zondag 19 juni 2016

Passie!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Durch das Gedränge, der Menschenmenge. Bahnen wir uns den altbekannten Weg. Entlang der Gassen, zu den Rheinterrassen. Über die Brücken, bis hin zu der Musik. Wo alles laut ist, wo alle drauf sind, um durchzudreh'n. Wo die Anderen warten, um mit uns zu starten, und abzugeh'n. An Tagen wie diesen, wünscht man sich Unendlichkeit. An Tagen wie diesen, haben wir noch ewig Zeit. Wünsch ich mir Unendlichkeit. Das hier ist ewig, ewig für heute. Wir steh'n nicht still, für eine ganze Nacht Komm ich trag dich, durch die Leute. Hab keine Angst, ich gebe auf dich Acht. Wir lassen uns treiben, tauchen unter, schwimmen mit dem Strom. Dreh'n unsere Kreise, kommen nicht mehr runter, sind schwerelos.'
Uut 'Tagen wie Diese' van Die Toten Hose

Ga er eigenlijk niet van uit, ik hoop 't eigenlijk niet is geen betere zin in dit geval, maar wil niet dat ze bovenstaand nummer deze zomer veelvuldig laten horen op de Duitse radio. Twee voetbalzomers geleden was dat namelijk wel het geval. Het nummer van de vermaarde punkband Die Toten Hose werd gebruikt onder een leuk compilatiefilmpje aangezien die Duutsers wereldkampioen 2014 werden in Brazilië. Dankzij grote breur ben ik stiekum best wel een beetje fan van Duitse muziek. Ook wel van Duits voetbal, zolang er maar geen 11 Duitsers samen op het veld staan. Neuh, ik heb nog altijd een gezonde afkeer van die Mannschaft. Bij mij speelt er geen kwestie van ruim 70 jaar terug. Maar je hebt nu éénmaal van die ploegen die je alles gunt maar vooral niet te veel. Heb ik ook lokaal. Ik gun sommige buren van Mainbarg alles maar ook weer niet teveel. Hoef geen namen en rugnummers te noemen....toch? Die Toten Hose, de dode broeken....?? dat betekent het letterlijk. Het is Duits voor saaiheid en verveling omwille van het feit dat er niets gebeurt. Zeg maar Oranje in aanloop naar dit WK. Duitse humor heb ik ook nooit begrepen....Nu gaat er zo'n plaatje rond van Bjorn Kuipers die het eerste balcontact namens Nederland heeft. Moeten ze heel erg om lachen bij onze oosterburen....Tja, ze vonden ooit ook zo'n man met zo'n gek snorretje heel leuk en hij heette geen Bassie maar ze zaten er wel een tijdje mee opgescheept. Hij verscheepte ook veel maar dat is weer een ander verhaal en ik spring teveel van op andere takken. Moet weer terug naar de Stam! Niet Japie, maar ik ga het vandaag wel ff over voetbal hebben. Van de week verhaalde ik nog even dat ik een paar weekjes niks met de voetbal te maken wilde hebben. Het was op een bestuursvergadering. Was ff klaar met al dat oeverloze gezeur over het spelletje ooit uitgevonden in Engeland. Voetbal is toch 11 tegen 11, en je rent 90 minuten achter zo'n bal aan....Ik weet ook wel dat na een komma nooit en mag worden gezet. Nou en?
Ik zet de punten en komma's waar ik wil. Lekker belangrijk en vooral lekker boeiend.Maar dat is hetzelfde met voetbal. Voetbal is simpel, maar simpel voetballen is heeeeeeeel moeilijk. Nou, daar zijn wij bij Mariënberg meesters in. Vooral achter de schermen gebeurt er veel wat voor de schermen niet zichtbaar is. Met een paar van die gasten wil je dat dan allemaal gaan besturen....Maar heel veel zogenaamde voetballers willen allemaal zo graag uit de pas lopen, even over het lijntje stappen. Bewust buitenspel gaan staan. Soms wordt je er zooooooo moe van. Richt dan een eigen clubje op, maak je vrij.....Dat doen ze bij andere geloven ook, maar ik ben nog op zoek naar die Shovel om die zwartkijkers ergens anders te parkeren. Ik denk dan niet dat ze voor rode sokken kiezen maar vooral zwarte, hele zwarte....De derde helft zal daar ook wel langer duren dan die eerste twee. Die worden het nooit eens met mekare eens en een gulden middenweg kennen ze niet. Tegenwoordig hebben wij euro's. Dat bracht ook niet de zonvloed. Zo waar, ik zeg u. Maar goed, mag ik het zeggen...Joah, ik mag het zeggen. Dit EK genieten België, IJsland en Ierland mijn sympathie. Zie niet alles van het getrap in een emmer in Vive la France. Het boeit me niet echt. Kan wel gaan zitten voor Polen tegen Duitsland maar zit niet te wachten op Albanië vs FC Bal op het Dak. Neuh, niet echt. Erger mij dood aan zo'n ventje die Ronaldo heet. Blijkbaar bijna 200 auto's bezit, wat moet je er mee....? Maar als je geld als water hebt is zwemmen erin ook niet meer zo leuk. Echt waar Portugal is een  mooi land, maar niet als er 11 spelers in het veld staan. Krijg er dan nog meer een hekel aan, echt een hekel...bij Duitsland is dat alleen een beetje competitief sportief maar zo'n Ronalda en Pepe...Bah. Wat een oud wijf is die Ronalda zeg.....Die maniertjes, die verongelijktheid als hij niet wordt begrepen door het arbitersgilde. IJsland afkraken terwijl die balk toch echt zijn eigen ogen bedekte. Gisteravond heb ik 'm gewoon halverwege uitgedaan. Was klaar met Ronalda en zijn tien oude wiev'n....Het waren zelfs geen witte Wiev'n maar 11 van die rode mannetjes die arm Oostenrijk een loer wilde draaien. Oostenrijk piekte te vroeg en heeft nu moeite om in Frankrijk de beloofde gouden berg te bewandelen. Vanmorgen zag ik gelukkig dat Ronaldo het nog niet waar kan maken. Zag 'm vanmorgen op de Belgische TV een strafschop tegen de paal schieten en ook de commentator van dienst liet blijken geen fan te zijn van dit over het paard getilde wonderkind. Natuurlijk kan hij voetballen, dat weet Ronaldo maar al te goed zelf. Maar moet je dan ook zo'n eikel worden....Moet je zo'n gast worden die half de wereld uitslag bezorgd. Geef mij dan maar die Zlatan, ook een hark....Maar wel een hark naar mijn hart. Je merkt het al, kan zelf in mijn eigen gekozen zomerstop mij nog druk maken over het spelletje. Zo erg is het nu ook weer niet dat wij niet meedoen. Het niveau is middelmaat. Wij zouden ook middelmaat zijn geweest. Blind waren we en Blind zijn we nog steeds. Dat WK in Rusland kunnen wij ook wel skippen. Voetbal moet wel leuk blijven en geen slagveld worden voor mislukte mensen die alleen nog maar domme dingen kunnen roepen en bloed aan de handen willen zien. Mafketels zijn het.....en Ronalda kamt nog maar eens zijn haar. Tagen wie Diese....Ik keek vannacht nog eens naar 88. Het EK waar wij wel bij waren. Daarom onder andere mijn zwak voor de Ieren. Zingen met 100 man in een viaduct de Franse politie toe.....Feesten altijd ook al worden ze verslagen. Ze zijn nooit verslagen maar staan altijd weer op! De Ieren. Vergeet nooit meer de wedstrijd in koud Liverpool. 1995....Wij moesten een barrage spelen tegen de Ieren. De ploeg van de trainer met die lange Nek. Charlton. Wij wonnen met 2-0 door Kluivert. Maar wij verloren de wedstrijd wel voor en na die tijd. Want met de muziek zakten wij genadeloos door het ijs. Ze hadden U2, Simple Minds...wij doen het nog steeds met Hazes en Wolter Kroes en dat vind ik niet zo prima...Waarom nemen the Golden Earring of Racoon geen echt voetbalnummer op. Mumford and Sons, die nummers van hen gaan bijna 80% over voetbal. Wij krijgen Vader Abraham en zo'n sukkel als Dries Roelvink en zijn orale zoon.....! Waarom geen Madness, Opus, The Proclaimers, Bob Marley, Gerry and the Peacemakers. Wanneer staat er eens een echte Nederlandse band op die een nummer maakt wat hout snijdt. Zijn wij naast Blind nu ook doof aan het worden. Mag het toch niet hopen. Duitsland heeft die Toten Hosen, wij hebben toch ook wel een band die wat zinnigs kan componeren. Want zonder een goed nummer hebben wij natuurlijk niks te zoeken op het volgende Wereldkampioenschap in Rusland. Bloed aan de pal dan in plaats van die bal erin......
In 1995 klapten en zongen de Ieren de ballen uit hun lijf. Na afloop waren ze niet verslagen of teleurgesteld maar bleven ze zingen net zolang Jackie Charlton het veld weer opkwam. Kippenvel met een absolute grote K. Wat een beleving. Ieren kunnen inderdaad beter zingen dan voetballen en wij kunnen beter voetballen dan zingen....Althans dat dachten wij ooit.....en als mensen beginnen te denken beginnen ze domme dingen te doen. Duzz....Barry, dus Bart van Racoon en laat alsjeblieft Duitsland geen wereldkampioen worden. Ronalda wordt het ook niet, dus heeft binnenkort een High Thea met Badr........Als hij echt een vent is laat hij binnenkort zijn ware ik zien want dat oude wiev'n gedrag ben ik langzaam spuugzat. Hij geeft niet dat je liever met poppen speelt in plaats van met 198 autootjes. Haal de zaag maar op.......Tage wie diesen. Was vroeger dan echt alles beter? Joah, mag wel zo.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten