zondag 2 september 2018

40, het nieuwe 30?

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'I lose my fear of war and dying and all the clouds just disappear. Only my mirror sees me crying, each time I lose another year. Wouldn't be a drag to be like you. Settling down and having kids and telling them what to do. Well I'm gonna stay.....19 forever. We can do magic in these times. Be what we want to be. We'll all be rock 'n' stars, immortal on TV. And if you see me looking tired. I've just been sleeping thougt the day. But i got something to keep me wired. So we can dance the night away. You better believe it. You know my dreams still alive. You can love it or leave it. But I'm never gonna be 35.'
Uut 'Nineteen Forever' van Joe Jackson

Is 40 het nieuwe 30?
Kent u die uitdrukking...?
Is 40 inderdaad het nieuwe 30 aan het worden? Zeg het maar..
Ik weet wel dat vannacht dominee Eppe Gremdaat even gezellig kwam buurten in mijn heldere maar niet meer nuchtere brein. Soms op van die avonden na een lange dag arriveert hij gewoon in mijn lege hersenpan en kookt hij links en rechts ongevraagd gedachtengangen en rare kronkels mijn eigenzinnige wereld in.
Het alter ego van Paul Haenen was filosofisch bezig. Hij droeg weer diezelfde trui als altijd en zijn haar had ie vanouds strak naar achter gekamd. Zijn Geurtie had Eppe voor deze gelegenheid thuisgelaten. Misschien was daarom zijn toontje licht moraliserend van aard wat toch de muziek maakt, voor zijn doen vrij tolerant. Ondanks mijn onvoorwaardelijke geloof in Bachhus merkte ik andermaal op dat zijn spraakwaterval gisternacht weer de nodige tempowisselingen kende die afgezien van de snelheid getuigde van zorgvuldige articulatie. Om jaloers op te worden maar dat terzijde. Ik luister graag naar deze hemelpiloot. Vaak heeft hij het bij het rechte eind en leidt hij mij door ernstig woelige baren zo prekend op z'n licht hervormde kansel in onze kerk waar amper plek is voor twee. Preken voor eigen parochie, misschien....?
Blijf het vreemd vinden dat al die gasten soms komen huizen in de donkere krochten en open spelonken van de kamer hierboven en mij blijkaar de les moeten lezen of mij van advies cq repliek te moet dienen.
The King doet het, veel overleden bekenden en vage kenissen en Eppe duzz, Gremdaat van voren.
Ik moest daar aan denken toen ik gisteren ff een schalkse blik wierp op de 40 jarige BertJan Gooij, onze oude buurman van eerder en die sinds kort tweehonderd meter verderop huist maar nog niet van ons is verlost. Wij blijven hem bestoken en blijkbaar laait het vuurtje nog steeds op want wij waren gisteravond van harte uitgenodigd op zijn leuke feestje ter ere van het feit dat hij de gedenkwaardige leeftijd van veertig had bereikt. Toch bijzonder dat wij samen met hem, zijn mooie Mandy en dito kids, mochten proosten op dit heugelijke moment. Een ijkpunt in zijn nog jonge leven. Ze zeggen toch dat het leven pas begint als je veertig bent. Hij is nu ook officieel toegetreden tot de club van 40 plus. Dan ben je iemand, dan tel je mee....of niet soms.
Veertig een octagonaal getal, bovendien het atoomnummer van het scheikundig element zirkonium. Ik vond Bertjan er gisteravond ook errug Zirkonisch uitzien en anders getuigden de vluchtig opgehangen foto's door schoonzussie Linda, de favoriet van Edje N. (red. AD) , wel iets van Zirkonischheid bij café Henry's van de heer BertJan Gooij. De unieke feestlocatie met uitbater Henry aan het roer, je weet wel die van de houtzagerij en geweldige smakelijke spareribs. Tien bier, terwijl hij maar negen vingers opsteekt of iets van die strekking.
Kiek toch uut met de zaag als je de slijptol weglegt. Dat overkomt je niet meer als je veertig bent...wat ik oe brom. Maar nu je Grolsch aan de tap hebt ben ie toch wiezer dat ik eerst van oe had gedacht. Waarvan akte, geintje natuurlijk. Het dronk wel bijzonder fijn uit de tulpglazen, dan ben je sapdrinkendewijs goed bezig.
Veertig komt ook veelvuldig voor in de Bijbel wist Moos mij net te vertellen. Dat jochie van 5 weet inmiddels meer van het zwarte boek dan zijn verwekker. Iets met de appel valt niet ver van Eva's boom als je weet waar Abraham de grove mosterd haalt.
Veertig heeft betrekking op voorbereiding en verwachting. Maar ook op vasten en boetedoening...Tja, BertJan het is maar ff dat je het weet. Veertig heeft tevens betrekking op zuivering...Nou wij zijn allemaal gezuiverd door de combinatie van het gerstenat en de lekkere hapjes.
Veertig is best een belangrijk getal voor gelovigen. Veertig jaar trok men in de bijbel onder leiding van Mozes door de Sinai-woestijn (welke code heeft de puntjes op de i ook alweer...? denk, denk) om uiteindelijk de tien geboden te ontvangen. De zondvoed duurde veertig dagen en nachten. Mozes verbleef veertig nachten op de Sinaïberg (Oh Alt 139 duzz).
Je kunt stellen dat veertig altijd te maken heeft of heeft gehad met een ingrijpende gebeurtenis. Of het nu dagen, weken, maanden of jaren zijn. Vervolgens volgt een tijd van rijping en tenslotte een metamorfose, een overgang naar een nieuwe fase. Zo is de cirkel weer rond en klopt het gewoon 100 procent dat het leven pas begint als je veertig bent. Dat klopt allemaal wel bij BertJan Gooij, voorheen de buurman van 41...daar is hij ondertussen wel naar onderweg als u begrijpt wat ik bedoel met cirkels en zo....
Trouw je niet voor je veertig bent dan weer niet....of toch wel. Aangezien ik mij al geruime tijd bij de club van 40 plus mag rekenen. Maar als ik ga rekenen trek ik het niet altijd meteen recht!
Je besefte het gisteren nog niet maar best wel bijzonder hoor dat veertig worden. Moet je niet te licht over denken. Dat deed de heer Gooij, in zijn vrije tijd blokfluitspeler van beroep, dan ook niet.
Zeer gezellig feestje gehad met mooie gesprekken en dito mensen.
Zo zit je in Julianadorp, zo komt Julianadorp naar je toe en sta je te keuvelen op de vierkante meter. Hoor je ineens interessante dingen over de wederhelft van Gooij. Nooit geweten dat Vandy zo was.....??
Schitterend. Onze gekke bekken trekkende Vandy die 's nachts na tweeën de vreemdste foto deponeert in de burenapp. Van die dingen duzz....Altijd handig die backgrond informatie haha.
Moe maar voldaan liepen wij vannacht terug naar ons huis, nou ja naar wat eens ons huis was tis nu van die ander....weet je wel. Vorige week hebben wij de handtekening gezet. Medio November sluiten wij voor het laatst de voordeur achter ons. Onderweg naar iets nieuws....Onderweg naar later!
En zoals dominee Gremdaat het zou zeggen: Ik wens u een fijne voorzetting van de dag, een aangenaam etensmaal met spekkies of wat er dan ook in...
Eppe, Vandy en Bertjan bedankt! Ik zet 10.000 luchtballonnen van K3 nu op want Mouna staat al op de dansvloer. We Party On!
Fijne zondag. Joah, mag wel zo.....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten