zondag 21 januari 2024

#Zeven!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Such is the way of the world you can never know.
Just where to put all your faith and how will it grow.
Gonna rise up, burning black holes in dark memories
Gonna rise up, turning mistakes into gold.
Such is the passage of time, too fast to fold.
Suddenly swallowed by signs, low and behold.
Gonna rise up, find my direction magnetically.
Gonna rise up, throw down my ace in the hole.'
Uut 'Rise' van Eddie Vedder.

Moi, ben ik weer!
Het was één over twaalf. 
Vera had net op Nederland 2 weer een moord opgelost, deze moordenaar had ik niet zien aankomen...
Dacht dat het de moeder was maar bleek toch de andere zoon te zijn die zijn broer in een vlaag van verstandsverbijstering naar de eeuwige jachtveld had geholpen met een steen als wapen.
Een soort moderne twistplot van het bijbelse verhaal over Kaïn en Abel, waren tevens broers hè, de één stond de ander ook naar het leven. Ik vergeet niet alles!
Maar in dezelfde minuut gingen mijn gedachten naar mijn lieve meisje. 
Mouna die, 1 minuut over 12, zeven is geworden. zij is van 21 januari 2017. 
Zeven is een getal van compleetheid, onder andere in de bijbel is zeven daarvan het symbool, zeggen ze.
Het geeft aan dat er iets af is, iets kan niet beter worden dan het al is, of juist niet erger. Dat kan ook.
De schepping gebeurde namelijk ook in zeven dagen. U wel bekend, neem ik aan.
Weet niet of onze schepping zolang duurde, denk eerder iets van zeven seconden als je begrijpt wat ik misschien bedoel. Een hoogtepunt was het sowieso. Het was meteen goed raak!
Was gisteren verre van compleet. Mouna en Moos komen straks pas om haar 7e verjaardag hier te vieren aan de Voermanstraat. 
Eerst een ontbijtje met z'n vieren, zoals het altijd was, en dan mag ik de honneurs gaan waarnemen. 
Feestje nummer 2 voor Mouna, gisteren vierde ze haar verjaardag al bij Mama met die kant van de familie en vrienden. Zo gaat dat hè.
Elk nadeel heeft zijn voordeel, weet niet of zij het ook zo ziet of voelt. Ikke althans niet....
Voelde mij vannacht mede daarom verre van compleet. Gek genoeg zette ik gisteren (vanmorgen dus eigenlijk) wel mijn zevende 'speciaalbiertje' op het aanrecht. Toeval?
Of gewoon minder drinken....haha. Dat kan ook. Was wel weer genieten van blondjes, tripels en een Quadruppel. Ze lag sowieso niet in haar bed! Wel al haar knuffels.....
Drukte de TV uit en Eddie begon 'Vedder' te zingen. Hoe is met jou dan verder? 
Eddie Vedder heeft wat, zijn stem laat 's nachts het licht en hoop branden. Hij zong nummers van zijn solo-album 'Into the Wild'. Nam de laatste slok van mijn Grand Prestige! Trusten. 
Henk appte nog ff net toen Eddie over the 'End of the Road' zong, Henk was niet verder dan de Kruidentuin gekomen bij die rotonde. Stond op een foto met een wederzijdse kennis. Lang niet gezien, hoe is het met joe dan, Erwin M.? 
Mouna was een prestatie van groot formaat (Grand Prestige). Zeven jaar geleden kwam ze behoorlijk snel op deze aardkloot.
We moesten om 07.00 uur 's morgens in het ziekenhuis zijn. Werden 'we' ingeleid en voor twaalf uur was zij er al, onze Mouna. Wat een prachtig mooie dag was die 21 januari in 2017.
En dat is elke 21 januari sindsdien. Stenders draaide destijds een plaatje van Stevie Wonder. 
'Isn't She Lovely'. Een wonder was en is het sowieso. Wat een plaatje. Ze is een schilderij met bijzondere penseelstreken. Straks snijden wij samen de uien voor de Uiensoep. Huil je al, Papa?
Dat wil ze graag eten op haar verjaardag als het bezoek vanmiddag komt. Ik reken het goed.
Was gisteren het huis aan het schoonmaken, althans deed een poging. Redelijk gelukt dunkt mij.
Kwam veel 'oud zeer' tegen, nu maar eens wat dingen in de jiskefet gepleurd. Afscheid nemen.
12-2-2020 is weer gewoon een datum voor de boeken. Dit schilderijtje van Mouna hield helaas niet haar waarde en ons huwelijk ook niet.
Is ondertussen onderweg naar Bovenveld, Woensdag 31 januari vertrekt ie met het andere grofvuil naar haar laatste rustplaats, als je begrijpt wat ik bedoel. 
Mouna, wat een portret en dat al zeven jaar lang! De laatste paar jaar mis ik links en rechts wat dagen, uren en minuten van haar. Maar als zij inpandig is is zij er ook echt...! 
Moos is vaak meer het rustiger type, al denken sommige mensen daar weer compleet anders over, haha..Maar dat terzijde.
Mouna is geen muurbloempje, gaat niet in een hoekje zitten te kniezen. Neuh, daar heb ik alle handen vol aan. Wil van alles, kan van alles. Is echt zo'n meisje meisje, ze is vooral lief. 
Zij is de dochter waar Eddie ooit over zong! Eddie en ik waren het vannacht roerend met elkaar eens.
Hij zong, ik luisterde. Zijn stem geeft rust in tijden dat mijn kamer boven behoorlijk onrustig kan zijn.
'I won't be the last, I won't be the first. 
Find a way to where the sky meets the earth. It's all right and all wrong. For me it begins at the end of the road. We come and go....en zo Vedder en Vedder! Mooi man.
Had eerst iets van Buitenhuis willen citeren, niet Henk maar Martin! Maar dat lag er dan weer zo Dik bovenop, iets van Dik Hout zaagt men mooie planken. 'Iemand die me op komt halen'
Komt vast door het feit dat ik het nieuwe boekje van Frits Spits uit heb gelezen. Stonden wat zinnetjes in om Vedder over na denken. Eddie nam vannacht de honneurs gelukkig waar. Ik vertaalde de teksten wel naar het dialect zodat ik zelf ook begreep waar de voorman van Pearl Jam het met mij over wilde hebben. Ik snap oe.
Alles om een 'Better Man' te worden. Deed het licht uit bij Black, je verzint het niet. Slapen kerel!
Morgen weer vroeg dag. Ontbijtje in elkaar flansen, uiensoep maken zonder te huilen. 
Trots op mijn meisje. Ook op Moos, die binnenkort elf wordt. Spuit Elf! 
Er spookte vannacht derhalve een gevalletje van omdenken in mijn troebele brein, zeven speciaalbiertjes hè haha....
'Soms moet je het leven dat je gepland hebt loslaten om te laten ontstaan wat het leven voor jou in petto heeft'.
Misschien wel, want wat het was komt niet meer terug! End of the Road. Die deksel zat vastgelijmd op het potje!
Mensen zijn bang dat ik misschien wel terug wil, weten jullie allemaal wat je eigenlijk echt wilt?
Ik niet! Aan het eind van het liedje, in dit geval the Road, weet ik ook niet hoe alles Vedder zal gaan?
Mooi dom nuilen hè. Ik vond het een bijzondere leuke avond. I put a Spell on You! 
Veel muziek weer gisteravond. Huis beneden weer schoon. Extra borstel door de WC! 
Je kunt weer zorgeloos kakken, mocht het bezoek dat gewenst vinden. Lekker Dorgeloos.
Seven(s) werd het gisteren niet! Ik wilde mij belonen voor al dat harde werken. Ik ving behoorlijk wat stof. Jemig dat vermenigvuldigt zich ook als een dolle. Kansas zong het ooit....Dust in the Wind of zoiets.
Maar het werd vanzelf Sevens hier in huis. Speelde dat ik Jan de kastelein was en dat de eveneens jarige Marjanne voor 1 avond mijn keukenprinses was. Ik maak er in mijn eentje vaak zaterdagavond wel een leuke avond van hoor, een rollenspel is mij niet vreemd. Ik speel meerdere rollen....
Wilde ooit bij Vorie-Vana, denk dat ik mijn roeping ben misgelopen. Een acteur op het amateurtoneel.
Dat zou wat geweest zijn? Met Berend-Jan en Chris op de bühne. Je moet dromen houden!
Racoon zingt nu net 'But I am so proud to be your father, I'm so proud to be your mum....Dat dekt wel aardig de lading. Spotify past zich moeiteloos aan mijn gemoedstoestand aan. Nu laaiend vuur van de Dijk. Potverdikkemei, ik mis ze hoor. Gisteren nog ff wat live-nummers erin gezet....
Comeback in 2025? Ik hou mij van harte aanbevolen. Eerst 2024 even doorkomen.
Wat dat betreft. Hebben jullie zaterdag 8 juni al in je culinaire bieragenda genoteerd!
Werd gisteren toch een partij vrolijk toen ik ineens een Facebookpostje zag van mevrouw Bakker.
Zij had namelijk wel redelijk wat interesse in het Speciaalbierfestival Hardenberg.
Alle alarmbellen gingen bij mij af. Speciaalbier op loopafstand. Had ik iets gemist?
Vrijdagavond hadden buurman en ik nog een mooie boom over het gerstenat opgezet. 
Die boom hoeft voorlopig geen water meer, wij hebben 'm aardig bewaterd. Als je denkt te begrijpen wat wij dan misschien bedoelen. Friday on my Mind! Het werd geen Easybeats want de blonde dames en tripeltjes gingen er weer in als Gods woord in een vrome ouderling. Amen.
Ik scrolde snel naar hun pagina. Daar stond de aankondiging: Speciaalbierfestival Hardenberg.
Opgelet, bierliefhebbers!
Kijk, dan heb je meteen mijn volle aandacht. 8 juni zal de eerste editie van Speciaalbierfestival Hardenberg gaan plaatsvinden en dat er nog vele edities tot St. Juttemis mogen volgen. 
Op het Wilhelminaplein, dat kan je bij wijze van spreken kruupend af. Het belooft een geweldige dag te worden vol met bier, muziek en heerlijk eten. 
Laat dat nou net drie van die ingrediënten zijn die ik meestal door mijn leven probeer te roeren.
Wordt het allemaal wel wat lekkerder van op deze aardkloot. Ook deze week hebben wij allemaal weer gezien en gelezen dat je zelf de slingers moet blijven ophangen. Jemig, wat is de wereld toch soms slecht! Geef mij dan maar zo'n bierfestival.
Kijk, dan wordt ik blij hè. Met een grote glimlach op het gezicht en de muziek een tikkeltje harder maakte ik, met grootst plezier, de wc schoon! Blinkend! 
Een bierfestival in de stad! Wie organiseert het dan? Welke brouwerijen zijn dan inpandig? 
Wat is er dan te eten, welke bandjes treden er dan op? Allemaal vragen....?
Maar Eddie maande mij tot rust. Ga slapen, kerel! Morgen (vandaag eigenlijk al) is jouw lieve dochter jarig, dan moet je fit zijn! Ik maakte derhalve zeven sprongetjes....Was de Zevensprong niet een televisie-serie, ooit lang geleden? Met zo'n meester met een krullenbol als hoofdrolspeler? 
Zit even in de zeven. Priemgetal, mooie film trouwens ook met Brad Pit en Morgan Freeman. Eng ook!
Rome werd gebouwd op zeven heuvels, the end of the road hè. Je hebt zeven hoofdzonden...
7 is een album van Madness en waar dansten Mouna en ik op tijdens het Top 2000 café? toeval?
Toto noemde zijn zevende studioalbum the Seventh One en wat zongen zij gisteravond: Can't Stop Loving You, nou dat kan ik inderdaad niet! Mouna ForEver. Je hebt zeven dwergen en zeven geitjes. James Bond heeft iets met het geval zeven (007). Zeven dagen in de week, zeven kleuren van de regenboog.
Er zijn zeven zeeën, zeven werelddelen, er zijn zeven schoonheden (zeven maar...??)
De som van de stippen op twee tegenover elkaar liggende vlakken van een dobbelsteen is steeds zeven (1+6, 2+5 en 3+4) en 7UP is een frisdrank en wat staat er ondermeer in de koelkast. Juist ja, Fanta!
Het getal 7 wordt als geluksgetal beschouwd (ik hou het nog altijd op acht), maar heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het de som is van de 'heilige' getallen 3 en 4.
Zeven komt na zes (dat was ze) en staat voor acht (dat wordt ze volgend jaar). Geen speld tussen te krijgen. 
En zo is het gezever weer ten einde! Oh ja, ik spreek zeven volgens Mouna verkeerd uit.
Het moet zeven zijn papa en geen zeuven.....(Hier kom ik weg hè - trouw aan het dialect).
Ga douchen, want de twee 7e...euh 8ste wereldwonders bint over een half uurtje inpandig. 
Zal de zeven flessies in de schure zetten anders krieg ik weer vragen waar ik toch geen antwoorden op weet. Hoe is het met Eddie Vedder?
Fijne zondag. Joah, mag wel zo...


2 opmerkingen: