zondag 8 oktober 2023

#Helder Licht!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Soms zijn er van die dagen waarop het licht opeens verdwijnt.
Maar mijn kind, ik ben jouw vader en ik zal er altijd voor je zijn.
Ik ben al ver over de helft heen en het ging soms goed verkeerd.
Maar ik kan je wijzen waar de weg is want ik heb mijn les geleerd.
En jij bent mijn vlees en bloed en dit is wat je weten moet.
Neem je tijd, ga niet te snel, kijk beter, ver vooruit.
De mooiste dingen komen meestal traag.
Het is niet nu of nooit maar nooit te laat.
Om te zoeken naar wat beter is, het is een lange weg die voor je ligt.
En al weet je soms niet meer waarheen, ik ben bij jou.
En jij bent nooit alleen, nooit alleen.
Soms moet je terug om weer te zoeken naar dat wat je verloren hebt.
Want je kunt de hemel wel bestormen maar hier beneden ligt de kern.'
Uut 'Dit is wat je weten moet' van Stef Bos.

Moi, ben ik weer!
Ben ik een helder licht? 
Vroeg het mij dit weekend meerdere malen af, ben ik een helder licht? 
Zaterdagmorgen kon ik hoofdschuddend het antwoord geven. Euh, nou niet bepaald!
Vrijdagavond was ik, fietsend over de Klinkerweg richting huis, al enigszins tot diezelfde conclusie gekomen.
Het licht in mijn hoofd was reeds gedoofd, zelfs het laatste peertje met licht had de geest gegeven.
's Morgens aan mijn spijkerbroek te zien had ik tevens een ouderwetse schuiver gemaakt. 
Al ver over de helft maar haalde weer eens mijn brevet van groot onvermogen, gek genoeg slaag ik hier altijd met vlag en wimpel voor.
Wist al voor ik de vraag beantwoordde waar het antwoord lag! Ergens in mijn troebele brein.
Maar nuchter nadenken was even niet aan de orde. 
Wilde te snel gaan, had beter moeten kijken, iets verder vooruit.
Het tempo tijdig moeten aanpassen. Je dronk geen pils Dorgelo maar dat spul van Brouw Noabers.
Een potige buurman. Een stevig bier met een krachtige afdronk en een flink alcoholpercentage.
Inderdaad een goede balans van mooie ingrediënten maar raakte er eerder vanuit balans. Waarvan Akte!
Met de fiets langs de kant! En toch kon ik een glimlach ook weer niet onderdrukken....
Soms raak ik de weg kwiet maar ik vind altijd de weg naar Rome terug. Soms niet van harte maar het hart klopte en dan doet automatisch de rest van het lichaam, uiteindelijk, ook weer mee..
En vallen is een kunst, daar heb ik weer voor doorgeleerd. Jong geleerd en oud gedaan! 
Ik val bijna nooit verkeerd. Dat is ook weer een kunst. Zo is de cirkel weer rond! En door....
Maarre Jaap, de collega van Robert, heeft dat gerstenat goed voor mekaar. 
Voor elke levensgenieter een halve liter. Geen woord aan gelogen, dat spul van hun brengt leu bie mekaa (brengt leuke mensen samen). Robert had voor enkele maanden terug al wat flesjes uit zijn koelkast getoverd, wetende dat ik speciaalbier bijzonder lekker vind. Jaap uut Enter weet waar Abraham de mosterd haalt, in ieder geval lekker (speciaal)bier. Hulde!
Ik had het moeten doen zoals ik het thuis ook doe, er rustig en langzaam van genieten! 
Niet klok, klok, klok maar ja, zo'n helder licht ben ik dus niet. Denk meestal te laat na....
Oh ja, dat had misschien ook anders gekund! Ach, dat is ook weer een stukje Dorgeloosheid!
Wil zo af en toe ook niet anders. Loat goan.
Heldere lichten, dat zijn Jan en William gelukkig wel! Mocht aanwezig op de officiële opening van hun nieuwe circulaire pand aan de Noorwegenweg 52. 
Eerder was William Willems, nu is het gewoon William de Bruin en Jan nog steeds die van Noeverman!
Respect voor deze twee heren. De eigenzinnige eigenaren van Limitec B.V. en dat bint ze!
Toen ik voor zes jaar terug vrijdagavond mijn ski-schoenen en zo aan het inpakken was was William bezig met het realiseren van zijn nieuwe dromen. Hij werd samen met Jan mede-eigenaar van Limitec!
Een roerige tijd sloten ze min of meer vrijdagavond af met een nieuw begin. William kon destijds gelijk de zwarte piste af zonder de nodige ervaring. Een natuurtalent.
Zag 'm eigenlijk voor het eerst in een pak en het misstond hem niet! Goh, kerel, ben anders naar je gaan kijken. Wat jij samen met Jan en jullie personeel hebben opgebouwd is niet niks!
Kreeg kippenvel van jouw speech! Hier sprak een wijs man en er bleef niets achter in die kan!
Mooi hoe jij jouw gezin centraal stelde en ze bedankte voor alle tijd dat je er niet was. De band met je vader en verdere familie en vrienden. Mooi hoe je je moeder (be)noemde, ik geloof er ook in, dat ze afgelopen vrijdagavond tevens inpandig was. Misschien zat ze wel op één van jullie hoogwerkers stilletjes mee te genieten. De rust die je uitstraalt, wetende waar je mee bezig bent en waar je naar toe wilt. Petje af. Respect man!
Jij bent niet meer die man zonder baard. Soms besef ik niet dat iedereen verder groeit, wat dat betreft ben ik ook geen helder licht. Droom soms teveel, niet altijd wakker en dan mis ik nog wel eens een afslag.
Soms letterlijk! Met terugwerkende kracht van hetzelfde laken een pak voor Jan!
In het verleden menig (verbaal) robbertjes met hem uitgevochten als ik weer eens over de scheef ging.
Hij in zijn rol als zeurvitter van onze mooie roodzwarte club en ik als stukkiesschrijvert die toendertijd regelmatig tegen het randje en steeds vaker over de rand ging! Mocht ik weer bij het bestuur aanschuiven. Hallo, jullie hier. 
Niet meer doen hè, zal op mijn tellen passen. Not! Zoals Stef Bos het gisteravond verhaalde. Naarmate je ouder wordt wordt je minder stellig. Klopt, ben ook een stuk milder. Vind alles soms prima! Papa hè.
Maar Jan en ik waren niet altijd vrienden maar als ik hem dan, zoals afgelopen vrijdagavond, zie staan met zijn vier mooie dochters voel ik pure passie en liefde door zijn aderen stromen! Werk is belangrijk maar de hoeksteen zijn van je eigen gezin nog een stukje belangrijker. Kom niet aan hun papa want dan heb je de dochters Noeverman achter je aan. Waar oe dan maar.....De gedachte alleen al! Heerlijk.
Zag mooie dingen. De knuffel van William met zijn vader. Dan kun je mij opvegen, daar zat van alles in maar vooral onvoorwaardelijke liefde, daar hoef je echt geen helder licht voor te zijn!
Genoot weer op mijn eigen vierkante meter. Mooie gesprekken met mensen die een verhaal hebben te vertellen. Ik hou d'r van. Werd vroeger laat. Bleef plakken. Ging van gewoon bier over op speciaal.
The Green Monkeys traden op. Zijn ook zo gegroeid. Voor jaren terug mocht ik ze eens interviewen voor de Stentor. Waren ze net begonnen met nummers spelen, weet al niet eens meer de aanleiding. 
Weet wel dat ze oefende in een pand achter de Oale Delle in Ane. Tof bandje hoor, spelen van covers tot kunst verheven. Ze hebben ook eigen muziek, die komen er wel. Vier heldere lichten bij elkaar.
Buiten is het nog donker. De dag probeert langzaam de nacht te verdrijven. Kwam er voor mijn doen laat in vannacht maar slapen ho maar....Stef Bos spookte door mijn hoofd, ook zo'n helder licht!
Al had hij niet veel meer nodig dan een klein lichtje op het podium achter z'n piano.
Hij had weer genoeg te melden. Zijn heldere kijk op deze soms donkere wereld bracht licht in de duisternis. Het is net alsof ik gisteravond bij Bos achterop zijn fiets stapte en hij mij veilig thuis bracht.
Bos is een kleinkunstenaar pur sang. Wordt ook terechtgewezen door zijn eigen kroost en weet dat weer te vertalen naar nummers met een kop en een staart. Ik word er altijd bijzonder helder van.
Soort van APK-keurig voor mijn troebele brein. Door hem zie ik het weer een tijdje helder. Heb ik ook met Lohues en consorten. Net alsof ze mij voorzien van een nieuwe accu, de banden oppompen en de fiets weer in de juiste versnelling zetten. Bos speelde hier achter het huus! 
Hij verzaakt nooit en levert altijd. Hoe hij zijn gedachten kan omzetten in woorden. Meesterlijk!
Hing, spreekwoordelijk dan, aan zijn lippen. Hij praat geen onzin, daar kan ik nog een puntje aan zuigen. Had de droge worst thuisgelaten, die opmerking had ik 's middags al gemaakt. 
Slip of the tongue. Hij was er al uit voordat ik er erg in had! Geen helder licht, wat dat betreft. 
Het was genieten op het groene biljartlaken van het Westerpark. Je hebt koning, keizer, admiraal en je hebt onze spits Hofsink, Rolf Hofsink. Hij schoot gisteren, bijna achteloos, even zijn 250ste competitiedoelpunt tegen de touwen. Jemig, dan ben je een klasse apart hoor en een bijzonder helder licht!
Voor het eerst scoorde hij in maart 2001 tegen Kloosterhaar en 249 doelpunten en ruim 22 jaar later zijn 250ste(!) tegen Heracles, de amateurs dan hè niet die duurbetaalde profs!
Kan ik ook bijzonder blij van worden. Wat is dan leeftijd hè. Je bent zo goed als je je voelt. 
Kun je al 41 zijn maar speel je nog als een jonge god van amper twintig die net komt kieken.....
Mooie kerel is het ook. Niet alleen qua uiterlijk maar tevens als persoon! Die snapt het ook, ook zo'n helder licht. Ach, we zijn het uiteindelijk allemaal. De één heeft lampen van de Action, de ander van Phillips of Osram als je niet zo voor PSV bent. Die lichten heb ik nooit gesnapt. Wat ik oe brom.
Bij de één brandt er altijd licht en bij een ander is het licht regelmatig uut! 
Maar voor kerels als de Bruin, Noeverman, Bos en Hofsink kun je alleen maar respect hebben!
Dat is voor deze morgen wat jullie misschien moesten weten.
Weet niet of het allemaal helder was of wellicht te bezopen voor woorden.
Gisteravond hield ik mij in, nam rustig een Hertog Jan met tevens weer mooie mensen. 
Jan en Lien en oud-buurman en tegenwoordig kameraad GertJan zijn ook van die heldere lichten....
Eigenlijk zijn er heel veel heldere lichten, alleen bij mij is soms het licht uit maar gaat die deze morgen weer voorzichtig aan. knopje eindelijk gevonden.
Hoop dat je 'm snapt, ik ontdek ook net waar dit weekend voor mij de echte clou lag.
Ergens langs de slecht verlichtte Klinkerweg.
Nu komt er iemand binnen zonder kloppen....Oh néé, toch niet! 
Huub zing het net. Terug in mijn eigen wereld. Ik haal het soms wel eens door elkaar.
Fijne (heldere) zondag. Joah, mag wel zo...


4 opmerkingen:

  1. Ongelooflijk die Hofsink. Is-ie vroeger in de ketel met toverdrank gevallen of zo? Een fenomeen op het Westerpark!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geweldig hè....Dit seizoen al meteen weer heel belangrijk.

      Verwijderen
  2. Helder verhaal Dorgelo! 😉

    BeantwoordenVerwijderen