zondag 5 november 2023

#Een Eitje...!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Dit is de grote vrijheid, je mag zeggen wat je denkt.
Niet dat het iets uitmaakt met hoeveel je ook bent.
Ze doen toch wat ze willen al moet de hele boel vergaan.
Lief, trek iets moois aan.
Dan gaan we dansen, dansen, dansen.
Dansen, dansen, dansen.
Dansen, dansen, dansen
Op de vulkaan.
Straks is het verboden of te laat om nog te gaan.
Lief, trek iets moois aan'
Uut 'Dansen op de Vulkaan' van De Dijk!

Moi, ben ik weer.
'Pap, wat staat er op je shirt...?'
Lees maar, Mouna. Ze leest al hele tekstjes. Eerder las ik haar voor, nu doen wij het meestal samen, om en om. 
Zij eerst een pagina, dan ik een pagina. Ze leert snel, groep 3 hè.
'Lieve lieve' is momenteel ons favoriete kinderboek.
Alles wat je zoekt vind je in een kinderboek, hoor het oude Bos het nog zo zeggen.
Lieve is een lieveheersbeestje die woont in een oude rode dobbelsteen. Lieve is dol op stippen. Ze heeft zelf natuurlijk stippen en ze versiert samen met haar vriendje Bor de Tor ook alles om zich heen met stippen. Zelfs de taarten die ze bakt. Stippen.
Uiteindelijk is alles (uit)gestippeld behalve....Ja, Bor! Zou Lieve hem zonder stippen nog wel leuk vinden? Alles wat je zoekt....
Zie hier, het oeroude dilemma, ze beginnen er al vroeg mee. Tuurlijk komt alles goed, appel eitje.
Met haar wijsvinger las Mouna die ene regel op mijn, zeg maar, zogenaamde slaapshirt.
'Lief, trek iets moois aan'. Waar gaat dat over, Papa?
Weet je nog die man van de week op televisie met baard. Ik vertelde je dat dat Huub was.
Huub van der Lubbe. Hij zong ruim veertig jaar in een bandje wat Papa wel heel leuk vond en nog steeds vind. Oh Ja, Frank Boeijen Groep. Haha, néé lieverd De Dijk! 
Vrijdagavond nog een generatiekloofje meegemaakt. Een meisje van amper twintig had het grote lef om De Dijk met Dansen op de Vulkaan te skippen voor ene Jan Biggel uut Brabant...?!?!? 
Een doodzonde, heiligschennis in optima forma. De volgende keer staat linea recta de doodstraf er op. Je blijft af van De Dijk, potverdikkemei. Punt. Uitroepteken!
Ach, ik kon er ook wel weer om lachen. De jeugd bepaalde wat er vrijdagavond in de HMH Ommen werd gedraaid. Jemig, wat maakten ze vroeger toch goede muziek, tegenwoordig doet het soms pijn aan je oren, wat ik oe brom! Maar dat is mijn mening. Plezier hebben ze wel. Mooie lieve kleine mensjes.
Ik liet Mouna net horen uit welk nummer van De Dijk de regel 'Lief, trek iets moois aan' vandaan komt. 
Gelukkig vond ze het mooi of ze wilde de turnfilm op Netflix snel verder kijken, dat kan ook! Ik reken het sowieso goed. 
Tja, De Dijk. Ik ging even Dansen op de Vulkaan. Lief, trek iets moois aan. Gek genoeg zeg ik het vaak tegen Mouna. Meisje, onderweg naar haar zevende levensjaar, kiest vaak zelf haar kleren uit. 
Vrijdag vierde wij het feit dat één van de leukste en mooiste vrouwen op deze aardkloot vijftig is geworden. Ze tikte Sara al een maandje terug aan, ze is het dus al een beetje gewend aan het feit en dat ze als laatste van ons Dijk-cluppie nu bij de 50+ club hoort! Nu begint het pas, ahum! Welkom!
Irma, het mooiste wat mien moat Robert ooit is overkomen. Ben al bijna 30 jaar stinkend jaloers op deze gast. Het begon ooit aan de Vecht, was er zelfs getuige van en het water stroomt nog steeds door de Clemmestraat. Liefde overwint alles, als de liefde maar blijft winnen.
Meestal stroomopwaarts maar het zat ook wel eens flink tegen. Roeien met de riemen...
Wat zag ze er mooi uit. Het stralend middelpunt. Leuk feestje in Ommen. Daar liggen sowieso fijne herinneringen. Was voor de eerste keer echt live inpandig in de Herberg Music Hall. 
Leuk tentje, gezellig. Hans heeft de boel goed voor elkaar. Denk dat die andere Hans op z'n grote blauwe roze wolk ook wel tevreden is wat er met zijn kindje ondertussen allemaal is gebeurd! Hij is volwassen geworden. Top! Goed veur mekaar.
Ooit stond Racoon op het biljart in de oude Herberg. Mooie tijden! Sloeg aan het mijmeren...
Tobi met zijn handen in de achterste zakken van zijn spijkerbroek, stonden wij daar te dansen net als zijn vader dat altijd deed als hij iets teveel van het gerstenat had gezien. Prachtig Jong. Heeft humor!
Schitterend! Lian die al een hele mevrouw is! Het levert mien moat soms wat hoofdbrekens op. Haha.
Want als wij denken met het verstand wat wij toen rond die leeftijd hadden snap ik wel eens de kopzorgen van mien moat Robert, haha. Wat gaat de tijd snel. Zo leer je Lian nog fietsen en zo zit ze achter jou in de taxi van Steen. Ja, ik word oud! Leuke meid!
Ga dingen romantiseren. Hoe het eerder was. Hoe het nu had kunnen zijn? Op feestjes als deze mis ik mijn eigen gemoedstoestand van eerder! Wil ik iemand kussen. Gewoon, spontaan op de mond.
Zag een oude vlam achter de bar staan. Ze staat nog steeds in mijn telefoon als 'Heineken'. 
Grappig! Ze werkte destijds in een zaak waar ze Heineken schonken, dat dronk ik toen ech niet!
Ze vertelde dat ik haar ooit bloemen had gestuurd met alleen een kaartje van Grolsch er aan en zonder tekst. Niets voor mij (geen tekst) maar met terugwerkende kracht vond ik het wel weer een strakke actie van mezelf! Iets met een punt maken!
Was het trouwens al compleet vergeten. Ik snapte mijzelf. Dacht toen al iets anders dan gemiddeld.
Weet je nog dat wij samen een keer naar Takens zijn geweest, is er ook al niet meer? Neuh, zoveel dingen zijn er niet meer....Ik maakte de grap zelf wel. Ik keek nog eens naar haar....
Goh, wat heb ik vele leuke dingen laten lopen....Stommerd! Vond ik dat echt? 
Ik loop hier in Hardenberg nog wel eens tegen een andere ex aan. Dat was pas stom, Nu snap ik haar wel, zij was lichtjaren verder. Ik stond net aan het begin! Domoor, had zo'n mooi sprookje kunnen zijn.
Het was een superleuk feestje niet in de laatste plaats door Carla en Jurgen.
Het zusje van Robert had een muzikale pubquiz in elkaar getimmerd. Ze wonen nog net in Nederland, loop je honderd meter verder zit je rond te waggelen bij onze zuiderburen. Allee...
Eerder woonde ze daar ook, bijv. in Beerse (België). Gingen we naar de film in Antwerpen. The Saint daar nog gezien.
Maar ik vond het nog verrekte lastig. Intro's raden wat Carla op de piano speelde. Ik herkende Radar Love eerst helemaal niet...Een Eitje? Neuh, niet echt maar wel leuk. Vooral 10 nummers van ABBA raden was lastig. Waar is Jeroen Kijk in de Vegte als je hem nodig bent...?
Tuurlijk speelde ze het intro van Toto - Hold the Line - Dat deed ze ook al met haar band Stiletto op de feestavond van ons cluppie toen we 50 jaar bestonden. Vergeet de helft maar zulke dingen vergeet ik dus niet. Dat geheugen van mij steekt bijzonder raar in elkaar? Ook alweer ruim een kwart eeuw geleden. Freek was toen nog op aarde. Mien Pa in de feestcommissie, gelukkig had hij de band niet geregeld dat had ie gelaten bij Ina. Die trommelde uit het verre België Carla op. Geweldig! Appel Eitje.
Gisteren was het trouwens een eitje. We wonnen met 0-4 van sportclub Lutten, had ook 4-4 kunnen zijn. We zaten aan de goede kant van de streep! 
Neuh, het weekend begon hartstikke fijn. Het leven vieren! Leuke mensen, meestal leuke muziek (haha), Skuumkoppe in de hand (als het kan drink ik nog steeds geen Heineken) en gaan met die banaan! 
Leuke gesprekken. Gooide de optie Rosemary's Sons nog eens in de groep bij HaVaLi. Wie weet?
De stemming was opperbest! Vrienden voor het leven, zo belangrijk!
Stemming. Weten jullie het al? 
De spoeling aan deze kant van de Iessel is behoorlijk dun. Niet veel mensen hebben zin om wekelijks te verhuizen naar het pluche in Den Haag. Snap het wel. 
De wereld staat ondertussen in brand. We dragen veel water naar de zee maar vergeten het vuur te blussen. Ik weet ook niet waar ik op moet stemmen. Ben er ook niet zo mee bezig, maar ik belandde van de week ergens in een verhitte discussie. Elkaar de vliegen afvangen....
Zo moet het volgens mij niet! Maar samen de schouders eronder is iets van eerder, lijkt het wel!
Heb er ook niet veel vertrouwen in. Veel droeftoeters die maar wat roepen wat de goegemeente graag wil horen maar als puntje bij het paaltje komt schitteren ze in volle afwezigheid. 
Neuh, ik hou het, denk ik maar lokaal. Het is absoluut niet mijn partij. Verre van dat. Ben ook met veel punten niet met ze eens. Vanuit hun Christelijke inslag stoot mij veel dingen tegen de borst maar ik ben wel van mening dat Alwin te Rietstap een paar hete hangijzers in het vuur heeft voor Den Haag.
Deze regio gaat mij aan het hart en datzelfde gevoel heb ik bij Alwin. Hij praat geen onzin. 
What you See is what you get! Hij heeft, ik vertrouw 'm natuurlijk op zijn blauwe ogen, geen dubbele agenda's. Praat geen onzin. Praat met de taal van de tijd, praat met de mond van deze regio!
Voeten in de Kloosterhaarse klei, geboren in Banthum.
Daar geloof ik wel in. Denk echt dat ik misschien wel op de Christenunie ga stemmen en dan vooral op Alwin. Waarom niet?
Je moet ergens beginnen om dit land weer te hervormen. Wij zijn de weg aardig kwiet en de navigatie staat niet bij iedereen op Rome afgesteld. Want als wij die weg nou eens nemen, komen wij uiteindelijk vanzelf weer thuus. Want alle wegen leiden naar Rome, of niet dan?
Mijn weg leidt zondags vaak naar Pluimvee en akkerbouwbedrijf Reinders in Oud-Banthum.
Gek genoeg moest ik daar ook aan denken toen Mouna probeerde de zin op mijn slaapshirt te ontcijferen.
Gisteren waren wij met zijn drieën best eierig bezig. Er gingen flink wat eitjes in de pan!
Ze mochten zelfs de eitjes tikken. Gesmeer natuurlijk, uiteindelijk, maar wel gezellig. Geen appel eitje.
Ze houden van de eitjes van Reinders. Kan natuurlijk ook naar van der Veen gaan maar ik heb de loop nu éénmaal naar Reinders toe, vanuut Mariënberg de eerste afslag links na het huisje op de heuvel en ze zijn open op zondag. Dat hoeft niet maar bezigt het gemak na een bezoekje aan Moe. Als het niet hoeft haal ik op zondag niet mijn boodschappen. Dat vrome calvanistische zit er nog wel een beetje in....haha
Ach, Reinders is ook niet echt open, ze genieten zelf ook van de rust na het eieren rapen.
De automaat stiet op zondag bij Reinders gewoon niet uut! 24/7 Waarom moet je op zondag je eieren halen? Goeie vraag. Is er zo ingeslopen. Zondags denk ik vaak aan de week die voor mij ligt en daar hoort gewoon elke dag een eitje bij. 
Appel eitje was het ook voor onze club uut Hardenberg. De 'amateurs' van HHC Hardenberg versloegen het Heracles uut de eredivisie. David tegen Goliath? Het is maar hoe je het bekiekt!
Wel trots natuurlijk. Vind het geweldig wat ze woensdag presteerden op de Boshoek!
Had er anders ook bijgeweest. Neefje Guus had al kaarten geroggeld maar ik was even vergeten dat het door de week was en mijn twee lieve eitjes, Mouna en Moos, inpandig zouden zijn!
Dan maar via ESPN de tweede helft. Gisteren was de loting in de studio van ESPN. Nu komt Alkmaar Zaanstreek (AZ) op bezoek. Had gehoopt op Ajax, die kun je hebben! Zag meisje Bakker zitten en Herman Houwaard + de trainert. Mooi toch. Jesper Drost deed de loting. Hij zorgde ervoor dat HHC weer thuis speelt en die gast van AFC, die zijn tentamen miste, koppelde vervolgens AZ aan HHC.
Leuke gast die Drost. Na de eclatante zege (2-0) op Heracles moest hij 's avonds wel gewoon de avondfles aan zijn kindje geven. Dat vind ik nou mooi. Kun je Almelooooooooo uit de beker schieten maar 's avonds wordt er wel op je gewacht met de fles. Drie schepjes hè. Super man!
De charme van het amateurvoetbal alhoewel, dat moet gezegd, wordt er bij HHC niet meer betaald dan bij menigeen KKD-club? Waarvan Akte!
Dat was het wel zo'n beetje. Moos maakte ook zijn eerste doelpunt bij het basketbal. Hij deed er 's morgens vrij luchtig over. Dribbelen, mannetje passeren en gewoon schieten, Papa. Later bij Oma was hij wat rapper van tong en vertelde hij in geuren en kleuren trots over zijn eerste score. Mooi man. 
Appel Eitje. De laatste eitjes is hij nu aan het koken. Hij wil ze nu hard. Zo weer naar de automaat van Reinders. Een eitje halen.
Lief, trek iets moois aan! 
Fijne zondag.
Joah, mag wel zo.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten