zondag 15 december 2019

FC De Helden!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'I, I wish you could swim. Like the dolphins, like dolphins can swim.
Though nothing, nothing will keep us together.
We can beat them forever and ever. Oh, we can be heroes, just for one day.
I, I will be king. And you, you will be queen.
Though nothing will drive them away. We can be heroes,  just for one day.
We can be us, just for one day'
Uut 'Heroes' van David Bowie 

Hoi, ben ik weer!
Luisterde net naar 'Altijd Kerstmis' van de Edwin Evers Band op Spotify op deze vroege en donkere zondagmorgen.
Ergens blaft een hond en verderop miauwt een poes die een verdwaalde kater zag lopen.
Het konijn leeft nog steeds en de kalkoen zoekt ondertussen een veilig heenkomen.
Kerst komt er aan....wat ik je brom!
De muziek- en streamingdienst stond misschien daarom nog ingesteld op de Sky Radio Christmas Shuffle Station of iets van die strekking. Ach, werd er wel vrolijk van. Kerst blijft iets speciaals, hoe je het ook wendt of keert. Het is niet meer als vroeger maar voor onze kinderen tuigen wij wel een nieuwe traditie op met de gebruiken van eerder.
Voorlopig mag alles nog tijdens the most beautiful of the year, geen Anti Kick out Dennennaalden protesten of dat de goegemeente vindt dat roetveegbruin het nieuwe groen en rood nu wel eens mag gaan vervangen. De kerstman hoeft nog niet te SonjaBakkeren en mag voorlopig tot nader order vrolijk energie- en vooral klimaatneutraal met zijn arreslee langs de heldere manen van deze steeds kleinere wereld crossen als de uitstoot maar minimaal achterwege blijft.
De politiek heeft kerst (nog) niet liefdevol vermoord. Zal wel niet lang meer duren. Bredero zei het ooit: het kan verkeren, waarvan akte! Ze vinden binnenkort vast wel iets....Kun je vergif op innemen!
Daarom is het zo fijn om te luisteren naar Herman Finkers op een doordeweekse donderdagavond.
Heerlijk! Wat is die man een held voor mij. Lekker nuchter, hij blijft zo Herman Finkers....Geweldig!
Hij speelt geen rol, doet zich niet anders voor. Hij blijft altijd zichzelf. Geen maskers en zo...geen dubbele bodems of agenda's.
Ik kwam er halverwege in toen hij mooie verhalen aan het vertellen was bij DWDD. Je zag de niet gespeelde verbazing bij Matthijs...dat er nog zulke mensen bestaan. Kan dat anno 2019 nog wel..??
Tja, hier aan de andere kant van de Iessel, en die van Nieuwkerk kan het weten, is een ei nog steeds geen lege dop!
Wij kijken vanaf deze kant anders tegen de wereld aan, anders naar het Westen, het Noorden of het Zuiden.
Dan mag de cursus omgaan met teleurstellingen wederom geen doorgang kunnen vinden maar het boek blijft boeien. De bijbel van Herman Finkers wordt het wel genoemd.
Amen, u zij de Gloria. Las vanmorgen dat boekhandel Broekhuis nog nooit zoveel boeken op één dag van hem had verkocht. Prachtig toch! Ik heb ook een paar dikke exemplaren ergens nog op een stoffige plank bij mien Moe liggen. Vele boeken gingen richting Bovenveld maar niet die van Finkers...Neuh, dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Finkers gooi je niet bij het oude papier, laat staan op een stinkende vuilnisbelt. Als ik eens in Almelo moet wezen sta ik bij een stoplicht altijd even bij hem stil. Wat heeft hij onze taal onbewust verrijkt. Sommige dingen kwamen nog uit ook....Hoe hij zijn vrouw ontmoette in het enige dorp waar ze op de plaatselijke ijsbaan net de andere kant op schaatsen....Fantastisch! Omgekeerde wereld zou Moos zeggen. Die kleine van ons heeft ook zo eigen Finkeriaanse uitspraken. Hij kent Herman niet en toch ook wel weer wel, als je begrijpt wat ik mischien bedoel. Volgens mij huist in elke geboren en getogen Oosterling, hier aan deze kant, een beetje Finkers, bij de ene wat meer dan bij de andere. Herman heeft 100% Finkers in zich maar ja zo heet hij ook van achteren. Dat is logisch. Cruijff had ook zomaar achter de Iessel geboren kunnen worden. Helden zijn het sowieso....Johan als Twent, als iemand uut het Oosten. Laten ze het maar niet horen daar in het Westen haha...
Net zoals de jongens en meisjes die ik later op de avond tegenkwam op Nederland 1.
Ik zat rechts van de TV oprecht te genieten van prachtige televisie.
FC de Helden. Kippevel! Feelgood TV. Gewoon op een doordeweekse donderdagavond.
In FC de Helden laat presentator Klaas van Kruistum zien dat spelen bij een profvoetbalclub voor iedereen toegankelijk is en wellicht moet zijn. Heel veel jochies en steeds meer meisjes dromen immers van een professionele voetbalcarrière. In het programma van de KRO/NCRV volgt Klaas een aantal jonge sporters met een beperking die deze droom willen verwezenlijken.
Hij neemt ons mee naar de opstart van de Bijzondere Eredivisie. Wij zijn hier in Nederland het allereerste land van de wereld, goed zo, waarin kinderen meespelen met een geestelijke en/of een lichamelijke beperking. De jonge voetballers worden gescout en getraind door tien Nederlandse profclubs die een G-team afvaardigen.
Volgens mij belandde ik aflevering 3 van de in totaal zesdelige serie.
Je bent jong en je wilt voetballen maar je hebt een beperking. Je had nooit een echte plek om landelijke competitie te spelen. Het bleef bij toernooitjes of onderlinge wedstrijden. Ik heb er altijd een zwak voor gehad. Heb veel G-teams zien voetballen, zowel op ons eigen Westerpark als ver daarbuiten.
Het plezier wat die jongens en meisje uitstralen. Klaas volgt ze en praat ook met hun ouders. Intense verhalen over zorgen, grote en kleine zorgen en over keuzes die ze noodgedwongen moesten maken.
Omdat er vlekkies op hun nog ongeschonden blazoen zitten. Nog voordat ze geboren werden al een kruisje achter hun naam werd genoteerd. Niet doorsnee, niet standaard maar daarom heel bijzonder...toch?
Wat als ik zelf zo'n jochie of meisje had gekregen...? Dat niet alles was gelopen zoals het nu gelopen is. Tuurlijk, problemen zat met onze kids. Zijn ook niet bepaald standaard maar vooralsnog niet geestelijk of lichamelijk beperkt. Tja, Moos trapt niet een bal over vijf meter kaarsrecht. Maar dat maakt hem een Dorgelo, zijn papa lukte dat nog niet over twee en halve meter als je begrijpt wat ik bedoel!
FC de Helden laat zien dat het leven niet maakbaar is hoe graag deze hedendaagse samenleving dat zo graag zou willen zien. Van iedereen eenheidsworsten maken waar uitzondering de regel moet worden! Bah!
Kreeg diep, diep respect voor de kinderen die ik in deze aflevering zag. Maar ook voor de ouders....
Je zag en hoorde dat kinderen eenzaamheid voelen en bijna geen aansluiting vinden bij leeftijdsgenootjes. Kinderen zijn keihard, van wie hebben ze dat toch? Maar dat voetballen hen zelfvertrouwen geeft. Ouders die er alles voor over hebben om hun kind gelukkig te maken en te zien. De strijd die ze dagelijks moeten voeren vaak achter verborgen deuren. De strijd die wij niet kennen omdat wij er niet altijd bij stil staan.
Omdat anders niet per definitie slechter is. Wat Klaas zei beaamde ik ten volle. Het helpt je te relativeren. Het maakte mij donderdagavond dankbaar, dankbaar voor wat ik heb.
Tuurlijk hebben wij allemaal onze eigen sores maar we verschillen wij allemaal zoveel van elkaar...??
Ik ben lang en een ander is wat korter, nou en? Zijn wij allemaal niet eens onzeker, gaat het allemaal wel goed. Een programma als FC de Helden maakt mij dan ontzettend klein. Waarom zij wel en ik, wij niet?
Waarom kregen wij twee gezonde kinderen, zowel geestelijk alsmede lichamelijk?
en waarom krijgen andere mensen het niet?? Of denk ik nu te simpel....te nuchter
FC de Helden is ook je dromen achter navliegen....ongeacht wat je mankeert. Zag een vader die zijn vrouw was verloren en twee kinderen met een beperking had. Diep respect voor deze papa, wauw hoe hij dit allemaal oppakte. De vrolijkheid van zijn kinderen, hoe zij in het leven stonden en staan.
Voetballen was alles voor ze. Het zijn echte helden voor mij. Donderdagavond was zo'n avond die zich niet voltrok langs een boulevard of broken dreams. Finkers een held maar ook de jongens en meisjes van FC de Helden, wat een helden allemaal. Gewoon eerlijke televisie zonder dat je moet kiezen of je nu links of rechts stemt, elkaar de pan ergens moet uitvegen..of over het feit als je niet wint je dus automatisch verliest....?
Neuh, denk het niet....Denk het echt niet!
We moeten meer mensen hebben zoals Herman Finkers en de jonge voetballers van FC de Helden.
Maar morgen ben ik het misschien alweer vergeten en ga ik weer mee in deze hardvochtige tijd....
Loser! Winnaars hebben een plan, verliezers alleen maar excuses of ligt dat ook allemaal een beetje gecompliceerder...Zeg het maar!
Ach, niet alleen in Almelo blijven stoplichten op rood staan. Ze springen soms ook op groen.
Fijne zondag. Joah, mag wel zo....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten