zondag 21 juli 2024

#DobroJutro! (Goedemorgen!)

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Maar de dag komt dichterbij dat ze wegvliegt zonder mij.
En dat ze zegt: 'Om twee uur thuis, pa, dat beloof ik.'
Nou met een knuppel op de fiets want om twee uur nog steeds niets.
En m'n hoofd draait overuren tot ik stik, m'n vriend.
Oh, laat me maar blind zijn, blind zijn voor de tijd.
Tijd vliegt, zij vliegt
Samen met de tijd aan me voorbij, aan me voorbij.'
Uut 'Laat Mij Maar Blind Zijn' van Racoon.

Moi, ben ik weer. 
Zat gisteren te luisteren naar 'The Sound of Silence' zoals ik 'm liefst luister/hoor.
Niet in de uitvoering van Simon & Garfunkel maar die van Disturbed.
Lekker rauw, gewoon achter het huis, laat in de nacht, donker, zittend op het stoeltje, op standje burenruzie met een mooi biertje on the side. Moos kwam er toevallig ook bij zitten, we waren de tijd kats vergeten. De klok hing dan wel binnen maar tikte buiten een stuk minder snel. Ach, hij heeft vakantie. 
'Wat doe je, Papa'. Nou, niks, eigenlijk helemaal niks, Moos. Beetje wispelturig voor mij uit zitten te kijken al zag ik eigenlijk niet zo veel, neuh.
Tuurlijk, het was donker zo rond de klok van twaalven maar ook in mijn hoofd stonden de peertjes aardig zacht afgesteld. Dimlicht. Heerlijk, een paar keer in het jaar zit ik in zo'n heerlijke mood.
Het was een warme dag geweest. De hitte bleef als een wollen deken lang hangen over Hardenberg.
Binnen was het aangenamer dan buiten. We hadden niet veel uitgespookt. Alles op het rustige gemak.
Samen probeerden wij even later de bliksemstralen te vangen in de camera's van onze telefoons. 
We hadden te maken met een sluimer- of sluitertijd en het licht was weer eens sneller dan het geluid.
Althans dat wist Moos mij te vertellen. Nog een stukje worst, Papa. Ja, doe maar...
Bekeek de foto's eens, geen bliksem te zien alleen wat donkere wolken en een verdwaalde ster. 
Hoorde iemand thuis komen en even verderop vertrok iemand met de brommert. 
De foto's gingen linea recta in de prullenbak. De storm komt blijkbaar later.
Op Spotify kwamen de heren van de Counting Crows langs - August and Everything After, Live at Town Hall. Geweldig. Adam zong over een regenkoning, Mr. Jones en perfecte blauwe gebouwen maar hier geen regen (wel voorspeld), geen Mr. Jones en zekers geen blauwe gebouwen. 
Ze waren donker en zwart want ook in de laatste flat op de 4e verdieping ging het licht uit.
Welterusten, slaap lekker. 
Het geluid van de stilte kwam binnen. Wij gingen ook maar een treetje hoger....Het was al zondag ja!
Tijd om te slapen al was de slaap nog niet gearriveerd. 
Mountje lag in haar eigen bed. Waar zou ze over dromen? De dag dat ze wegvliegt komt steeds dichterbij. Van mij mag de kerosine op de bon. Kreeg kippevel. 
Vanmorgen toen ik wakker werd lag ze wel naast me. Ik had haar niet gehoord, vast nog even weggedommeld in één van mijn kortstondige dromen. Mooi de weg kwiet.
Iemand wenste mij vanmorgen goedemorgen maar niet in mijn eigen taal. Hoe dan? 
Neuh, ik had het bijna dertig jaar niet meer gehoord: Dobro Jutro....
Toen was het Joegoslavisch wat zou het nu zijn? Servisch, Bosnisch, Kroatisch of Sloveens. 
Na de dood van Tito werd Joegoslavië een hele grote puzzel die moeilijk was te leggen. 
Ken nog steeds wat woorden in het Joegoslavisch. Tuurlijk Pivo, Dwa Pivo (twee bier). 
Ach, je hebt er niks aan. Maar was ik nou aan het dromen of had iemand de stilte doorbroken met Dobro Jutro? Het was een goede morgen want Mouna lag naast me en Moos was in aantocht, hij maakte reeds aanstalten. Aan het rommelen geslagen op zijn kamer, dan duurt het nooit meer zo lang.
Had de kinderen gisteren een extra dagje. De moeder was naar de Zwarte Cross.
Zag op TV Gelderland dat het behoorlijk warm was op de cross. Iedereen had wel schik. Mooi toch! Mannen van ijzer en vrouwen van staal. 
Wij hier ook. Op het gemak. De vakantie ingeluid bij Sevens. Ze wilden daar al een keer een hapje eten.
Nou, van het één kwam het ander. Dus Papa, hier zit je dus wel eens een Skuumkoppe te drinken?
Klopt Moos! Leuk ja...Haha, 11 jaar. Kroegtijger in wording. Heb je nog alle tijd voor jongen...
Het was altijd traditie om uit eten te gaan als de kinderen vakantie hadden gekregen. Wat dat betreft kwam het goed uit, zo hou je het onbewust toch in stand. Ben sowieso van die dingen. Waarvan Akte!
Maar hoe ik nou vanmorgen wakker werd met Dobro Jutro weet ik nog steeds niet!
Er was iemand tegen mij aan het praten maar wie? Mouna was het niet, ze praat al een aardig woordje over de grens maar dat is meestal engels en geen Oostblok-achtige talen. 
Ach, misschien had ik gisteravond weer wat gelezen over de toestand in de wereld en dat mijn heldere brein het allemaal nog aan het verwerken was. Mijn harde schijf was tevens gecrasht en was ondertussen voorzichtig aan het opstarten, dat kon het natuurlijk ook zijn.
Allebei zijn ze even klaar met school. Moos en Mouna. Moos had maandag al zijn laatste dag. Mouna sprong vrijdag de school uit. Urlaub. 
Moos kreeg nog een mooi gedicht mee van zijn juffen. 
'Daar sta je dan. Klaar om uit te vliegen. De wereld aan je voeten, kansen voor het grijpen, mensen te ontmoeten.
En of je links- of rechtsaf slaat, fladdert, vliegt of graag wil dansen. Volg de weg die bij je past, creëer je eigen mooie kansen.
Want jij bent jij met jouw talent. Wij hebben gezien hoe mooi je bent, jij bent uniek en speciaal. Een prachtig kind met een verhaal.
Jij hebt de wereld iets te geven, laat je zien. Groei en ontdek, geniet zonder mate van het leven. 
We laten je los, we laten je gaan. Want wij geloven en vertrouwen dat jij je weg gaat vinden. Echt.
Wij geloven in jou.'
In die twee jaar dat Moos op de Oase zat heeft ie echt wel stappen gemaakt. Giant Steps are what you take, hij danste nog net niet op de Moon. Maar jochie is zekers gegroeid. Het was een goeie stap die wij twee jaar geleden hebben gemaakt om van school te wisselen. Nu gaat ie gewoon weer regulier....
Maakt allemaal ook geen bal uit. Iedereen doet het op of zijn of haar eigen manier....Ik heb mij er ook nooit druk over gemaakt en Moos nog minder! Het is inderdaad een prachtig kind met een mooi verhaal. Tis een bijzonder kind, vrij vertaald naar John C. Kievit. 
Hij heeft altijd wel wat te melden. Heet Dorgelo van achteren, Brugman had tevens gekund! 
En Mouna dan, die komt er ook nog achteraan...Ik ben er wel een beetje bang voor! 
Bang in de goede zin van het woord. She Wrapped mij zo eenvoudig simpel round om haar vinger....
En gisteren had ik dat dus met Sting en the Police en kwam Racoon ook nog even buurten. 
In elk nummer zit wel een zin of zinnen die de boodschap over brengen maar ik hou er zo van...
Even achter het huus, niks geen zinnen verzetten maar keurig parkeren in de daarvoor bestemde vakken. 
Ik hou d'r van. Hou er van om langs het kanaal in Banthum te zitten en mooi dom te ouwehoeren met collega's. Soms over niks en soms over van alles. Lekker een Boerenschnitzel eten en weten dat Binnenmars zowel in Banthum als in Mainbarg de keuken goed voor elkaar heeft. 
Het is niet altijd moeilijk maar makkelijk is soms zo verrekte moeilijk. 
Tuurlijk, Gerrie draait daar niet meer de ballen en Ali bakt de biefstukken niet meer bruin. 
Alles stroomt, niets blijft. Alhoewel, toch blijven er wel dingen steevast hetzelfde maar wordt het soms in andere vormen gegoten...Als je begrijpt wat ik misschien bedoel. 
Niet bevangen door de warmte maar helemaal helder ben ik er gisteren ook niet uit gekomen. 
Nu hebben wij de deuren en ramen los...euh, sorry open. De wind waait er lekker door heen.
Vandaag niet tropisch, zit vnd ook niet achter het huus. Dat moet je niet te vaak doen. 
Je hoort van alles, je ziet van alles en als ik mijn ogen sluit speelt de film automatisch verder....
Multicolor van Son Mieux kwam misschien wel op het juiste moment. Tja, zo kan het ook! 
Dobro Jutro! Goedemorgen! Kopje thee zetten, lekker met de kinderen achter het huus. 
Wat wil je op de boterham? Ok, leverpastei en jij Mouna....heb je nog boterhamworst, Papa? Doe dan maar kaas. 
Het is gelukkig licht, de zon nog voor het huis. The Sound of Silence staat in de wachtrij. 
Nu weer van Simon & Garfunkel. Denk ook Bridge over dat troebele water en Mrs. Robinson. 
Of de kinderen moeten de volgorde weer compleet veranderen....Mag ook, eerst ontbijten en dan mooi even onder de pomp door lopen. Lekker man. 
Dobro Jutro! (Goedemorgen). Volgende week zitten wij in JD, terug naar Julianadorp. 
Je zou haast zeggen dat alles dan weer op zijn of haar pootjes terecht komt.
Nou, heb ik nieuws voor jou jongen. Blijf lekker dromen....
Wij kijken naar verschillende sterren en donkere wolken en soms zien we bliksem ontstaan.
En soms, heel soms, denk je dat het echt Dobro Jutro is.
Fijne zondag. Joah, mag wel zo...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten