zondag 14 januari 2024

#Schilderij!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'De plattegrond van wie ik ben is voor niemand echt te volgen.
Een labyrint zo grijs en groot dat je er steeds door wordt verzwolgen.
Mijn plattegrond is zwart en wit en daarom moeilijk te doorgronden.
Je zoekt een straat, maar vlotte kans dat die door jou niet wordt gevonden.
En je stelt me in staat van liefde...
Schilder me rood, geef me de kleur van je hartstocht!'
Uut 'Schilder me Rood' van Bløf. 

Moi, ben ik weer.
Het schilderij in de gang hangt scheef. Zag het van de week, opeens!
Misschien hangt ie al jaren scheef, ik let er niet zo op. 
Ben geen binnenhuisarchitect, laat staan pur sang!
Probeerde het recht te hangen maar het schilderij hangt, volgens mij, liever scheef. 
Dat is ie zo gewend, ik reken het maar goed. 
Zijn collega-schilderij tegenover hem hangt sowieso scheef, dat wist ik dan wel weer.
Daar ligt namelijk al jaren het sleuteltje van de brievenbus bovenop de houten lijst. 
Maakte een rondje door het huis, moest toch de was doen, heb best veel schilderijen hangen was naderhand de conclusie. Wat maakt mij dat? Een verzamelaar?
Heb niks van waarde hangen hóór...Heb inmiddels genoeg inbrekers in mijn gestolen geluk gehad.
Ik sluit de (schilde)rijen wel.
Veel portretten van de kinderen, veelal geschilderd door mijn ex-schoonmoeder die naast oma zijn ook een benadigd kunstenares is. Zij heeft Moos en Mouna vaak mooi gevangen, soms in een verstilde blik en/of dan lijkt het net weer of Mouna zo uit het schilderij op mijn slaapkamer naar je toe komt gelopen. Hallooootjes...
Op zolder liggen ook tal van stillevens stof te happen! Moet ik niet een keer naar Kunst of Kitsch? 
Gisteren begon Moos ineens over het Buurman & Buurman schilderij op zijn kamer te oreren...Allerlei theorieën passeerden de revue.
De streken van de meester. Mouna haalde vanmorgen haar ezeltje tevoorschijn. Huh...? Hoe dan?
Een appeltje valt niet ver van de booom gevalletje? Wat Oma kan, kan Mountje ook?
Op Facebook en andere sociale media-kanalen kwamen ook ineens tal van schilderijen voorbij. 
Heel veel van mijn 'vrienden' zijn Bob Ross al lang voorbij gestiefeld, waarvan Akte! Ze werden zelfs te koop aangeboden. 
Spotify draaide 'Vincent' van Don Mclean en 'When I Dream of Michelangelo' van the Counting Crows en even later wilde Mick Jagger en consorten een rode deur zwart gaan verven.
Hoe dan in vredesnaam? Met een kwast, denk ik maar dat terzijde.
Bløf sloot het rariteitenkabinet af met hun behangnummer 'Schilder me Rood' van haar debuutalbum 'Naakt onder de Hemel', kan je inderdaad wel vertellen dat er rare dingen gebeuren op deze aardkloot. 
Hoe dan? Het gaat mij, allang, boven de pet.
Ik kijk naar een schilderij, denk aan andere schilderijen in mijn huis en binnen no-time wordt mijn binnenkamer in de bovenkamer behangen met tal van schilderijen, schiet mij maar lek! 
Er is meer tussen hemel en deze aarde dan wij allemaal denken. Begin het soms eng te vinden, wat jullie..? al die AI-intelligentie en zo, moeten wij daar wel zo blij mee zijn?
Ik bedacht mij dit allemaal van de week hè, ik herhaal van de week, dus volkomen nuchter. Dat jullie niet gaan denken dat ik weer in een soort van bacchanaal drinkfestijn was beland. Niks van dat alles...
Kan ook zijn dat ik het kwam door het feit dat ik vrijdag langs een weg van vroeger reed ergens richting Deventer en ik zat te dagdromen over de schilderskunsten van deze en vooral gene. 
Weet wel dat ik het leven altijd mooier wil schilderen dan ik het überhaupt kan!
Ben meer een Herman Brood, schilder maar raak voor een knaak. Moos en Mouna zijn meer de Rembrandts en van Gogh's van deze huidige wereld!
Van de kinderen hangen hier ook diverse kunstwerken. Ze worden steeds beter met de kwast. 
Nu ik nog! Schilder mij maar rood en geef me de kleur van je hartstocht! 
Daar ben ik weer. Hoe ik via een U-bocht of Jij-Vraagbak toch weer uitkom in mijn eigen en zelfbenoemde straat!
Ik lees mijn plattegrond steeds vaker op de kop! Als je begrijpt wat ik bedoel. 
Wat ik wel begrijp is dat in Almelo wel vaker een stoplicht op groen blijft staan.....
Zoals u wellicht weet ben ik fan van het SBS6-programma The Battle of the Bands.
Niet alles is goed, soms schrikbarend slecht. Maar toch. Ik hou van live-muziek, biertje on the side! 
Mouna was net elders geparkeerd, een kunstenares in den dop heeft haar rust nodig, morgen weer haar muze. 
Moos zat achter deze tikgeit. Wetenswaardigheden op te zoeken. Papa, wist je dit al? Vaak is het néé en een enkele keer ja. Waar haalt ie het soms vandaan? Mag ik als bijna 11-jarige 0.0 bier? Wat denk je zelf? Hij denkt vaak van wel, ik ben dan een andere mening toegedaan. FF opzoeken....Tja, het is niet verboden maar of het verstandig is, is een andere vraag.
Sorry, dwaal weer af. Wilde het dit jaar wat korter houden, moet ik geen afslagen etc. meer nemen. 
Alhoewel de kortste weg is niet altijd de leukste, wat ik oe brom! 
Enfin. 
Normaal gesproken stiet Toon Eppink achter de toog van zijn eigen café De Stam in hartje Almelo.
De ruwe bolster, blanke pit met mooi lang krullend jaren tachtig haar, is tevens zanger van zo'n fijn besnaard cover-bandje. Ze doen de oude tijden van CCR herbeleven....Hoe gaaf kan dat zijn. Nou, best wel.
CCR? Ie weet wel Creedence Clearwater Revival, zo heette de band van John Fogerty ooit voluit.
Ze bestonden in de vorige eeuw, rond de jaren zeventig, echter maar enkele jaren toch hebben ze een schat aan klassiekers voor ons achtergelaten. Dank jullie wel! Thanks! Ooit zag ik de legendarische zanger-gitarist Fogerty in het hoge noorden. Groningen om precies te zijn als support-act van Tina Turner. Toen Fogerty and z'n Sons klaar waren met hun warming-up liepen wij naar achteren. Klaar met onze journey. We kwamen voor de klanken van CCR en niet voor Turner. Achteraf, met de kennis van nu, had ik toch ook even op haar moeten wachten zekers nu ze niet meer onder ons is. Ach, als ik nu eens alles van te voren wist had ik het dan ooit anders gedaan? Misschien wel, denk het niet! Het komt zoals het gaat...Haat dat wachten op vrouwen!
Dwaal, potverdikkemei, weer af. Sorry! Eppink tourt met z'n band The Fortunate Sons al sinds 2006 door het land om de geweldige muziek van CCR levend te houden. Dan ben je gewoon goed bezig!
Ik heb ze al eens eerder gezien, als ik mij niet vergis hier in het Theater achter het huus, maar ik vergis mij wel eens vaker. Niet alles blijft op mijn wankele netvlies hangen, schilderijen sowieso nie! Wel scheef. 
Maar zat gisteravond te genieten van deze vier 'ouwe jongens krentenbrood' heren. 
Hun versie van 'Up Around The Bend' was er één om in te lijsten of achter een schilderijtje te hangen. 
De streken van de meester! Tuurlijk, ze komen uit het Oosten. Dan heb je al een streepje voor maar Eppink en consorten zijn lekker nuchter. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Dat stoplicht springt vanzelf wel een keer op rood maar nu nog ff niet want ze zijn door naar de volgende ronde. Hoppa! 
Werd bijkans uit mijn stoel geblazen, wat een lekkere enthousiaste uitvoering van deze CCR-klassieker. Denk dat Toon en zijn vrouw hun café hebben vernoemd naar het café uit het stripverhaal 'De Stamgasten' van Toon van Driel. Denk het heur....Kan het mis hebben, heb ik wel eens vaker!
Maar in de strip, die Toon 'schilderde' vanaf 1980 in het Algemeen Dagblad, komt vaak een kroeg, genaamd 'De Stam', voorbij wat gevestigd is in een boom bij enkele ijsschotsen van de pinguïns.
Van Driel tekende ook andere succesvolle strips zoals bijvoorbeeld FC Knudde. 
Maar Knudde zijn de Fortunate Sons zeer zekers niet! Ik hou d'r van. 
Toon doen niet moeilijk, niet in zijn strips en zekers niet op de bühne. Geweldig, hou d'r van!
Wou dat ik kon tekenen of dat ik kon zingen. Dat eerste zekers niet, dat kunnen Moos en Mouna stukken beter en de vele schilderijen hier beneden en boven be-amen mijn relaas.
Wat betreft het zingen. Ik doe elke keer een voorzichtige poging maar kan geen toon houden....
Snap je. En zo is die cirkel ook weer rond! Mouna tovert een glimlach bij mij, zij is net wakker en nu bezig om naast een nieuwe Picasso ook nog eens de nieuwe Hans Klok of Kazan te worden...
Benieuwd welke klassieker van CCR volgende week door Eppink en zijn Sons voor het voetlicht wordt gebracht. Ik zie ze uiteindelijk wel in het Ziggo Dome eindigen...
Voorlopig staan voor deze mannen van de gestampte pot het stoplicht in Almelo op groen en zeker geen Bad Moon Rising en gewoon Fortunate Son(s) net zoals die van Rosemary's (Sons).
Tipje van mij, geachte Toon Eppink, Rosemary's Sons zouden ook goed in jouw kroegje passen voor een live-gig met wat biertjes on the side.
Had ik verder nog wat op het lijstje staan? Neuh, heb de kwasten al in de terpentine staan. 
Vandaag wordt er niet meer geschilderd, alleen maar gedagdroomd en in gedachten verder gekwast.
Wat ik nog wil zeggen. De kipautomaat van Cucina 39 levert heerlijke Chickenpops. Wij hebben er van gesmuld met verse frieten van Appie uit de Airfryer. Gistermiddag hadden wij het er over op de tribune bij de basketbal in de Kamp. De tegenstander van Moos stond in de file dus hadden Inge, de moeder van Hugo, en ik even de tijd om over de Chickenpops van Cucina 39 te ouwehoeren. Ik doe ze altijd in de oven vertelde Inge. Nou, dat heb ik dus ook maar gedaan. Lekker hoor! Had ik al verteld dat Moos gisteren een doelpunt heeft gemaakt? Of hoe heet dat bij basketbal? Fantastische actie, hij maakte een schijnbeweging, stuurde de verdediger van Twente Buzzards uut Hengelo het bos in en maakte een onvervalste drie- of tweepunter. Lekker man! 
(papa, de volgende keer iets minder hard juichen graag...Sorry Moos!)
Wat mij ook lekker lijkt zijn de pizza's van Arte Bianca. Vanaf maart 2024 krijgt Hardenberg een nieuwe pizzeria. Joepie! Tommaso Castorani, de voormalige pizzabakkert van Cucina 39, gaat dan aan de Voorstraat 49 zijn Italiaanse kunsten vertonen op het rijzende deeg etc. 
Eerder zat daar Tante Mien maar die was al enkele maanden met de noorderzon vertrokken. Kortom!
De koning is dood, lang leve de nieuwe koning!
Gastvrouw aldaar wordt Anusha Schuldink, jullie misschien wel bekend van Amused!
Ik mocht vriend worden, op Facebook dan.
Ik zie dat wel zitten, pizza's lijken ook soms net schilderijen....
En zo is deze cirkel weer rond. Denk niet dat ze vierkante pizza's gaan serveren. 
Genoeg onzin weer gestrooid. Ik ga schilderen met de kinderen, vergezichten maken....horizons tekenen.
Dromen van later. Fijn weekend.
Niet eens over Claudia gehad, dan wordt het zo'n brij...
Hoe laat ga je eigenlijk naar bed?
Joah, mag wel zo....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten