zondag 31 oktober 2021

#Mascotte!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'You will remember when this is blown over. And everything's all by the way. 
When i grow older I will be there at your side.
To remind you how I still love you. I still love you.
Love of my life, can't you see?
Bring it back, bring it back. Don't take it away from me.
Because you don't know, what it means to me.
Uut 'Love of my Life' van Queen

Moi, ben ik weer!
Liep gistermorgen al vroeg door donker Hardenberg!
Neefje Boris had mij uit mijn slaap gehouden, hij lag tussen ons in maar rolde steevast mijn kant op. 
Ik riep zachtjes: PEC Olle....PEC Olle maar hij bleef liggen waar ie lag. Verroerde geen vin. Grappig!
Droomde vast van mooie dingen, van zijn nichtje Mouna of misschien wel van brandweer Sam, die als een soort van 'moderne genotstaaf' dienst deed als tijdelijk nachtlampje.
Of ging mijn fantasie weer eens de verkeerde kant op...Zeg het maar!
Guitig kereltje...Altijd goed te pas. Zo'n mannetje er bij had makkelijk gekund.
De mannen waren in de meerderheid deze ochtend, nu dolven de vrouwen het onderspit! Nog wel.
Boris was een nachtje aan het logeren, de vorige keer was ie zo ziek als een hond geweest en had zijn moeder hem weer moeten ophalen al wilde ie dat helemaal niet.
Daarom losten wij nu onze belofte in. Die kraak je niet, die maak je waar. 
Maar ome Alfred was door deze drie turven hoge Boris al een paar uurtjes klaar wakker, was ondertussen maar aan het dagdromen geslagen. Soms komen dromen uit.....toch?
Had het (wereld)nieuws reeds tot mij genomen, veel van hetzelfde. Ben je tegenwoordig snel klaar mee.
We blijven elkaar maar de tent uitvechten. Wij heeft er nou gelijk? Gelijk krijgen is nog niet gelijk hebben.
Trok de wandelschoenen aan, gekocht in Oostenrijk. Daar liep ik er mee in de bergen, dicht bij mijn eigen vader, voelde alles nog goed. Hier kuier ik er mee over heuvels en is ie verder weg dan ooit. De zin van het leven ook.
Alles lijkt verder weg nu we weer terug bij af zijn. Trok gisteren onkruid er uit maar de volgende dag groeide het alweer tussen de stenen door. Onbegonnen werk en niet echt groene vingers. Soms zeul je jaren lang met bagage die je niet wilt afgeven aan de balie laat staan controleren door de douane.
Maar goed, dwaal weer eens af. Sorry, ik was toch al enkele uren wakker....
Maar liep dus al mooi vroeg door donker Hardenberg, het was net zeven uur geweest, oude tijd!
Dit keer geen muziek in mijn oortjes. Oorverdovend stil. Alleen een krantenbezorger passeerde mij maar ik wist al lang wat er in die kranten stond. Hij bezorgt alleen maar slecht nieuws de laatste tijd.
Een langsrijdende vrachtwagen haalde mij definitief uit mijn gedachten. Kon ze toch niet ordenen.
Ook onderweg naar later. Mascotte stond er op de wagen. Zal straks ook iets zijn van vroeger. 
Pantarei. Alles stroomt, niets blijft. Althans niet als je zelf had mogen kiezen. 
Moest meteen denken aan de reclame van toen.
Mascotte rolt beter, plakt beter, brandt beter. Mascotte 3x beter
Toen het nog mocht. Toen de gulden nog van hout was. Roken was net zo gewoon als het feit dat iedereen nu tegenwoordig op zijn telefoon zit. Figuurlijk dan, anders hou je de beeldschermpjes niet heel.
Niet iedereen is maar 55 kilo schoon aan de haak. Alles wordt steeds mooier maar je wordt geacht om je handen thuis te houden. Net zoals gisteren. Vaders, hou uw dochters thuis. De rokjes op het Oktoberfest van de voetbal konden blijkbaar niet korter...
Arme Papa's, weten ze vandaag hoe weinig stof hun dochters gisteren om hun bevallige lijfjes hadden. Geweldig, je wordt ouder Papa...Je gaat je zorgen maken om misschien wel niks. Je denkt met je oude gedachten van 20 jaar terug. Niet doen!
Misschien is de wereld wel veranderd en ben jij stil blijven staan. Wie weet!
Maar Mascotte bracht mij aan het denken. De vrachtwagen reed de Vechtbrug over, steeds verder weg. 
Zal het merk over tig jaar nog bestaan als de overheid zich steeds meer met dingen gaat bemoeien...??
Is straks de rook om onze hoofden verdwenen. Ben je een parasiet als je nu nog rookt......?
Hoe dingen soms lopen. Waar je 10 jaar geleden nog niet aan gedacht zou hebben kan morgen compleet anders zijn. Over 100 jaar zijn wij het allemaal vergeten, lachen wij er boven om en nemen wij een afzakkertje bij Café de Wereld aan de Hemelpoort nummer 666.
Ook Mascotte zal straks iets van vroeger zijn. Net als andere dingen die ik in rook zie opgaan....
Vind het maar 3x niks! 
Een mascotte is ook een voorwerp waarvan de eigenaar denkt dat het geluk brengt. Niet dus!
Liep door, langzaam ontwaakte de stad. Bij de Appie kwam de eerste vrachtwagen zijn vracht lossen. Misschien had ie Basmatirijst bij zich, dat vak was gisteren compleet leeg. Straks maar ff kijken, meteen maar een truffelworstje ophalen bij Jan. In het land der blinden is éénoog Koning!
Gelukkig zien wij het leven nog, het leven is mooi maar je moet het wel willen zien.
Bij de poortweg nummer 6 in het UMCG Groningen verrichten ze soms wonderen...Ze heten dan geen Jezus maar hebben er wel voor doorgeleerd....
Leren, dat doet Moos ook dagelijks. We kregen deze week een hilarische foto van juf Wendy doorgestuurd.
Moos was bezig met zijn stamboom, oefening van school. Denk dat ie op het internet foto's heeft lopen zoeken van zijn Opa en Oma's, van ons - van mijn broers, van zijn zusje....
Maar dat de stamboom bij hem zou stoppen, althans dat denkt ie...Hij wordt toch vrijgezel.
Hoe komt ie er op....? Vroeger noemde hij dat Vrij-geselig....Scheelt wel een hoop gedoe. Het leek hem maar niks, meisjes hebben altijd wat te zeuren daarom leek het hem handiger om vrijgezel te blijven en daar voor door te leren. 
Kon ie doen wat ie wilde, hoefde hij nergens rekening mee te houden was zijn relaas toen ik 'm vroeg of hij echt vrijgezel wilde blijven. Meisjes zijn toch leuk...? Ja Papa, maar niet altijd. Dat klopt, jongen, als een bus soms. Ik liep door....de wandelschoenen hadden er zin in. Ik trapte opnieuw onkruid terug de grond in. Wie hield ik nou voor de gek....? Waar had ik de roltrap naar de maan ook alweer gelaten. Chaos boven en in mijn hoofd. Wat je vindt was je niet naar op zoek en wat je vond liep je misschien niet naar te zoeken.
Gisteren bij mijn Moe in de kelder vond ik naast droge worst ook nog een Straffe Hendrik en een mooie Tripel van het Kasteel. Euh, Oma....kreeg ze na al die jaren en in de herfst van haar carrière eindelijk eens verstand van bier?
Want deze had ik niet gehaald. Zal vast wel in één van die pakketjes hebben gezeten toen ze onlangs de 90 jaar aantikte...
Vroeger haalde ze namelijk in plaats van Grolsch een kistje Heineken op wat diezelfde dag weer linea recta retour ging naar Zuidema waar nu Sietse de scepter zwaait. Dat paardezeik drinken wij niet....
Ach, tijden zijn veranderd. Doe niet zo moeilijk meer....Heeft me zelfs al eens een leuke nacht gekost!
Nam een mooie Karmeliet om een leuke dag mee te eindigen. Moos wilde een nachtje bij Oma logeren die volgens hem 100 jaar wordt, zullen we samen bij Oma slapen, Papa? Hij was vanmorgen al bezig met haar feestje, wie er allemaal moest komen, hoe wij de tuin gingen versieren en wat er voor vlees op de BBQ kwam te liggen.
Haalde hij wel speciale biertje voor mij op of...euh wacht die blikjes met die grappige cartoons er op.
Voor het gemak sliep ik dus ook maar bij Moe. Kon ik een biertje of tig extra drinken in de 3e helft op de voetbal tijdens het gezellige Oktoberfest wat eindigde met goede gesprekken bij de buurman en vrouw....Buurman & Buurman maar dan toch weer anders.
Het was vandaag en gisteren iets met 3....3e helft, 3x beter maar ook 3x niks....
1 + 1 is niet altijd twee...misschien wel 3 als je begrijpt wat ik misschien helemaal niet bedoel!
Niet mokken...gewoon door. Het rolt niet, het plakt niet en het brandt niet....
Haalde gisteren Ede Staal van stal, nooit bang voor het donker geweest. Zonder reden begon vannacht ineens Freddie te zingen....en gisteren Melissa, bring me some water!
Waar hangen die camera's, toeval bestond toch niet?
Las vannacht Chantal in bed. Die van Janzen wel te verstaan in Mezza, het magazine voor een goed weekend. Met Chantal mag ik altijd mee thuiskomen...die vinden wij leuk, is niet zo gemaakt!
Mooi interview. Heeft het ook niet altijd makkelijk. De buitenkant vertelt soms andere dingen wat je aan de binnenkant niet ziet. Freddie was klaar met zingen, ik met lezen en vanmorgen lag ze nog op mijn buik....Net als Moos in slaap gevallen met een goed boek, nou ja...ik met Chantal dus.
De appel valt soms niet ver van de boom. Maar vrijgezel worden ligt niet in mijn straatje, Moos!
Denk ook niet voor jou. Je weet het pas als ze naast je blijft staan. 
Dank je wel voor een leuke dag. Jij met je grappige opmerkingen en voorbereidingen voor het feest van morgen. Toffe Peer ben je toch! Je hebt het pilletje wel gevonden...
Fijne zondag. Nu de klok maar een uur terugzetten...Kon de klok nog maar lichtjaren terug.
Joah, mag wel zo....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten