zondag 28 januari 2024

#Oude Meester(s)!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'You, who are on the road must have a code you try to live by.
And so become yourself because the past is just a goodbye.
Teach your children well, their father's hell did slowly go by.
Feed them on your dreams, the one they pick's the one you'll know by.
Don't you ever ask them why, if they told you, you would cry.
So just look at them and sigh and know they love you.
And you, of tender years can't know the fears your elders grew by.
Help them with your youth they seek the truth before they can die.'
Uut 'Teach Your Children' van Crosby, Stills, Nash & Young.

Moi, ben ik weer! 
Gisteren trapte Mariënberg de tweede helft van het seizoen af in het pittoreske Nijverdal!
Wat een getrap in een emmer was het weer. En toch, toch kan ik niet zonder!
Voetbal, de belangrijkste bijzaak in het leven. Zeker in die van mij, wellicht ook in die van u? 
Vorige week werd de strijd tegen Kloosternarigheid op de valreep afgelast.
Een (nog) bevroren hoofdveld en witte sneeuw op het nepgras gooide roet in het roodzwarte eten.
Toen maar het huis gekuist, gisteren was het op sportpark Gagelman trouwens dweilen met de kraan open! Het kan verkeren.
Het veld van Door Eendracht Sterk (DES Nijverdal) is omringd door mooie statige bomen!
Keek in het tweede bedrijf eens omhoog, hoge bomen vangen nu éénmaal veel wind.
Door het lekkere winterzonnetje kneep ik mijn rechteroog half dicht. 
Pardoes veranderde de bomen in bekende gezichten. Keek nog eens goed, ik ontwaardde allemaal spelers waar ik ooit en soms samen mee had gespeeld. Zag foto's voorbij flitsen van roodzwarte spitsen.
Spitsen van vroeger. Spitsen die wel raad wisten als je er als elftal om doelpunten verlegen zat!
Je als club over een dood punt heen konden helpen. Die een neusje voor doelpunten hadden. 
Oude Meesters! 
Zag Harrie Heine uit alle hoeken en standen scoren. Zag Tony Binnenmars en Bert Maat excelleren.
Zag Theo de Lange samen met z'n moatie Rolf Hofsink weer een vijandelijke achterhoede in complete verwarring achterlatend. Zag dekselse Koentje Kolkman slalommen langs houten backs. Zag zelfs Herman Maathuis op zijn kenmerkende wijze weer een arme doelman naar lucht laten happen. De strepen van Henk Potgieter, bam boem in de winkelhaak, een veelvuldig scorende middenvelder.
Zag Rashidi en Mo, onze donkere parels van weleer, de benen uit hun sloffen lopen. Verlangde zelfs terug naar bijv. een Jurriën Schiphof of Rudootje v/d Vegt...Allemaal oude meesters die maar met één taak zaterdagmiddags het veld in liepen. Namelijk scoren. Dank je wel! Graag gedaan!
Het liep voor geen meter, gisteren bij de elf van Visscher en Co.
De oude nestor, met alle respect, moest al na welgeteld 1 minuut geblesseerd het veld verlaten. 
Rolf Hofsink, ook zo'n oude meester alhoewel hij nog behoorlijk jong van geest en leden is. Hopelijk is ie snel uut de lappenmand en vind ie volgende week het doel weer...
Dat ik daar gisteren en vanochtend weer aan moet denken komt eigenlijk door mijn oude meester, Gerrit ter Horst!
Het begon eigenlijk al op de Beerzerhaar (langs de Vossenboer), door goddeloos 'n Ham, via Marle (Bacco, Mmmmm) kwamen wij het dorp Hulsen binnen gereden.
Moos was weer eens ouderwets mee naar een uitwedstrijd van ons vlaggenschip, FC 'Getrap in den Emmer', kon 'm laten thuisblijven maar deed het maar niet! Hou niet van gezeur!
We keuvelden er een mooi eind op los. Gezelligheid troef in de C3. Hij had 's morgens 3x gescoord op de basketbal. De scheids was als vanouds weer een oud stuk vreten. Fluiten ho maar. The Vikings waren er weer eens genadeloos ingefloten, met boter en suiker tegen haar leeftijdsgenootjes in Enschede. 
We reden Hulsen binnen, hij zag op het schermpje in de auto dat het de Meester Werkmanstraat was waarin wij op dat moment verbleven. 
'Moos, weet je dat Papa's oude meester ook in Hulsen woont.' 
Nu heb je bijna alleen maar juffen maar vroeger (eerder, papa doceert) had je flink wat 'oude' meesters rondlopen op lagere- en basisscholen. Met de basis is het helemaal goed gekomen, de rest moet je toch echt zelf doen. Waarvan Akte! Invullen die handel.
Het was fijn op PCBS De Hoekstee in Beerzerveld, ik als enige uut het mooie Mariënberg in mijn klas!
Destijds was het nog de Hervormde School. Wij karkten in Beerzerveld bij de NH Kerk en ging je dus niet naar de Schakel (tevens Christelijk en mooi dichtbij) maar op fietsje langs het kanaal naar Beerzerveld. Krom voorovergebogen tegen de wind....
Daar werd ene meester Gerrit ter Horst in klas 3 (nu groep 5) mijn meester. 
Ik vertelde Moos wat dingen over meester ter Horst, nu zou het meester Gerrit zijn!
Hoe zo'n fijne man het was. Hoeveel plezier ik had op mijn lagere school. Altied goed te pas!
Ik denk er met weemoed aan terug. Het fietsenhok met Jolanda, hier ontstond mijn liefde voor de muziek van Frank Boeijen. Knikkeren op het schoolplein, voetballen op het oude sportveld. 3 jongens, 9 meiden en we stonden elkaar half, door eendracht sterk! DES te beter!
Moos hoort mij wel eens vaker oreren over dingen waar ik door gevormd ben. Zag 'm denken, je lult maar raak voor een knaak maar mag ik straks wel gewoon 2 euro voor de snoepautomaat bij DES. 
Hij wilde het bankpasje van Papa gebruiken met nog steeds Mama's foto er op (moet toch eens een nieuw pasje bestellen, heeft er nog iemand een leuke foto??) toen hij werd gered door snoepjesman Gerard. Een twee euro-munt werd zijn deelgenoot. Dat ging een stuk makkelijker. Ook zo'n oude Meester!
Vakmanschap is Meesterschap. Enfin. Om een lang verhaal kort te maken. 
Wie kwamen Moos en ik tegen op het sportpark? Juist ja, mijn oude meester Gerrit ter Horst!
Toeval? toeval bestaat niet! Wat ik oe brom! 
Altijd een mooi weerzien. De leerling met zijn meester! De andere meester is helaas niet meer, Henk hemelt ergens boven. Destijds tevens de directeur van de Hoekstee. Veel van geleerd. Ook zo'n oude Meester, Henk Herbert. Iemand heeft boven zijn ziel!
De hele tweede helft hadden wij een mooi gesprek. Iets met jong geleerd, oud gedaan. 
We wisselden anekdotes uit. Gerrit sprak liefdevol over mijn moeder, wat een mooi mens was/is dat. 
De pannenkoeken met spek. De spreekbeurten die bij mij iets langer duurde dan bij een ander...
Over mijn klas. Zie je ze nog wel eens...? Tja, Ina. Potverdikkemei. Ze kon zo mooi tekenen. 
Veel medeleerlingen zie ik nog op Facebook, sommige nooit meer. Oh ja, laatst nog Jolanda Schepers gesproken.
Graven in elkaars geheugen. Weet nog steeds niet precies hoe de juf van klas 1 en 2 heette. 
Ik dacht Juffrouw Visscher, Gerrit zei dat ze van voren Ina moest heten. Ze trouwde toen wij in haar klas zaten. Daar begon het al. Trouwde mijn lieve juf met een ander! Potverdikkemei! 
Toen ging het al niet zoals ik het voor ogen had! Ok, zij was te oud voor mij. Maar wat is oud tegenwoordig! Als je goed genoeg bent, ben je oud genoeg. Of zoiets..?
Oude Meesters. Nu lopen er nog enkele verdwaalden rond op een basisschool. Met al die juffen is het nu tegenwoordig, met alle respect, een kippenhok zonder een goede haan in 't midden.
Geintje juffen. Deze oude meester moet het ook al enkele jaren zonder zijn mooie juf doen. Mijn juf was flauw van oude meesters en ging aan de haal met een jongere juffrouw. Geen kus meer derhalve van de juf ondanks het feit dat mijn rapport helemaal niet zo slecht was maar bleek niet voldoende te zijn. Morgen maar boerenkool met worst! Toch nog één iemand hier blij, of nie Mouna?
Gerrit ter Horst, ook op het voetbalveld was het een oude meester! Speelde jarenlang voor Den Ham 1.
Dat wist ik al maar Jan bevestigde het onlangs nog eens toen wij het over oude meesters hadden...
Moos kwam regelmatig ons even storen. Leuk om de visie van Gerrit te horen over Moos. Ouwe jongens krentenbrood. Zo denk ik er ook over. Doe je de groeten aan oen Moe. Moe vergeet veel maar meester Gerrit ter Horst niet! Hij heeft een steen verlegd, zekers in mijn jonge leven. 
Sommige gebeurtenissen staan mij nog helder voor de geest. De voetbaltoernooien, zijn manier van lesgeven. Het werkte, het liep als een trein. Hij schilderde ons leven deze oude meester met zijn penseel(streken). Lachen mocht bij hem, graag zelfs.
Nu is ie Opa. Hij fietst nog regelmatig langs zijn verleden in het dagelijkse heden. 
Jouw Ome Jan, leeft ie nog? Yep en is Gernand boer geworden. Yep, mien kleine grote neef!
Wist je trouwens dat onze school, PCBS de Hoekstee, dit jaar 100 jaar bestaat? 
Neuh zei Gerrit. Dat wist ik niet! Op vrijdag 7 juni houden ze aan de Oordtstraat, nummer 2b, een reünie van 20.00 tot 23.00 uur. Gaaf man! We wisselden nummers uit. Ik stuur je de uitnodiging wel, ik zag het op Facebook. Ik heb alles vertelde Gerrit maar dat niet, haha...Mooi man. Snap ik.
Ik moet mij ook nog opgeven via: reuniedehoekstee@hoekstee.nl 
Niet vergeten, net zoals de bootticket naar Terschelling en de kaarten voor Random Live.
Droomde vannacht over oude Meesters en Meesteressen, in het laatste geval mag het ook een lieve juf zijn. Reken alles goed! Vroeger vond mien Va het geweldig dat ik verkering had met een juf, Hannah de Heldhaftige. 
Moet je het elke keer overnieuw doen....Hij moest eens weten deze eveneens oude meester.
Droomde vannacht wel over Texel, gek genoeg. Had niet eens Skuumkoppe gehad, wellicht door een gesprek aan de bar van Café mans met zo'n helder licht van PSV. Zag dat Appie ook fan van die lampen is, tja....peertje uitdraaien maar?? Borduur verder...
Droomde dat ik achter mijn juf aan het fietsen was door de duinen. Kinderen reden al een eindje verder.
Konden niet wachten tot ze weer het strand zagen. Ik had nu wel een fiets met een beetje hulp gehuurd. 
Ik keek naar haar achterwerk, het kontje danste mooi op het zadel. Deze oude meester genoot met volle teugen. Bij de warme bakker had ik een stokbrood gekocht en bij Jan de geitenboer een lekker wit kaasje. Op het strand kwamen de kinderen af en toe een broodje halen met kaas. Ik keek naar de ondergaande zon, zag Moos en Mouna langs de waterlijn schelpen zoeken en Frank Boeijen begon te zingen over de ruisende zee en een foto van een mooie dag! Zag mij zitten met mijn juf, ik had een goed rapport. Ik ging niet over maar mocht wel naast haar blijven zitten, ik rekende het goed! Joepie.
Had stiekum een mooie fles wijn meegenomen. Goedgeloof uut Zuid-Afrika van landgoed Stellenbosch. Geloof je het zelf?
Moos kwam niet om een euro vragen, Mouna niet om haar veters te strikken. Keek opzij, door de ondergaande zon kon ik niet zien of mijn juf nou blond, donker of roodharig was. Ik vond alles prima.
Als ik maar mocht blijven zitten met de voetjes in het zand.
Oude Meesters! Net zoals de heren van Fortunate Sons. Wat word ik toch blij van een simpel stukkie muziek. CCR. Zat gisteravond weer te swingen in mijn stoel. Moos achter deze tikgeit en Mountje een verdieping hoger. Donderdagavond had ze haar Grote School Avond (GSA). Stront zenuwachtig! Allemaal juffen en een verdwaalde meester i.o. als ik mij niet vergis. Dacht aan mijn eigen musicals op de Hoekstee, die steevast werden gehouden in de Garve. Pa nooit aanwezig want in het buitenland, Moe d'r altijd beij, vaak met buurvrouw Petra. 
Oude Meesters! Net zoals Erik van Café Mans, een broodje hamburger zoals ie moet smaken!
Jong geleerd is oud gedaan. Lekker man!
Lohues zingt dat het lange zo slim niet meer is....Skik. Ik denk ineens aan joe, kan er niks aan doen!
Volgens mijn oude meester was ik vroeger best wel slim, toch maar een keer die kennis gebruiken dan.
haha. Schijnbaar hebben Moos en Mouna het niet van een vreemde, toch ook een beetje van mij. Amen.
Oude meesters. Jij hebt ze in alle soorten en maten. Toen vroeger doelpunten nog vielen als rijpe appels. Want achter 'n schip met zure appels ku'j 't lucht zowat niet meer zien mar zolfs de zwartste wolken weijen weg, absoluut - misschien! 
Oude Meester(s)! Ze schilderen onze wereld roodzwart en soms de mooiste kleuren van de regenboog.
En toch, toch was vroeger niet alles beter. Ik blijf, misschien tegen beter in, geloven in nieuwe meesters en juffen. Vroeg of laat weten ze het doel te vinden. Absoluut - Misschien.
Fijne zondag. Joah, mag wel zo...Tot 7 juni in Beerzerveld. Gerrit is er sowieso en ik ook. 
Mans ook wel. Dut al ruim 40 jaor allerlei klusjes voor de school. Dat is best een 'lange' tied!
Hij hees dit jaar de vlag voor 100 jaar de Hoekstee. Mooie basis(school) die mij heeft gevormd.
Fijne zondag. Oh ja, dat had ik al gezegd. Val in herhaling, story of my life.
Joah, mag wel zo....


5 opmerkingen:

  1. 👍 mooi verwoord weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Eric....Volgende keer gaat Moos voor een andere burger haha

      Verwijderen
  2. Heb nog wel tegen Henk Potgieter gevoetbald, met Olde Veste. Idd een hele goede technische voetballer. Weet alleen dat we verloren hebben (ik dacht 2-0) en dat er bij jullie een keeper in het doel stond die constant z'n waffel los had, babbelde babbeldebabbel. Was dat misschien Prinsen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ie een baard had was het inderdaad onze katte, Cathrinus Prinsen...

      Verwijderen