zondag 6 december 2015

Een Kikker Is Groen, Punt-Uitroepteken!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'A long December, and there's reason to believe maybe this year will be better than the last. I can't remember the last thing that you said as you were leavin'. Now the days go by so fast. And it's one more day up in the canyon. And it's one more night in Hollywood. If you think that I could be forgiven....I wish you would'. Drove up to Hillside Manor sometime after two a.m. And talked a little while about the year. I guess the winter makes you laugh a little slower, Makes you talk a little lower about the things you could not show her.'
Uut 'A Long December' van The Counting Crows

Er was eens een klein manneke die werd geboren ergens achterin maart. We schrijven het jaar 2013. Hij werd ook in doeken gewikkeld net zoals het ooit zou zijn gebeurd ruim tweeduizend jaar geleden. Destijds noemde ze het kind Jezus wij gewoon Moos. Wij hebben het bewijs nu (wel) aan tafel zitten. Speelt met zijn gisteren gekregen Sinterklaaskadootjes....Hij zegt alweer, dank je wel Sinterbaas. Ik, wij rekenen het goed. Hier geen paniek. Hier kwam nog gewoon Zwarte Piet langs de deur. Klopte vriendelijk aan en liep als een speer de hoek om. Moos zag 'm helaas net niet...Ik ben er nog even achteraan gelopen, maar Zwarte Piet was al verdwenen in de nacht. Kijk ieder nadeel heeft zijn voordeel. Wat straks als de Pieten wit zijn, dan moeten ze Usain Bolt zijn om zich uit de voeten te maken. Nog steeds blijf ik de hele pietendiscussie een brug te ver vinden maar ik vind zo veel discussies de laatste tijd onzin. Gisteren moest ik even mijn geheugen opfrissen. De euro van Arend brande in mijn jas. Kon wel in de kerkbuil doen maar ja, dan moet je er wel komen...haha. Maar gistermorgen was ik wel inpanding in een huis van God maar ik denk niet dat hij de hypotheek betaald, maar dat terzijde. Het aloude kerstverhaal wordt de komende weken weer veelvuldig opgevoerd. Hoe was het ook al weer....Het staat ergens in Lucas, vers 2 werd mij verteld maar je broer is dominee die zal het ook wel weten....Toch gek dat mensen vaak denken dat ik het allemaal (nog) wel weet aangezien mien oudste breur het zwarte schaap van de familie is. Onze hemelpiloot, ik moet altijd lachen als ik het zo vertel. Snappen ze even niet, het zwarte schaap......maar hij is toch de goede herder. Dat is Sinterklaas ook maar die mag volgens sommige mensen toch alleen nog maar witte schapen houden. De staf wijst gekruld de gebaande paden. Ik weet het niet altijd..... Maar ik weet het natuurlijk nog wel. Jozef die stond te timmeren en Maria die de afwas deed. Gisteren zag ik een horloge en zilveren ringen om de handen van Maria hangen, vond ik gek. Zij zal nu wel de vaatwasser aanzetten in plaats van Dreft in de wasbak te spuiten en met een borstel van schoongeboend schapenhaar de vaat doen. Ineens was zij onbevlekt ontvangen en hoppakee negen maanden later was daar Jezus. Het kindeke....Ik heb dit verhaal toch altijd wel een bijzonder bij elkaar gezocht verhaal gevonden. Eerst als klein jochie toen ik nog niet zo bekend was met de bijtjes en de bloemetjes slikten ik de preken voor zoete koek. Was het Weegink in die tijd met die baret op zijn hoofd. Ik telde de ramen en wachtte het moment af dat de pepermunt doorkwam. Ja Ja, wel die Wilhelmina. De protestanse cocaine voor de gereformeerde junk. Heerlijk....
Zo langzamerhand is het discussies voeren verheven tot kunst die in het Rijksmuseum moet komen te hangen. Merkte het gisteren weer...De tegenstanders worden het nooit eens met mensen die voor zijn en andersom. Was het nog maar tweeduizend jaar terug. Toen mensen nog onbevlekt werden ontvangen, je op een ezel naar de Ikea kon van Bethlehem. Een herberg nog een stal bleek te zijn en de goede herders tussen de schapen stonden en de wijzen uit het Oosten kwamen. Nog geen controle aan de grens en Kroamschudden in Mariaparochie zo onschuldig leek. Ik groef weer in mijn geheugen...Kreeg bijbelles op een zaterdagmorgen en ging terug naar die zondag dat ik twee zinnen op moest zeggen en de dominee mij aankeek. Wie preekt er langer jij of ik....Ok, de dominee won op punten want de twee zinnen kwamen er uit als gods woord die ging in een vrome ouderling. Ik kijk naar Moos, het levende bewijs van zijn bestaan. Hij zingt over mijn cluppie en ondertussen grijpt zijn kikker weer een balletje van het spel. Het groene kikkertje weet de meeste balletjes op te slurpen...Het rode kikkertje laat hij links liggen...Een kikker is toch groen, niemand wordt onbevlekt ontvangen en wijn maak je van druiven en niet van water dat weet Moos al en hij is nog niet eens drie...Het spel wat hij nu speelt is pas vanaf +3, het is een bijzonder kind. Nooit gedacht dat de woorden van John C. Kievit mijn waarheid zou worden. Jij krijgt een kus van mij en nog één. Ik had ooit iets met Jezus maar ik heb zoveel meer met Moos en Guus. Moos bij mij aan de keukentafel en Guus boven op de kast uit het speakertje. Weet niet waar ik heen wilde met mijn gedachtengangen van deze morgen. Iets met een A Long December en dat er redenen zijn dat het volgend jaar toch weer anders wordt. Sinds enkele weken snap ik het leven even niet meer...Nog steeds is daar de pijn van een groot gemis van zo'n mooie spring in 't veld. Zag gisteren mensen op de televisie die in mijn ogen er al lang niet meer hadden mogen en moeten zijn. Gisteren ging het weer over Jezus die werd geboren....Ruim tweeduizend jaar geleden, had hij de boel niet kunnen veranderen of zijn pa...of wie dan ook. Wij zijn zo slim allemaal maar waarom moeten er dan nog altijd mensen sterven die nog in ons midden hadden moeten zijn. A Long December begon al in November. Ik kan veel wensen maar die ene wens die ik van de week had komt niet meer uit....Ik zal niet meer vloeken in dit stukkie lieve Moe. Ik geloofde ooit in Sinterklaas en Jezus tegelijk. Maar gisteravond vond ik mijn geloof in die eerste weer terug omdat Moos erin gelooft dat Sinterbaas een lieve meneer is met witte baard en zwarte Piet zijn eeuwige metgezel. Wie ben ik om niet in mijn zoon te geloven, in Moos we trust....Nou ja, ik in ieder geval wel....Joah, mag wel zo....Fijne zondag ondanks alles.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten