zondag 7 april 2024

#Dromen van Vliegen!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'He got up out of there, ran for hundreds of miles. 
Made it to the ocean, had a smoke in a tree.

The wind rose up, set him down on his knee. 
A wave came crashing like a fist to the jaw.

Delivered him wings, 'Hey, look at me now'. 
Arms wide open with the sea as his floor.

And he still gives his love, he just gives it away.
The love he receives is the love that is saved.
And sometimes is seen a strange spot in the sky.
A human being that was give to fly.'
Uut 'Given To Fly' van Pearl Jam. 

Moi, ben ik weer!
Ga niet goed op prednison. Heb ff een stootkuurtje voor een week om uiteindelijk van die jicht op mijn rechterhand af te komen. Duurt nu al meer dan vijf weken. Toch maar eens bellen met de huisarts. Zijn ze voor. Toch? Moi, hoe is 't. Ja, goed. Met jullie ook? Wat is er aan de hand? Ja, juist ja....Dat dus.
Mocht die rommel ook slikken voor, tijdens en na mijn diverse operaties aan het oog.
Zit trouwens ook rechts, maar dat schijnt weer puur toeval te zijn. Ga eerder rechts dan links als je begrijpt wat ik bedoel.
Ga er onder andere raar van dromen. Bijzonder. Droomde vannacht dat ik kon vliegen.
Liep op een strand. Kon dat van JD zijn maar sluit één van de TV TAS eilanden ook niet uit!
Herkende het niet. Zand lijkt nogal op elkaar, dan moet je trouwens met een korreltje zout nemen.
Stond niet voor paal maar bij een paal. Of beter gezegd op een paal en wilde vliegen boven de zee.
Had vleugels gekregen van iemand, weet al niet meer van wie. Allemaal erg vaag, ik snap het!
Eddie Vedder begon te zingen. 'Given to Fly'. Het nummer staat bekend als een betekenis van vrijheid.
Vedder begint rustig, mooi kalm aan het liedje en voert je later mee alsof het gebaseerd is op bruisende golven en de bewegingen er van. Het nummer lijkt op Led Zeppellin's 'Going to California' maar ik was gewoon in Nederland gebleven. Vloog wel maar zo ver kon ik nog niet vliegen. Terschelling was ver genoeg! Hoorde wel Venice in de verte.
Steeg op boven alle opmerkingen uit, wilde gewoon liefde geven. Niet verbitterd zijn of teruggetrokken, wilde niet de hele wereld veroordelen vanwege of omwille de daden van enkelingen. 
Keek naar de oceaan. Of had de zee mij vleugels gegeven? Loop graag langs een strand.
Beetje in blaue hineins kijken. Mijmeren. Misschien kreeg ik wel spreekwoordelijk de vleugels.
Niet echt natuurlijk. Surfde in gedachten over de golven. Armen wijd open, steeds hoger en hoger.
Zag de kinderen met het zand spelen. Ze bouwden zandkastelen, die van mij bleken van lucht te zijn.
Vliegen geeft je een soort van vrijheid. Maakte rondjes boven het strand. Het zand stoof alle kanten op. 
Mouna kreeg zand in haar ogen en Moos zijn haar werd wit van alle zandkorrels.
In mijn droom kreeg ik even de uitgelezen kans, was ik even een mens die vloog boven alles en iedereen uit...
En toen kraaide er één of andere vogel mij wakker hier aan de Vecht!
Hoorde van de week het nummer van Pearl Jam op radio 2 net als Ghostdancing van de simpele zielen.
Wat zingen ze papa, vroeg Mouna. We hadden net sleutels bij Ineke gehaald die Moe had vergeten die middag na het bezoekje aan mijn nichtje Adelien in de Nissan Juxe. Even koffie leuten. We gingen Moos ophalen bij de basketbal. Van die leuke momentjes. Veel van die kleine gesprekjes. Hou d'r zo van. Kneuterige praat.
Hoe leg je een kind van zeven het nummer Ghostdancing van The Simple Minds uit....??
Vertaalde het maar niet te letterlijk. Net zoals je bij Eddie ook enigszins tussen de regels door moet lezen.
Sleutel? Die is Mariënberg ook al weken kwijt. Het lukt ons maar niet om de sleutel / de key te vinden hoe wij deze harmonica-competitie in de 4e klasse C dienen te moeten lezen....
Gisteren zakte ons de broek af in en tegen Bornerbroek. Zie deze competitie-jaargang als een mooie vrouw, welbevallig met fraaie rondingen maar ze heeft een soort van kuisheidgordel om en zo'n beetje tien clubs zoeken zich iedere week een ongeluk naar het sleuteltje om het slot naar de poort der lusten te openen.
Vroeger gingen de ridders veel op pad. Om er voor te zorgen dat hun vrouwen niet vreemd gingen kregen ze bij het kruis zo'n kuisheidgordel om. De heren ridders namen het sleuteltje mee en de vrouwe des huizes moesten soms maanden zo'n ding dragen. Dat ging behoorlijk stinken hè.
Nou, dat dus. Wij hebben die mooie vrouw in onze roodzwarte handen en willen verder naar het derde honk, de homerun voltooien maar vinden op de groene velden in deze gekke buurtbuscompetitie het sleuteltje maar niet. Lijkt wel of we moeten wachten totdat de ridders van 't gilde van de broodnodige punten weer terug in het beloofde land zijn. Kiek uut zou ik zeggen.
Onnodige discussies na afloop. Ik zie het anders. Je kunt jezelf het ook te moeilijk gaan maken.
Onze nestor verhaalde mij dat het goed komt, dat ik gisteravond en ook de komende weken rustig kan gaan slapen. Want onze Rolf wil zelf ook fijn pitten. Ik vertrouw er maar op! Je moet ergens in geloven.
Serieuze vraag. Zijn jullie ook wel eens sokken kwijt? Steeds vaker mis ik één sok van de twee na een wasbeurt. Heb de machine als eens op de kop gehad. Waar blijven toch al die sokken, heb nu al 5 paar sokken waarvan de linker-of rechtersok mist. Iemand enig idee? 
Volgen jullie het nog? Niet teveel van de hak op de tak? Veel onrust in mijn hoofd. Schijnt ook één van de bijwerkingen te zijn. Als ik mij ongerust maakte moest ik bellen, krijg ik het antwoordapparaat!?!
Maak mij ongerust, voetballen wij volgend seizoen nog wel 4e klasse? Staat de onvervalste kanaalderby op de tocht? Moet er gepraat worden deze week, koppen bij elkaar? Deed die club VKV voor enige weken terug ook, moet je zien waar ze nu staan. Zijn gewoon de nieuwe koploper...Worden ze ook de nieuwe kampioen? Of maken wij ons pas echt zorgen als er geen druppel bier meer uit de tap komt!
Weet niet wat het is. Robert vertelde gisteravond, maak je toch niet zo druk joh! 
Ok, ben niet het geweten van de club maar ik wil wel graag weten wat er toch aan de hand is! Snap je.
Stootkuurtje voor de heren voetballers, ff wat peper in de reet en zaterdag dat Rijssen oprollen met z'n allen. Nog 6 finales. Ik vertrouw op de blauwe ogen van Rolf. Hij weet hoe er gescoord moet worden...
Ach, kon het gisteren snel van mij afschudden. De terugreis van Bornerbroek naar Hardenberg was mooi en kneuterig.
De toeristische route. Mouna zat naast mij. Leuke praat. Niet over koetjes en kalfjes maar wel over al die paardjes die wij gisteren zagen bij rijke Twentse boeren in het land van de wijzen.
Mouna wil paardrijden. Niet die nieuw Anky worden, dat gaat haar allemaal iets te rustig. 
We bakten gisteren hamburgers. Moos vertelde zijn vriendje, die op bezoek was, dat wij beschikten over een speciale slager die vaak bij Oma zijn (h)eerlijke vlees langs kwam brengen. 
Nu weer zelf gemaakte hamburgers. Niet te versmaden. Ze mochten een eigen hamburger bouwen.
Daar kan ik van genieten. Verse Franse Frietjes in de airfryer. Drankje er bij....
Mooi dom ouwehoeren over zaken die kinderen van 7, 11 en 12 bezig houden. Begon maar niet over Pearl Jam en de zinnen van Eddie Vedder. Hoe is het met Eddie Vedder...?
De verliespartij ebde snel weg. Hier kun je alleen maar van genieten. Later nog even naar de kermis.
Wat een hel. Ik vind de kermis niks. Gelukkig was Mouna ook snel genezen. Gaan we weer naar huis, papa. 
Ja, lieverd! Moos kwam iets later. Zo leuk dat hij zijn oude vriendje van de vorige basisschool weer heeft gevonden. Vriendschap is belangrijk. Ik heb er ook niet veel maar ze zijn mij wel heilig. 
Guitig kereltje. Moos heeft sinds kort ook een telefoon. Hij gaat volgend seizoen naar de grote school.
Hij appt zoals ie praat. Behoorlijk adrem. Toch een fijn communicatiemiddel als zij niet hier zijn.
Van de week videobelden wij met elkaar. Dan is het net of ze naast je staan....Ik vind het fijn.
Ik mis ze als ze hier niet zijn en kan ze soms achter het behang plakken als ze er wel zijn. 
Maar de ontvangst werkt ook achter het behang, dat scheelt. Ik wou dat ik soms de wereld stil kon zetten, even resetten. Terugdraaien naar een tijd waarin ik niet zo gek droomde dat ik kon vliegen...
Kiek Uut. Zou dat de oorzaak zijn, dat fijne biertje uit Dalfsen gekregen van een schone dame? 
Even tot hier! Ze zijn weer begonnen. Wat een Mindfuck! Gezien? Gisteren kraakten ze Ajax behoorlijk af op het geuzenlied van de Ajacieden. Ik hou d'r wel van, beetje zelfspot. Kon er behoorlijk om lachen. Wat een zooitje. Youp had het er ook al over in zijn column. Al zeventig jaar supporter. Hij stelde voor om de club maar op te heffen. De heren van Even tot Hier gooiden er nog flink wat duitjes in zakjes over heen. Ze kaarten ook weer eens een serieus probleem aan. Niet die van mijn sokken hoor.
Maar het feit dat er momenteel bij de apotheken weinig tot geen astmamedicatie te verkrijgen is.
Ik blijf het van de gekke vinden. Er zijn puffers tekort. Hoe treurig is dat? Bij ons bijna niet meer verkrijgbaar maar een landje verderop (België) gewoon volop. Hoe dan? Miguel, die Belg ja, reist toch iedere week van België naar Nederland en neemt nu elke week puffers en medicatie mee. Want een kleine 100.000 (!) kinderen en mensen zijn afhankelijk van dat spul. Dat dit kan in Nederland! 
Er is de 'Luchtwegenwacht' in het leven geroepen om maar zoveel mogelijk medicatie en puffers te verzamelen...Briljant. Je kunt alles van ze vinden maar ze doen het toch maar die Niels en Jeroen.
Twitter (X) ging los gisteravond. Heel veel twitteraars vinden dat ze links lullen en rechts vullen...
Halen er van alles bij. Vind je het gek dat ik droom om te gaan vliegen....Steeds hoger en hoger! 
Steeds verder weg van dit bozige wereldje. Iedereen heeft issues en problemen lijkt het wel...
Kan van dat stootkuurtje komen of gewoon mijn eigen gevoelens die mijn gedachten voeden...
De wereld stop zetten, Kiek Uut zeggen en samen een goed glas drinken op een betere toekomst!
En dan een stukkie lezen van een kerel die uitlegt dat normaal zijn slechts het gemiddelde van alle afwijkingen is en zijn bipolaire stoornis even helder en duidelijk uitlegt. Geen desinformatie derhalve!
Hij bevind zich in een illuster rijtje. Want Churchil (Winston), Van Gogh en Beethoven hadden het ook. De stoornis gaat dus vanzelf over als je dood bent, hij is dat nog lange niet. Maar wel een geruststellende gedachte lijkt me. Lees zijn stukkies graag in de Toren en was vaag bekend met zijn kwetsbaarheid. Maar soms even weer met de neus op de feiten te worden gedrukt maakt je nederig en is nooit verkeerd. Wetende dat wij allemaal wat mankeren. De één wat meer dan een andere.
De één wil vliegen, de ander droomt er van en weer een derde durft niet eens te vliegen. 
Given To Fly. 
Fijne zondag. Joah, mag wel zo...


3 opmerkingen:

  1. Probeer de wereld maar niet te begrijpen kerel. Een beetje om de obstakels laveren en er ongeschonden doorheen komen levert minder frustratie op. Weer een levenswaardige beschouwing van je Alfred.

    BeantwoordenVerwijderen