeluk, kwam gebutst uit den strijd maar hij liet zich niet van het kastje naar de muur sturen! Trots! De oude kaas bleef op het brood. 
Hij verdedigde met alles wat hij in zich had. In het laatste kwart van de tweede helft had die meneer uut Almelo (Die stond vast gisteravond aan de deur van een Almelooooose Discotheek, wat ik oe brom,  twaalf jaar nog maar hè) er schoon genoeg van! Hij was behoorlijk geirriteerd door het simpele feit dat die nr. 12 van die Hardenbergers steevast zijn aura stond te dwarsbomen! Hij beukte Moos gewoon! Moos kreeg een ouderwetse elleboogstoot.....Ik schreeuwde van de tribune, Hey.....! Doe ff normaal! Moos verblikte of verbloosde nie. Hij deed niet oog om oog, tand om tand of hoe ging die zin in de Bijbel ook alweer? 
Ik had die gozert allang een flinke mep verkocht maar Moos bleef ijzigwekkend kalm. Helaas hadden de scheidsrechters het vooral niet gezien. Jammer deed de coach van de Uitsmijters ook niets! Vroeger had mijn pupil een enkeltje naar de bank kunnen nemen. Vloeken in het veld? Kom maar naar de kant. Een vieze overtreding, idem dito! Ik snapte ineens de naam van de club uit Almelo. Uitsmijters...
Dat waren het inderdaad. Kleerkasten van het kaliber Stallone of Schwarzenegger! Waren deze jongens wel amper 12 jaar oud? Ik keek voor de zekerheid nog even of ze niet na afloop gewoon lachend achter het stuur stapten. Moos was onder de indruk, zat een half uur na afloop onder de douche nog vol met adrenaline. Het had wel wat met hem gedaan. Wat deed ik fout, Papa? Hij werd namelijk afgefloten, hij hing bijna over die twee meter punt vier komma zes lange jongen van de Almelöers heen. 
Niks jongen, hij voelde het onterecht! Papa was ook nooit eens met de scheidsrechter in het veld, Moos had zelfs te maken met notabene twee van die heren en nog zagen ze het niet! Vier paar ogen hè.
Schitterend! Echt weer zo'n leermoment! Maar Moos bleef volharden in zijn David-rol! 
Ik vind dat hij is geslaagd met vlag en wimpel maar Moos was nog niet overtuigd van dat feit!
Ze verloren kansloos, maar soms win je - in mijn ogen - toch zo'n ongelijke strijd!
Sorry, dwaalde weer af. Het was genieten van die docu-serie over de Top 2000. Even onderdompelen in muziek en wat het allemaal met je doet op de vrijdagavond na Twee voor Twaalf! Biertje er bij....Worstje! 
Moos aan tafel en die soms even kwam buurten, wie is die mevrouw? Ilse, Moos! Uut Almelo hè.
Daar komen de Uitsmijters van morgen ook vandaan. Waar oe maar, met de kennis van nu! 
Voor de Top 2000 zat de docu van Acda en de Munnik, ook al de tweede aflevering! 
Ook iets van eerder! Hoe Thomas en Paul elkeer leerden kennen op de Kleinkunstacademie tot aan het laatste gezamenlijke optreden in Carré (ik zag ze voor het laatst in Deventer). We zien in deze docu hoe de reünie langzaam ontstond, van voor het eerst weer samen schrijven op Ameland (weekendje weg, goed idee..), tot de aanvang van de zes uitverkochte shows in Ziggo Dome. Hoop dat ze volgend jaar ook nog een tourtje doen. Zag dat al geboekt zijn voor enkele festivals in 2024, moet dus goed komen! Ook langs theaters? Paul weet de weg wel naar Hardenberg, hij was hier vorig jaar nog met de Musketiers Bertolf en Paskal.
Maar, ook errug leuk. Heb sowieso een zwak voor Acda, keepers hè, schept een onderlinge band! 
Hoe ze tijdens corona weer eens een kop koffie met elkaar gingen drinken nadat hun vriendschap een flinke deuk (uitsmijter uit Almelo in de buurt..?) had opgelopen nadat Paul de stekker uit hun samenwerking had getrokken. 
Paul nam gevulde koeken mee. Dat wel! 
Ik heb geen kaarten voor de Ziggo Dome. Te laat ingeschakeld. Wel willen maar misschien ook niet kunnen! Sta wel op de wachtlijst, had de kans vorige maand om toch nog te gaan. 
Maar verplichtingen elders hè, had niets met Omtzigt te maken hóór. Soms heb je dat, komt het niet uit.
Had ik vrijdag ook, had een soort van afspraak maar kwam Moos tussendoor! Nood breekt wet!
Of was het zelfbescherming? Wel kunnen maar eigenlijk achteraf toch niet willen. Leugentje om mijn eigen bestwil te temperen? 
Ik hou van zulke docu's. De verhalen achter een goed verhaal! Het hoe en waarom? 
De kleinkunst was een soort van Sodom en Gomorra. Alles kon, alles wat er kon gebeuren gebeurde er blijkbaar ook! Ze hadden de sleutels van de school...Hoe dan? 
Ik kwam er half zappend in. Meteen ook maar de eerste aflevering teruggekeken!
Ik hou d'r van! Moos herkende ook wat nummers, zijn toch de heren van het slaapliedje?
Yep, die hebben de tekst gemaakt op jouw geboortekaartje.
In een huisje op Ameland begon het weer te kriebelen tussen de heren! 
Wat heb ik ze vaak gezien. Humor op het toneel, gepaard met mooie liedjes.
Althans, dat vind ik! Sommigen mensen vinden het absoluut niks, bagger, die woorden van een ander!
Ik niet, ben toch meer van de teksten. Sommige zijn gekunsteld maar de boog kan niet altijd gespannen staan. Je kunt niet altijd op de pieken van je toppen zijn!
Ik wacht wel als ze hier achter het huis optreden. Ga er namelijk van uit dat ze theaters gaan doen! 
Hier is het ondertussen crisis. De kinderen zijn niet eens met het gevoerde beleid van het ministerie van de (Sint Maarten) Snoepjes. 
Ze vinden een Twix voor het ontbijt best kunnen of dat zakje van Haribo!
Das macht die Papa nicht so fröh. Samen trekken ze ten strijdde tegen Papa! 
Eerst komt uit de tweede kamer een licht protest. De boterham hoeven ze niet meer met appelstroop! 
Mouna komt met het steekhoudende argument dat Mentos gewoon fruit is. Kijk Papa, strawberry is aardbei.
Ze leggen alle bezwaren op volgorde, ondertussen verhoog ik de premie van de verzekering. Tandarts extra verzekerd, want ik hoor door de vele suikers het glazuur van hun beider kindergebitten al ernstig knarsen. 
Tandartsen in den landde omarmen vast Sint Maarten, zekers hun beschermheilige. 
Tuurlijk kan er nog wel een zwembad bij in de tuin. Hoe lang duurt voordat cariës zich openbaart? 
Denk dat de botte bijl er aan te pas moet komen. Ditmaal hou ik voet bij stuk! 
Hoor al te vaak dat ik te makkelijk ben. Niet vaak de recht rug! Het zal wel!
Soms huil ik nog wel eens. Ilse kwam net op het juiste moment langswandelen met haar 'I Still Cry' 
Goh, welke 35 nummers moet ik straks toch selecteren achter de stemcomputer! 
Alwin heeft mijn stem al, nu die 35 anderen nog! Tuurlijk Pink Floyd!
Wish You Were Here, net als Jelle eerder, zet ik die als eerste in de opstelling op mijn papiertje. 
Het nummer van mijn vader en ondergetekende! Denk met een lach en soms een traantje aan die ouwe!
Net als Moos staat mij soms het huilen nader dan het lachen! Ik bokste meestal gelijk terug!
Gele of rode kaart was dan mijn beloning. De aanleiding wordt meestal niet bestraft alleen het resultaat. Moos pakt, amper 10 jaar, het nu al anders aan dan zijn vader ooit deed!
Kon zo maar eens een minister worden, collega van Alwin in de toekomst.
Hij re(a)geert anders! Denkt na....
Kan ook slecht tegen onrecht net als ik! Maar de wereld is niet razend gemaakt maar stukje bij beetje. 
Bij mij had die knuppel kunnen gaan douchen, want dat doen wij niet op een voetbalveld maar ik zat binnen en was slechts toeschouwer. Veilige afstand. Niet mee bemoeien.
Ik bleef derhalve rustig zitten op de tribune. Moos redde zich wel! Mijn vaderhart deed wel een beetje pijn. Het liefst was ik er tussen gesprongen. Had die uitsmijter buiten het veld gegooid! Zonder pardon!
Kort lontje dat kereltje en dat ben je amper twaalf....Ik vond er iets van! 
Maar blijkbaar was ik de enige, de vader uut Almelo van dat uit de kluiten gewassen kereltje keek niet op of om, verbloosde zelf niet! 
Weer iets geleerd. Sint Maarten, Sint Maarten....Niet alle koeien hebben staarten!
Inmiddels heb ik een motie van wantrouwen aan mijn broek hangen, notabene van mijn eigen kinderen.
Waar is de suikertaks als je 'm nodig bent. De dagen bij het ministerie zijn geteld voor mij. Wat ik oe brom. 
Denk morgen staatssecretaris af. Functie elders!
Fijne zondag.
Joah, mag wel zo (met -h, Jan).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten