zondag 14 april 2024

#BeRusTing!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'In de schaduw van 't maonlicht wordt alles soms duudelijk.
Mar as het zwaor bewolkt en duuster is dan mar op goed geluk.
Waorum niet? Alles kan en zo niet dan veul 't te proberen.
Waorum niet? Alles kan en zo niet dan ku'j der wat van leren.
Totdat 't tegendeel bewezen is, is alles meugelijk.
Alles wat 'n mens verzinnen kan wordt echt uuteindelijk.
Kiek 's wat tot nou toe lukt is dan, zie hoe de wereld dreijt.
Wees derbij en pak de kansen an veurdat 't overweijt.'
Uut 'Waorum Niet?' van Daniël Lohues.

Moi, ben ik weer. 
Berusting! 
Dat heerste er gisteren in onze bestuurskamer, die vanwege de nostaligsche bazaar tijdelijk was omgetoverd tot schiettent. Net als onze roodzwarte defensie, 10 doelpunten tegen in 2 wedstrijden...
Gelaten was het. 
Ik vond het niet fijn. Geen fraai tafereel. Bedompte sfeer. Volwassen mannen die er allemaal het zijne van dachten. Alleen 1 meisje had skik, Mouna zong nog net niet op Fietse. We hadden de banden toch vol met wind? 
Hebben sommigen de strijd reeds opgegeven? Slechts 5 duels voor het einde. Ik vraag dit natuurlijk voor een vriend, dat begrijpen jullie wel. Voetbal interesseert mij verder niet zo veel...geen bal eigenlijk. Ahum!
De teleurstelling droop een week geleden nog van de gezichten, nu zag ik enkel berusting bij degenen die er voor door hebben geleerd. Zo'n papiertje hebben gekregen van de KNVB.
Zo langzamerhand wordt het een brevet van onvermogen. Als je zegt dat je er alles aan hebt gedaan en het ook niet meer weet geeft dat (nog) vertrouwen voor de toekomst! We gooien de handdoek toch niet?
Getverdamme. Het was toch sowieso mijn weekje niet. Werd aan het begin van de week gearresteerd door de Karma Politie. Werd in de spreekwoordelijke boeien geslagen en kreeg een taakstraf bij bureau Halt!
Stonden ze aan mijn deur, zeven man sterk. Moet je niet bij Teeuwen zijn vroeg ik nog. Neuh, stond duidelijk Dorgelo, Voermanstraat 22, meneer. Deed de deur maar open voor de hoeders van de wet. Hans Anders. Er zijn mensen voor minder afgevoerd.
10 seconden in het hoekje en berouw tonen. Ik had iets verkeerd gedaan maar wat...?!?
Blijkbaar had ik een Bad Karma, negatief in plaats van positief. Meestal wordt ik positief getest.
Ging eens grasduinen in mijn geheugen. Je kunt op zeven manieren een goed karma creëeren.
1. Schenk de mensen om je heen een glimlach, lach mij een ongeluk. Mondhoeken omhoog!
2. Geef een compliment, doe niet anders. Rolf (onze spits) wat ruik je toch lekker?
3. Vertel geen leugens. Ook niet om bestwil, ok...dan maar eerlijk zijn.
4. Doe iets voor een ander. Hielp de buuf met de fiets en een wildvreemde mocht plassen bij mij thuis.
5. Ben vergevingsgezind. Zei Gutenmorgen gisteren tegen een Duitser. Alle menschen werden bruder.
6. Zet al je verwachtingen en vooroordelen aan de kant...parkeerde ze gewoon in het midden.
7. Ruim afval op dat je tegenkomt. Gooide nog meer blikjes dan anders in de prullenbak.
Hier kwam ook een soort van berusting. Ben wel even klaar met al dat noodzakelijke daten...
Wil niet alleen blijven maar zo hoeft het voor mij ook weer niet. Woarum Niet? 
Tja, weet het ook niet Daniël. Ie hadden toch de hoop ook al opgegeven...?
Nog een klein maandje en dan gaat mijn Tinderprofiel ook op zwart, betaal ik niet meer voor de voordelen...Weet nog steeds niet waar ik voor betaalde maar blijkbaar had je zo meer kans op de ware!
Dus niet hè!
Swipe nu iedereen naar links waar het naar rechts had gemoeten, weet nog steeds niet waar mijn rechts zit waar de duim links is? 
We spreken blijkbaar niet dezelfde taal. De liefde en ik. Ik leg het anders uit terwijl ik vind dat wij beide hetzelfde nastreven. Bij Babylon is het verkeerd gegaan, verwarring alom.
Zat achter de laptop en OK Computer van Radiohead kwam voorbij. Hoe het liedje Karma Police eigenlijk als grap is begonnen maar blijkbaar serieus werd opgedirkt door de luisteraar.
Ik keek er al niet eens meer van op dat ie langs kwam, net na Lohues en veur Adca en de Munnik's Suiker & Azijn. Ok Computer, wat gaan wij er aan doen....? Goeie vraag.
Misschien ben ik wel zo'n eendagsvlinder in de liefde. Had het geluk gevonden, dat liep op een gegeven moment de deur uit! Kom ik nou op mijn loontje...
Maak ik er eigenhandig een potje van, gooi ik mijn eigen glazen in? Er sneuvelden de laatste weken al 3 mooie bierglazen. Van die laatste baalde ik nog het meest. Dat was met zo'n grote D er op (Davo).
Binnenkort maar eens met de boot naar de koekstad en afmeren bij Deventer! 
Elk nadeel heeft zijn voordeel! 
Gewoon de rivier volgen. De IJssel. Following the River. Ik luisterde vannacht naar the Rolling Stones.
Komt door oud-plaatsgenoot Henk Meppelink. Het was het nummer van hen samen. Van zijn helaas overleden vrouw en Henk. Het leven is niet altijd lief voor ons.
Ze liepen vaak langs de Vecht, een andere rivier. Hier nog  geen 10 meter vandaan. Henk gaat op de langste dag van het jaar (21 juni) gewoon even 200 kilometer hardlopen. Vanaf de bron in Duitsland tot aan het zwarte water in Hasselt voor het Vechtgenotenhuis in Ommen. Een begrip in onze regio, het huis waar (ex) kankerpatiënten tot rust kunnen komen. 
Henk is sowieso een kilometervreter. Toffe gast ook! Mooie kerel! Hij doet wel eens vaker van die gekke dingen. 200 kilometer hardlopen doe je niet voor je lol. Althans ik niet, hij wel! Mooi man.
Kanker, vind Henk en velen met hem, moet gewoon de wereld uit. Hij heeft al genoeg mensen er aan verloren waaronder zijn lieve vrouw.
Hij weet mij elke keer te raken met zijn acties. Henk heeft, denk ik, weet het wel zeker, een goed Karma...Hij wel.
Hij doet iets goed voor anderen. Onbaatzuchtig. Hij wil er minimaal € 5000,- mee ophalen. 
Uit betrouwbare bron weet ik dat ze er alles aan gaan proberen om dit bedrag minimaal te verdubbelen.
En Henk dan maar kilometers vreten, ligt dat niet te zwaar op de buik, 200 kilometer?
Succes alvast Henk. Duim voor oe! Als ik jou zie lopen of in de krant zie staan moet ik ook altijd denken aan de band Venice en wat jij voor enige jaren presteerde op de combi-baan in Gramsbergen.
Krijg ik nog altijd kippenvel van, zal wel door mijn slechte karma komen...haha
Ach, ik lul ook maar wat in de rondte. Zingend kan ik het sowieso niet verwoorden. 
Dat is absoluut geen familiekwaal want mijn achternichtje, de dochter van neef Gernand en Margreet zingt de sterren van de Country-hemel! Mien moe was gisteren ook zo trots toen ik haar het nummer liet horen. Ze staat gewoon op Spotify hè, Yara Willems. Heeft ook al een artiestennaam want op Spotify heet ze trouwens Yara Williams. Ze covert een oud nummer van Randy Travis. 
Mooi heur. Mien Ome Jan zo trots als een pauw en mien tante Hennie ook natuurlijk....
En wat ik zo knap vind van Moos. Ik liet hem het nummer horen, is dat niet Yara, dat meisje waar Oma het zo vaak over heeft. Hij brak andermaal mijn klomp. Hoe weet je dat? Ik heb haar horen zingen tijdens de kerstwandeling en zij klinkt precies hetzelfde. Wat een bijzonder kind, allebei...euh alledrie trouwens....
Tis d'r iene van de Bokse. Dat kan je zien maar zekers horen....Geweldig Yara, trots op oe!
Ook al ken je mij niet zo goed. Ik vind het super hoe je zingt. Country van the BlackWay (Zwarteweg).
Als je ooit optreedt in de Ziggo Dome, zijn wij er bij en Tante Martha ook, desnoods met de rollator.
Gisteren had ik onverwachts bezoek. Ging even op ziekenbezoek bij Moos in het mooie Rheeze.
Kereltje was donderdag ziek geworden. 40 graden en meer koorts. Bleek ie vrijdag ook nog eens een flinke longontsteking te hebben opgelopen. Nam Beertje de heer L. Ongsteking mee als knuffel. 
Dan wil je hem eigenlijk dichtbij je hebben, als je begrijpt wat ik bedoel. Had z'n haar mooi in de war!
Ziek duss, want anders is ie behoorlijk kies op zijn haar. Dat moet dan in model gekamd worden....
Dat heeft ie niet van mij. Maar zusje Mouna wilde wel even met papa mee naar de open dag van de gemeente Hardenberg. Zo vaak kom ik niet in het lelijkste gemeentehuis van Nederland. Althans, dat vinden de meeste, ik vind het nogal meevallen. Vooral als je éénmaal binnen bent. 
Je moet niet altijd op het uiterlijk afgaan. De binnenkant is vaak zo velen malen mooier....Waarvan Akte!
Gezellig hoor met Mouna alle 5 verdiepingen af. Trotse gemeente-ambtenaren die ons rondleiden.
Zijn best wel leuke mensen bij hoor. 
Kom er anders nooit! Behalve als ik mijn paspoort moet verlengen of de kinderen aangeven dat ze op deze aardkloot waren beland. Maar pracht en praal. De kantine cq. restaurant puik in orde. 
Lekkere koffie hoor uut mooie kopjes met het nieuwe logo keurig er op gedrukt! Je kunt ons wel om een boodschap sturen (Rekla 2000). Zag sowieso veel promotie-materiaal liggen waarin wij de hand hebben gehad. Mouna herkende het ook. Hey Papa, is dat niet van je werk? Oog voor detail hè en nog maar zeven jaar. Ze vroeg of ze bij mij mocht blijven, de hele dag en nacht! Geweldig..
Ik had heel wat in petto. Lekker lang blijven op de voetbal, kijkglazen vol gooien en laat naar bed!
Maar als Mouna een dagje met jou in gedachten heeft wijzig ik al mijn snode plannen. Echt wel!
Wat was het gezellig met haar....Rondje Gemeentehuis dus, daarna met zijn tweeën naar de voetbal. 
Kinderbazaar. Ze won van alles. Mariënberg won niet en dat vond ze weer stom net als haar Papa...
Later lootjes kopen op de grote Nostaligsche Bazaar en weer van alles winnen. Samen terug op de fiets. Snoepjes van Gerard voor een week. Samen patatjes eten bij café Mans. Terug met de trein omdat Papa een biertje wilde drinken....Samen terug naar huis lopen. Gezelligheid troef, nog even wat drinken. 
Beetje laat naar bed, ik nog later. Samen snurken in bed, zij die het hele dekbed naar haar toe trok...
Ze slaapt nog. Gek hè, ik vind dat zo fijn. Van die momentjes zijn zo kostbaar! 
Woarom Niet? Straks samen een broodje eten. Dan naar Oma, koffie en kippensoep! 
Dan nog even kijken bij Moos hoe het is met zijn longontsteking. Afscheid nemen, tot woensdag!
Berusting! Het woord van deze week! Volgende week wordt dat anders met ondermeer de Kanaalderby op het programma. Gaan we winnen, moeten we wel maar ik ben er ook van overtuigd tegen de club VKV (vijf kilometer verderop).
Maar ja, dat was ik gisteren ook en vorige week. Of doet Bad Karma mij sportief de das om?
Geloof ik er in? Ik geloof in veel als ik maar mag blijven rondkuieren op deze aardkloot.
Waorum niet? Alles kan en zo niet dan veul 't te proberen.
Waorum niet? Alles kan en zo niet dan ku'j der wat van leren.
Fijne zondag. Joah, mag wel zo. Als je de banden vol met wind hebt kom je sowieso een eind.



3 opmerkingen:

  1. Succes tegen VKV, maar ik zou er geen geld op zetten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel...Ik ook niet, toch denk ik dat wij winnen....
      Hoop sterft as leste hè

      Verwijderen
  2. Hoop verloren, al verloren! Niet eerder opgeven, dan dat het rekenkundig niet meer overeind te houden is. Opgeven is geen optie!!!

    BeantwoordenVerwijderen