zondag 1 oktober 2023

#Langs De Vecht & Verder!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'You get a shiver in the dark, it's raining in the park but meantime..
South of the river you stop and you hold everything.
A band is blowing Dixie, double four time. 
You feel alright when you hear the music ring.
Well now you step inside but you don't to see too many faces
Coming in out of the rain they hare the jazz go down.
Competition in other places but the horns they blowin' that sound
Way on down south - London Town.
You check out guitar George, he knows all the chords.
Mind, it's strictly rhythm, he doesn't want to make it cry or sing.
The said an old guitar is all, he can afford.
When he gets up under the lights to play this thing.
And Harry doesn't mind, if he doesn't, make the scene.
He's got a daytime job, he's doing alright.
He can play the Honky Tonk, like anything savin' it up for Friday night.
With the Sultans, We're the Sultans of Swing.'
Uut 'Sultans of Swing' van The Dire Straits. 

Moi, ben ik weer!
Vroeger, eerder dan, zo oud ben ik nou ook weer niet, luisterde ik amper naar The Dire Straits.
Net als Queen. Niet dat het niet mocht maar ik had destijds andere smaken op het menu staan. 
Ben het gaan (her)waarderen, kan dat? Lekker boeiend, doe het gewoon! Wie houdt mij tegen?
Zocht gisteravond wel meer platen op die ik anders (bijna) nooit draai.
Kwam net uut Downtown Emmen met de trein en had nog geen zin aan de twijfelaar boven. 
Teveel gezien, teveel indrukken, teveel gesprekken die ik moest archiveren en ik had het aan de tijd! De klok stond stil, de wijzers zaten elkaar in de weg.
Niemand zat mij trouwens in de weg. Had het rijk weer eens alleen. Koning en hofnar tegelijk.
Licht brandde thuis al, had ik zelf aan gedaan, lijkt het net of er iemand thuis is als je thuiskomt!
Prachtig. Ik hou d'r van. Kan soms zo simpel zijn. Voelde mij Mr. Bean die zichzelf een ansichtkaart stuurde. Sigaar uit eigen doos.
Kaarslicht aan, spot uit. Na de Hapkin van Thijs & Co kwamen Cornet en Karmeliet tevoorschijn.
Neuh, was nog niet teut. Snoezig misschien haha...Mooi mens. 
Ging verder met muziek, keuzes die ik normaal gesproken niet zo snel zou maken.
Bad English met When I See you Smile. Tom Petty solo maar ook met zijn Heartbreakers. Mary Jane's Last Dance. Damn Yankees, Allman Brothers Band, Journey, Chris Stapleton en het vroegere werk van Lynyrd Skynyrd en toch ook weer veule Skik. Kerl, Kerl, wat heb ie toch mooie muziek gemaakt. Het komt nog steeds binnen...Zwaaide nog 'm tussen Nieuw-Amsterdam en Emmen-Zuid. Moi.
Maar wat een lekkere live-uitvoering van Sultans of Swings, stamt al uit 1983. Live opgenomen in The Hammersmith Odeon in Londen, de laatste twee concerten van hun acht maanden durende tournee. 
Niks geen moeilijk gedoe. Gitaren aan en gaan met die banaan. De bandleden kozen ervoor om alle foutjes te laten zoals ze waren opgenomen. De hoes van het dubbel live-album Alchemy bestaat uit verschillende panelen, veel van die panelen zijn verguld. Een verwijzing naar het alchemistisch proces.
Je kunt niks met deze info, ik las het ook net op Wikipedia...Iets met een oude filosofie en transformeren. Had het weer eens bij het verkeerde eind, dacht aan iets anders. Dus niet!
Hoorde deze live uitvoering bij Wouter van der Goes op Radio 2 deze week van vinyl. Schitterend.
Werd er gewoon blij van, ging luchtgitaar spelen. Wat doe je Papa, vroeg Mouna zich verbaasd af?
Ik had 'm op de oortjes en zij zag mij gek dansen in de keuken terwijl ik thee zette en ze hoorde niet waar ik naar luisterde? 
Papa is blij Mountje....Papa wordt blij van kleine dingen. Ik heb van de week het nummer wel tien keer geluisterd. 's Ochtends maar vooral 's avonds en dus gisternacht ook weer. Werd er vrolijk van. 
Net of ik iets deed wat niet mocht. Stiekem vind ik the Dire Straits best wel goed! Niet verder vertellen en Queen is nu ook best te pruimen. Mark Knoflook met zijn haarband. Ik was 11 toen deze dubbel-lp uitkwam. In de tijd dat ik de plaaggeest van Bassie en Adriaan nog zo eng vond, Floris als herhaling op TV was en oude afleveringen van Q&Q....huuuuuuuuuuuuh 
Deze uitvoering duurt ruim tien minuten. Die gitaarsolo's, lekker man! 
Jullie hebben er werkelijk niks aan, weet het! Zoek naar ruimte in deze chaos. De tafel hier ligt half bezaaid met onafgemaakte tekeningen van Mouna. Ze schrijft al kleine tekstjes, lijmt van alles aan elkaar vast, ook zaken die ze eigenlijk los moet laten. Ik reken het goed!
Kijk, ruik en proef. Maak tijd voor een goed gesprek. Lach met elkaar en beleef samen een mooi moment. Bij ons begint het met plezier.
Staat op een wijnzak die toevallig hier staat en nog niet aan de tafel was vastgeplakt door Mouna.
De fles ligt al in de koelkast te wachten op een mooi moment en wellicht een mooi mens! Je laat fijne alcohol niet vallen, veiligheid voor alles. 
Maar wat had ik leuke gesprekken vrijdag en gisteren met mensen die een steen hebben verlegd!
Was vrijdag uitgenodigd door een klant voor een wandelevenement. Hij doet het graag anders...
Eerst een lunch bij de Troubadour en dan wandelschoenen aan en met z'n allen langs de Vecht & Verder. Door de Rheezermaten en onderweg naar de Brink in Rheeze via het tuinpad van mijn vader bij PolJans. Geboortegrond! Koffie bij Astrid met Cheesecake waar vroeger dokter v/d Berg woonde en terug de bunders over. Ondertussen genieten van het uitzicht, de natuur en goede gesprekken voeren!
Later vulden wij een goed glas en die van anderen. Werd er bijzonder rustig van!
Dacht dat ik niemand kende behalve Roel en Lianne. Heb het wel eens vaker mis. 
Toen ik vijf uurtjes later afscheid nam en dik twaalf kilometer verder langs de Vecht was had ik kennis mogen maken met weer bijzondere mensen en gisteren idem dito! 
Mensen, allemaal met een bijzonder eigen verhaal. Een lach en een traan. 
Een man die vier kinderen heeft met zijn vrouw maar ook nog een opvang biedt aan vier pleegkinderen.
Respect! Een moeder waarvan haar oudste dochter flink gehandicapt is, hoe zij er over praatte. Kippevel! 
Een man die de hele wereld buiten Nederland wel had gezien en al 29 jaar bij zijn meisje is en mooie pennen heeft.
Iemand die een keus had gemaakt om voor haarzelf te kiezen, de sprong in het diepe waagt.
Maak ik wel de goede keuze? Denk het wel, je maakt 'm tenminste en je maakt 'm zelf. 
Een fotograaf die met Bert Visscher had gereisd maar de rust zelve was. Een Banthumer die hoopte dat zijn vrouw morgen (zaterdag) niet weer wilde wandelen. Mooi lekker ouwehoeren.
Vrijdagavond met vrienden een potje poolen met korte truitjes. En ja Harold, ik keek eerst op ooghoogte. Weer hele andere gesprekken. Ouwe jongens krentenbrood onder elkaar. Terwijl de verschillende ballen tegen de plinten klotsten en in één van de zes gaten doken kwam hier ook wel de gesprekken naar boven!
Gisteren op de voetbal tevens (dom) ouwehoeren. Voetballend was het niet best, we wonnen wel maar vraag niet hoe en gisteren in Emmen van hetzelfde laken een mooi pak!
Niemand zei dat het makkelijk zou zijn! Gelukkig zien wij allemaal die stip aan de horizon.
Voelde mij in de trein een buitenlander. Allemaal vreemde talen om mij heen. Was blij dat de conductrice nog enigzins beschaafd nederlands sprak. Elk station werd aangekondigd als Nieuw-Amsterdam, zelfs het bandje haperde dus bij Arriva. Snap wel iets van de onrust die kant op!
Onbekend maakt onbemind maar je veilig voelen in een openbare trein is vers twee van het hele verhaal. Niet blijven ontkennen dat wij langzaam een groot probleem hebben.
Niet iedereen is ruim twee meter lang. Tuinkabouters genoeg!
Liep in Emmen langs de Brasserie van Lohues. Kon een glimlach niet onderdrukken. Hij heeft er wel eens over gehad in zijn liedjes. De geboekte Italiaan was dicht, vakantie maar blijkbaar had ie het reserveringssysteem niet naar de Huttenheughte gestuurd. Geen paniek, gaan we toch ergens anders eten. Thijs & Co werd onze uitvalbasis. Wat een leuke tent zeg....Op het plein tegenover het theater en Wildlands was het goed toeven. Heerlijke smaken op het grijze bordje wat spontaan kleur kreeg.
We kozen voor een shared dinner. Taco Tico, Thom Kha Kai soep, Antilliaans en Indisch stoofpotje, kip van de barbecue, een mooi dessert met gebakken mango als toetje en natuurlijk fijn gezelschap!
De mooie maar ook zeer vriendelijke eigenaresse had zin om ons een leuke avond te bezorgen.
Je voelt je er bijzonder welkom! Kende dit Emmen niet! Maar Emmen is goed te doen.
Ook het lieve meisje en de leuke spontane jongen in de bediening maakten de avond compleet.
Stoelen waar je een warme rug van kreeg, al dan niet van de Hapkin! Snoezig of is teut een beter woord? Ik ontdekte de rust in mijzelf. Ik hoefde nergens anders naar toe, zocht niet naar een uitweg. Neuh, was in mijn natuurlijke habitat. Zo'n weekend als deze, zo wil ik mij vaker voelen.
Weer de relaxte Alfred die ik kan zijn. Graag wil zijn! Spanning weg! Beentjes over elkaar, biertje in de hand, mooie gesprekken voeren met deze en gene en gewoon het leven weer zien zoals deze misschien wellicht is bedoeld. Voor jou en voor mij. We hapten lekker een eind de Emmer nacht in! Raakte de weg wel even kwijt op de terugweg.
Je verzint het niet! Google Maps bood uitkomst, kwam ineens van de andere kant aangelopen bij het station. Hoe dan? Toch snoezig, toch een beetje teut! Het mooie van Emmen is ook wel de weg naar Hardenberg toe. Geef ik eerlijk toe. Terug langs de Vecht! Maar even buurten in Emmen en o.a. bij Thijs & Co bracht de boodschap wel over. Een mooi eerbetoon aan haar vader derhalve!
Thuis luisterde ik voor de tiende keer Sultans of Swing en daarna Telegraph Road, lekker live met genoeg foutjes!
Net als mijn eigen live-album. Heb genoeg fouten gemaakt en zal er vele blijven maken. Zingen kan ik nie...Luisteren wel.
Lekker boeiend! Het was een weekend waar ik mocht praten als Brugman! Zal ook veel onzin zijn geweest maar ook meer van dat alles. Soms zijn het kleine opmerkingen die het 'm doen.
Zoals Evers zegt: Ik kom niet op bezoek bij mijn moeder maar ik kom thuis. Dat dus!
Wandelschoenen aan!
De natuur geeft inspiratie voor kunst en cultuur.
We kennen allemaal de gratie, de natuur die is zo puur.
De eerste bloemen van het voorjaar als een snaar op een gitaar.
En als in de herfst de bladeren vallen dan zijn ook de rapen gaar.
Kon het maar altijd zomer zijn, die temperaturen zijn fijn.
Maar ook de winter is broodnodig met sneeuw en strenge vorst.
En de regen die moet vallen want de bomen hebben dorst.
Het kaartje zat tevens vast aan de jute eco wijntas met gedraaide touwtjes...Ook al 10x gelezen.
Blijft rondkuieren in mijn hoofd.
De vier seizoenen, misschien wel van Antonio Vivaldi.
Ik hou het liever bij Sultans of Swings of de teksten van Lohues, die snap ik tenminste en anders wel als ik onderweg ben in zijn Drenthe. 
Langs de Vecht & Verder....
Dank allen voor de verhalen! 
Ik lees verder!
Lohues begint nu te zingen:
Wij komme d'r wel, het komt wel goed. Misschien niet snel, het giet hoe het moet!
Wij hebt geen hoast, en hoast geen dwang. Wat is kort en wat is lang?
Fijne zondag.
Joah, mag wel zo...


4 opmerkingen:

  1. Lohues moet volgend jaar toch echt een keer het Bostheater in Ommen aan doen, niet dan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal eens Willem. Laat 'm maar komen.
      En Racoon, Di-rect, Frank Boeijen, Stef Bos etc. haha

      Verwijderen