zondag 28 april 2024

#Koning(in) Te Rijk!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Als ik nou jou was, en jij dan mij was, als dat zou kunnen.
En we konden kijken in elkaars hoofd met elkaars geest.
Als je alles kon bekijken met andere ogen.
Dan zou je zien dat je steeds ziende blind bent geweest.
Ga in mijn schoenen staan, ga in mijn schoenen staan.
Had je mijn schoenen aan, wat had jij gedaan? 
Ga in mijn schoenen staan.
Al dat gedonder in de wereld om steeds hetzelfde.
Verkeerde volk, verkeerde god, verkeerde huid.
Weet je, als ik vleugels had zoals een engel.
Dan vloog ik naar de hoogste bergtop en schreeuwde het uit.
Ga in mijn schoenen staan, maatje 46'

Uut 'Ga in Mijn Schoenen Staan' van De Dijk.

Moi, ben ik weer!
Soms hoop je ergens op!
En als het dan later het ook zo'n beetje uitkomt zoals je het voor ogen had ben je de Koning te rijk!
Wat ik oe brom.
Gisteren was zo'n dag. Wim-Lex was jarig en wij vierden het met z'n allen mee! 
Lang Leve Maxima en euh....Willem natuurlijk.
Ben een oude sentimentele dwaas aan het worden. Moet niet gekker worden!
Had tranen in de ogen toen Daniël Lohues, hier ff verderop, 'Hier Kom Ik Weg' zong als absolute apotheose van het Koninklijke bezoek van onze Koning en Koningin aan Emmen (Drenthe).
Zet (Drenthe) er even achter. Sommige weten blijkbaar nog steeds niet wat er allemaal achter de Iessel gebeurt. Dit onder andere dus.
Denken dat de wereld daar ineens ophoudt. Nou, ik heb nieuws voor jullie, daar begint het pas!
Hoorde van de week iemand droeftoeteren op TV, zo'n één of ander vaag verslaggevertje van ons Koningshuis, op een simpele vraag van Jeroen.
Ga je nog naar Emmen? Nee joh, veel te ver weg...Ze weet amper waar het ligt dacht ik nog. Ze denkt vast en zeker in de Achterhoek en dat wij allemaal van Normaal houden...
Plat Proaten en op klompen lopen. Nou ja, soms wel! De schoen miste haar op een haartje die ik gooide richting de treurbuis.
Volgens mij ligt de Randstad net zo ver weg als Emmen en vice-versa. Maar zal mij niet meer druk maken.
Maar de ogen werden vochtig toen Lohues 'Hier Kom Ik Weg' zong en Willem zelfs zachtjes meemompelde. 
Het lied van Lohues hoorde ik 's middags en 's avonds vele malen vaker in mijn troebele hoofd rondspoken en terugkeren.
Ik stond op het Westerpark. Vertrouwde grond! De eerste editie van het Koningsfeest Beerzerveld & Mariënberg (en natuurlijk Beerze) was een fantastisch mooi schot in de roos! Voltreffer!
Bekend terrein, vreemd genoeg! Hoe alles ruikt en voelt, hoe het lijkt en klinkt. Elke straat ken ik en elke bocht. Hier, Mainbarg. Daar kom ik weg voor mijn hele leven, ben ik verweven met die horizon. Hier kom ik weg, hier staat ons huis en blijkbaar kom ik daar altijd weer terecht!
Het bekt niet lekker in het Nederlands. Ik geef het toe. In het Nedersaksische (Drents in dit geval) veel beter! Ie hebt geliek!
Maar gisteren voelde ik het enkele malen intens. Eerst toen Lohues het zong voor de Koning en Maxima.
Later dus op het voetbalveld, het Westerpark. Want hier zijn die paar mensen zonder wie het niks is.
Groentesoep met worst, het leven hier helpt net zo goed als drinken tegen de dorst!
Kippevel op het trainingsveld van Mainbarg. Je kon mij op dat moment wegdragen....en niet Alfred.
Tranen in de ogen en waarom kon het niet meer zo zijn als eerder. In een split second kwam alles voorbij geraasd. Geen boemel maar de intercity donderde met dik 120 kilometer Mainbarg binnen...
Dat gevoel had ik en hield ik gisteren vast op het Koningsfeest in Mainbarg en Beerzerveld (en Beerze natuurlijk)
Niks meer dan complimenten voor de organisatie en dat ze de roodzwarte handdoek hebben opgepakt.
Tuurlijk, altijd ruimte voor verbetering maar die is heel klein. Kan net een pingpongballetje bij.
Wat genieten was het op de vele vierkante meters. Veel zweet geplengd op dit veld maar gisteren niet!
Saamhorigheid. Ook mooi voor degenen die het organiseerden dat zoveel mensen de weg naar het sportpark wisten te vinden. Je merkt aan alles dat de draagkracht er is...Als we maar 4e klasser blijven.
Het was nog maar de eerste editie maar het heeft haar bestaansrecht al ruimschoots bewezen.
Zo blij dat ik er gisteren mocht zijn. Voelde een mate van trots, ze doen het toch maar ff.
Jonge lui die de macht en kracht hadden om dit uit de grond te stampen. Binnen slechts enkele maanden. Niet over één nacht ijs gegaan maar ze bij de lurven en kladden gepakt! Hoe gaaf...
Heerlijk. Dat gevoel van 'Hier Kom Ik Weg' was gisteren zo sterk. Dat maakt Mariënberg-Beerzerveld en Beerze zo mooi. Klein maar in daden als deze zo Groot! Sterker zelfs dan dat ene woord...
Prachtig Mooie Dag!
Is ook van Lohues maar dat was het wel! Het weer gooide zelfs geen roet in het eten. 
Een spatje hier en een spatje daar. Nou, er zat genoeg gerstenat in ieders, je merkte het niet eens!
Schitterend. Kom loftuigingen tekort. Maar hier had ik op gehoopt en soms komen dromen dus uit.
Wim en Max zijn Koning en Koningin maar ik had mijn eigen twee Koningen bij me.
Koning Moos en Koningin Mouna. Ze wilden heel graag mee. Mouna vooral omdat Pallie en Bultje langs zou komen op het Koningsfeest. 
Maar op het moment u, dat beide mascottes arriveerden, stond zij al een kwartier in de wachtrij voor het schminken en dan krijg je haar daar echt niet meer weg. Sta nu op pole-position naast Max, Papa.
Ze hoefde nog maar een half uurtje langer te wachten.
Ik zie ze wel, Papa. Maar nu even geen tijd. Heerlijk! Waar ze voor kwam miste ze even...glansrijk!
Het werd zo'n dag. Eentje uit duizenden, eentje die ik koester. Steeds vaker, steeds meer. 
De spreekwoordelijke krenten in de pap. Was het maar altijd zondag, was het maar altijd Koningsdag.
Lohues op de boxen. En gaan. 
Wij hadden gisteren Wildeboer uut Meppel (Drenthe) op de kar staan. Leuk en gezellig bandje, met veel top NL-nummers. 
Kearls op leeftijd maar die een lekker deuntje konden spelen....Veel De Dijk. Lekker man!
Dacht nog, hier hadden Jan en Henk bij moeten zijn. Hadden ze hun hart opgehaald! Waarvan Akte!
Deze week was op Radio 2 de Koninklijke 500. Het beste van Nederlandse bodem, dus ook Eddy en Alex van Halen. Panama, lekker man! Maar ook dus het neefje van Henk...Wat een heerlijke week. 
Van Dik Hout zaagt men planken. Niet duzz...Geweldig!
Mooi dom ouwehoeren over het NL-product met een nieuwe nummer 1, namelijk Over de Muur van het Klein Orkest. En waar begon Wildeboer mee, ja hoor....Over de Muur! Geen toeval natuurlijk!
Nog steeds een actueel nummer! Je verzint het bijna niet maar het is wel zo! Helaas.
Het mocht de pret niet drukken. Iedereen was goed te pas en voornamelijk in het Oranje.
Of hebben wij over 5 jaar geen Koningsdag meer maar een Presidentsdag ter ere van Vladimir Poetin?
Ik vraag dit natuurlijk voor een vriend. Ik maak mij vooralsnog geen zorgen en zekers niet op Koningsdag! Had ik al gezegd dat die top voor elkaar was? Ik val soms in herhaling!
Staat de stemband op reprise en nog een keer en nog een keer...Dat dus!
Kinderen liggen nog op bed. Was een latertje gisteravond. Op fietse en met de trein via Café Mans.
Mooi en veel bezopen volk onderweg naar Emmen. Keer wat anders, nu veel oranje in plaats van zwart.
Wij stapten keurig uit in Hardenberg. Ditmaal geen ruzie op het perron zoals vorig jaar!
Toen kwamen wij ook van de andere kant. Nu van de juiste, downtown Mainbarg!
Veel gesprekjes gehad. Leuke dingen gezien. Mooie mensen....Die is fijn opgedroogd zeg!
Oh, zij heeft een nieuwe vriend. Leuke gast! Dat moet er één zijn van....Ja, klopt, zelfde koppie!
Sommigen schitterden ook door afwezigheid maar dat waren er niet veel. Gelukkig maar.
Twee zusjes die tweelingen bleken te zijn en binnenkort vieftig, samen honderd dus.
Dat ze zo wies waren met hun grote neef! Arjan voor zeurvitter? Hij opteerde toch voor andere opties, onze huidige spits of baardmans die ook mede het Koningsfeest op poten had gezet!
Alles klonk als een klok. We hadden het over Feyenoord en over het feit dat Arne naar Liverpool verhuist. Succes kent vele vaders...Ik ken 'm zelf ook, zelfs persoonlijk, Banthum hè. Slot is getrouwd met de dochter van onze oud-penningmeester! Hij doet het niet voor een paar knaken en Bennie is nog Lange nie in Liverpool. Straks wel. Ik verwacht volgend jaar dat ie enkele weekenden afwezig is en dan zal verpozen op Anfield Road. Mooi man. Alvast Veule Wille. You never Walk Alone...
Heb tevens gisteren beloofd, tussen twee biertjes en een Cola-Beerenburg door, dat ik even wat zou roepen over het Truckersweekend in de Boerschop van komend weekeinde.
Er zijn nog wel een paar mensen die jouw verhaaltjes zondags lezen was de algehele conclusie.
De knipoog deed de rest, verder omgekocht met enkele biertjes en wat verder in het vat zit.
Aanstaande vrijdag 3 mei barst het feest los aan de Hardenbergerweg, achter het huus van Jan en Wilma.
Ruim 100 goedgemutste chauffeurs parkeren dan hun blinkende en imposante vrachtwagens in het weiland. Tachograaf-schijf uit en de spasshöse aan. Ga dan maar in hun schoenen staan!
Want feestvieren kunnen ze wel in het verre Oud-Banthum! Vrijdagavond de band 'Springleavend', de nieuwe sensatie uut Kloosterhaar en omstreken + een optreden van Boer Bennie.
Zaterdag is het terrein geopend vanaf 12 uur met vermaak voor jong- en oud. Live optredens en natuurlijk kun je al die glanzende en reusachtige vrachtwagens bekieken.
's Avonds klimt 5th Wheel op het podium. 
Leuke coverband. 5 gasten die weten hoe je muziek moet maken en het mooie is: het hele weekend is er gratis entree. Je hoeft dus niks te betalen, alleen voor het bier en de cola-beerenburg wel. 
Een kleinigheid hou je altied.
Zo, heb ik mijn belofte ingelost. Anders heb ik ruzie met de gezusters Wolters en dat wil je echt niet!
Alles om de Koning te Rijk te blijven....If you can't beat them join them!
Of iets van gelijke strekking. Kan ook andersom zijn.
Had nog van alles in de kop om te melden maar hou het maar kort deze morgen. 
Over bijvoorbeeld dat ik Son Mieux live gezien heb op Lowlands. Lekker bandje hoor. Was er vrijdagavond op. Prayinghouse! Dancing at the Doors of Heaven.
Over de nieuwe speeltuin van de Pallegarste, over AugurkenKoning Kesbeke in Amsterdam.
Over Alexia, Over Dieuwertje, Over Dwars door de Lage Landen (heerlijke slow-TV)
Over Ajakkes, over mien eigen cluppie etc.
Maar niks van dat alles. Weet niet of het wat is vandaag...?
Maar ook niks is soms wat!
Iederiene hef zien reden, iederiene hef geliek. En a'j meent da'j denkt te weten bu'j nog stommer als da'j liekt. En ie meent da'j denkt te weten zonder da'j de liefde vuult...
Fijne zondag. 
Joah, mag wel zo...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten