zondag 31 december 2023

#Leste Mooie Dag Van 't Joar! ....misschien!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Kijk een pretpark in de regen mag er wezen,
als het gaat om eenzaamheid.
En wat dacht je van lekke band, wind tegen,
en geen fietspomp op de Afsluitdijk.
Dat is allemaal eenzaam en heel erg alleen, 
dan wil je weg maar waar kun je heen?
Dat heet hier gezellig en iedereen doet mee,
niets is zo eenzaam als een stampvol café'
Uut 'Stampvol Café' van De Dijk. 

Moi, ben ik weer! 
Eigenlijk moet je helemaal niet kieken naar zo'n reünie-concert van Acda en de Munnik.
Deed het gisteravond toch, behoorlijk hardleers. Sorry! Ga ik van oreren.
Ging er zelfs eens goed voor zitten. Borrelnootjes en een speciaalbiertje.
En toch, toch ga je gaandeweg zo'n optreden teveel in de mooie herinneringen zitten. Terugkieken naar eerder, hoe alles ooit was! 
Als het vuur gedoofd is dan komen de wolven, gooi je je tas ver de vijver in!
Ik blijf maar verder fietsen want ik wul aal wieder, ik wul alles zien, de leste mooie dag van 't joar misschien, alhoewel 't met de winterdag ok donders mooi kan wezen...
Stukkie tekst uut 'Op Fietse' van Skik, dat hadden jullie misschien al begrepen. Niets is mij vreemd.
Kwam gisteren even langs gepeddeld op nr. 311 van de top2000, dan weet je het wel. Neem je toch ff mee, dat verstilde momentje. Waarvan Akte!
Oudjaarsdag 2023, de leste mooie dag van 't joar, misschien. Nou, weet het wel zeker. 
Het is de leste dag van het joar. Morgen word ik tweeenvieftig, 52 jaar.
Toevallig schrijf ik vandaag ook mien 52e bloggie van het jaar dat bijna voorbij is. 
Als je ze allemaal hebt gelezen, proficiat! Ikke nie, lees ze niet allemaal terug, ik geloof het allemaal wel. Probeer alleen de (taal)foutjes hier en daar wat te filteren, lukt niet altied. Lekker boeiend.
Leste dag! Kijk je misschien toch ff terug op het jaar dat bijna was en blik je alvast voorzichtig vooruit. 
Nou, het was wederom een kutjaar, alhoewel ik ook donders veel skik (schik) heb gehad. 
Eerlijk is eerlijk! Het glas halfvol hè. Sommige snappen mij niet, ik ook vaak niet! Ondanks het feit dat het kut was, was het ook weer een bijzonder mooi jaar. Iets met slingers, kop d'r veur, verder fietsen...
Neuh, er is niemand dood hè. Zij huppelt nog vrolijk rond op deze aardkloot, al huppelen wij niet meer samen. 
Voel mij soms net zo'n Kangoeroe (juiste spelling), ik spring mij een ongeluk maar vind voorlopig nog niets tastbaars in mijn ruime buidel. Er huppelt wel eens ééntje per ongeluk de buidel in maar die wipt er ook net zo makkelijk en vrolijk weer uut, als je begrijpt wat ik misschien bedoel? Jemig, wat typ ik weer ontzettend plat! Sorry, voor de mensen links van de Iessel. Hopelijk zijn jullie de droad nog niet kwiet....Ik zoek de verbinding. Als je Rome als doel houdt kom je vanzelf een keertje weer thuis. Trust me, zelfs als je Nedersaskisch lult.
Ik doe wel vaak mijn best om die paar lezers, die ik schijnbaar nog heb, te verliezen. Gebruik niet vaak een bindmiddel want er valt soms geen touw aan mij vast te knopen. Dat klopt halverwege!
Was ik ook niet van plan...Ik bungel mij liever ergens anders aan vast, als je begrijpt wat ik wellicht bedoel. Moos en Mouna zijn al twee redenen om het niet te doen!
Als ik wou dat jullie het allemaal snapten aan de andere kant van deze laptop had ik het misschien wel duidelijker opgeschreven. Goh, die Palmkes brengen ook wel de boodschap over, je gaat er sowieso dom van lullen. 
Wat ik zeg, er is niemand dood. Sommige mensen die ik ken verloren dit jaar of reeds eerder hun geliefde partner, man of vrouw, door magere Hein! Dat is pas echt kut!
Wij zien elkaar nog graag, moeten wij ook wel. Moos en Mouna zijn het levende bewijs dat er ooit liefde was en nog steeds is. Voor die twee houden wij de schijn op! Gekheid natuurlijk! 
Gelukkig vechten wij elkaar de tent niet uit! Snap er nog steeds geen kloten van, ik zie het ook niet!
Maar ja, ik heb niet voor niets een bril voor ver af. Dichtbij zie ik het nog wel helder allemaal! Snap je! 
Jemig, ik lul deze ochtend echt krom. Tis maar goed dat het de leste van het jaor is....
Afsluiten die handel. Blijft lastig omdat je elke dag er weer mee te maken hebt, links- of rechtsom.
Misschien zijn Acda en de Munnik wel mede debet aan mijn gemoedstoestand van deze ochtend!
Herinneringen in overvloed en negen van de tien keer heeft dat/had dat te maken met ontzettend mooie vrouwen....Smaak heb ik/had ik wel, ook in de vorige eeuw al.
Vrouwen die allemaal uit mijn buidel vielen of mij gewoon verlieten.....(haha) en ik maar springen!
Vroeger, toen op elk potje nog een dekseltje paste. Deze terminologie is ondertussen ook behoorlijk 'woke' geworden. Vind je nie? Mag dat nog wel? Nooit aan gedacht dat het ook zo kon zijn. Dacht altijd dat ik het potje was en ik naarstig op zoek moest naar zo'n passend dekseltje....Hoe wrong kun je zijn (Novastar)? 
Dat waren dan bijvoorbeeld Ooms en Tantes die jou deze wereldwijsheden vertelden, en nu? 
Ach ja, denk veel in top2000 termen en stampvol café's deze week! 
In het top2000 café van de top2000 van NPO Radio 2 moest ik ineens denken aan het nummer Stampvol café van De Dijk, natuurlijk geschreven door Huub van der Lubbe.
In mijn herinnering was de tekst een stukje positiever. Maar in een stampvol café ben ik wel even weg uit de realiteit. Drink ik een glas, lul raak voor een knaak en ben ik goed te pas!
Ik hou van gerstenat, vooral als dat met zorg gebrouwen is en van een goed stukkie muziek!
Zekers als dat gepaard gaat met het feit dat je twee kinderen ook inpandig zijn op 't zelfde moment! 
Wat een ontzettend leuk uitje hadden we 3e kerstdag. Kan iedereen een bezoekje aan het top2000 café aanraden. Het is net of je even voor een uurtje (volgens Moos 50 minuten) in een andere wereld stapt. 
Een wereld die speciaal gemaakt is voor het eind van het jaar! Normaal gesproken is dat café er helemaal niet, staat Monica niet achter de bar en draait, in ons geval Gijs, niet de plaatjes....
Het is een soort Fata Morgana voor een dikke week! Denk dat daarom de #IronMaidenMan er zo graag is. Weet niet of hij ze alle 24 in een kistje bier heeft zitten, maar is dat überhaupt belangrijk? 
Ik mocht hem ontmoeten, hij was er ook in ons uurtje! Je vraagt je toch daadwerkelijk af, hoe komt hij aan al die kaartjes? Heeft hij 72 laptops thuis, teveel vrienden, connecties of zo, hoe dan...??
Denk dat hij met zijn slaapzak wordt afgeleverd op 1e kerstdag bij Beeld & Geluid en pas na de laatste gong van Bohemian Rhapsody weer zijn boeltje oppakt. Tot volgend jaar. Hij woont gewoon een week in het top2000 Café, wat ik oe brom. Of hij kent Emmely de Wilt, Jan-Willem of Jeroen Kijk in de Vegte net iets te goed!
Hey Papa, die ken ik! Mouna zwaait naar Jan-Willem Roodbeen die geduldig achter zijn DJ-kit staat te wachten voordat wij met z'n allen in de naastgelegen Top2000 Feesttent de Intro-rally kunnen gaan spelen. De man met baard voegt zich ook snel bij z'n partner in crime. Geweldig, ze zijn in het echt net zo leuk als op de radio. Niks geen kapsones, net zoals Gijs. Vrijheid, blijheid. Mooi man. 
Moos en Mouna zwaaien elk jaar via Zoom naar Jan-Willem en Jeroen (die met baard). Ze zijn zelfs al een paar keer op TV geweest en zelfs genoemd door Jeroen op de radio. Stukje opvoeding!
Ik hoor ze net weer gezamenlijk keuvelen. Jan-Willem is weer beter, mooi man! Hij was een paar dagen ziek, geen stem meer. Die heb je wel nodig als DJ. Jeroen moest het daarom in zijn eentje doen maar op de leste mooie dag van 't jaar zijn ze weer samen, zoals het hoort! Niet alle duo's gaan uut elkaar. Sommige komen ook weer samen, vroeg of laat. 
3e kerstdag was Jan-Willem er nog wel. Sten en Moos waren fanatiek met het invullen, Moos had vooral moeite met het lezen van het handschrift van zijn vader. Wat staat daar, Papa? 
'Eyes without a Face van Billy Idol'. Nooit van gehoord....Het zegt jullie waarschijnlijk allemaal niets.
27 december was echt een schot in de roos. Zelfs de NS en Arriva werkten mee, geen vertraging en/of ruis op de lijn. Iedereen was goed te passe. We waren met z'n zessen! 
De zoon van de Breuk, Martijn, en Gertjan, mien oude buurman en kameroad, maakten het vrolijke zestal compleet.
Hartstikke mooi. Zo'n dag maakt het feest wel compleet, een verlate tienertoer a la lettre.
De kinderen met zo'n railrunner ticket en wij gewoon voor het volle pond! 
Tuurlijk, het stelt geen reet voor. Je bent een uurtje in zo'n stampvol café. Je drinkt wat biertjes, luistert 2x naar Madness en trouwens ook twee keer naar Ilse (tevens met de Common Linnets), je playbackt wat met Mouna, zet haar op de tafel, legt uit waar Herman van Veen over zingt (Hilversum 3) en hoopt op dat wonder (Miracle) van meisje DeLange! 
Het is zo simpel, maar zo geweldig! Probeer elke dag het beste er van te maken als de kinderen er zijn en dan is zo'n dagje uit wel het absolute summum. De absolute krenten in de spreekwoordelijke pap.
Want hoe goed het ook allemaal gaat nu het 'verdict' al ruim twee jaar geleden is uitgesproken blijft er in mien achterhoofd steeds maar wat knagen. Baal er (nog) steeds van dat ik Mouna en Moos niet het 'normale' gezinsleven kan geven. Want altijd moet er wat geregeld worden. De beschikbaarheid tijdens de kerstdagen waren anderhalf maand geleden reeds ingevuld. Ook de dienstregeling rondom de verjaardag van Mouna (21 januari) is al in kannen en kruiken! Allemaal keurig genoteerd in de gezamenlijke digitale agenda. Vind het nog steeds niks...! Kan iedereen wel zeggen, je moet doorfietsen, mooie leste dag van 't jaar misschien maar ik kan slecht banden plakken....laat staan een ketting er fatsoenlijk op leggen.
Tevens niet door het feit dat ik mij soms zo'n huppelende kangoeroe voel, maar vooral dat Mouna en Moos niet om deze situatie hebben gevraagd. Je kunt al die leuke dingen niet delen met je wederhelft. 
Tuurlijk, er is niemand dood. Ik kan het nog steeds delen met haar via draadjes en golven....
Maar toch, het voelt compleet anders....Of is dat te Woke van mij gedacht? Moet alles maar kunnen...??
Nogmaals het was een gigantisch mooi kutjaar. Begrijp mij niet verkeerd, alsjeblieft niet!
Ben ook niet zielig. Heb nog een dak boven mijn hoofd en een lege bankrekening! 
Kortom, geen man overboord. Toch heb ik liever weer een vrouw in mijn buidel, word moe van al dat gehuppel en gespring. 
Gewoon om iets wat vroeger zo gewoon leek te zijn weer naar dit heden te halen. Hoe moeilijk kan het zijn. 
Ietsie wat meer Acda en een beetje de Munnik. Tuurlijk ik preek lichtelijk voor eigen parochie, samen is niet alleen als je begrijpt wat ik bedoel! Wil weer mooie momentjes met iemand kunnen delen....
Weten dat je in dezelfde kamer vertoeft op het moment dat ik er ook ben.
Wat Elton nu bijvoorbeeld zingt op nummer 150 (ik verzin het niet, alleen zij snapt het en misschien ook niet, soit) met Your Song. 'How wonderful life is while you're in the world.'
Van die dingen, duzz...
Ach, wij vergeten liever allemaal de minder leuke dingen. Je moet verder fietsen en als het niet zo hard waait gaat het bijna vanzelf, denken jullie....
Zelfs onze zeurvitter vergeet gemakshalve in zijn jaaroverzicht/terugblik dat wij dit jaar na zo'n beetje 23 seizoenen weer eens gedegradeerd zijn. Van de 3e naar de 4e klasse! Sportief gezien een dieptepunt als je het mij vraagt. Neuh, vooruitkijken is zoveel beter, krijg je veel meer energie van. 
Misschien heeft ie nog gelijk ook....Gas op de lolly! Oh néé, wij zijn gasloos geworden maar wel de kelder vol met water. Pas als het bier op is gaan wij ons zorgen maken op het Westerpark. Maar dat terzijde. 
Lijkt wel of wij tegenslagen, wind tegen, kutjaren etc. niet meer mogen benoemen!
Altijd maar moeten blijven lachen op foto's wat er ook gebeurt....
Altijd maar goed te passe op alle sociale media kanalen moeten zijn, je mag niet uit koers varen en zeker niet als het eerste het schip verlaten al was je notabene de kapitein.
Wat ik zeg, het was een fantastisch kutjaar, ontzettend veel schik gehad maar ik baal ervan dat ik altijd zelf die slingers moet blijven ophangen. 
Een liedje van ene Spinvis draait daarom al een week door mien kop!
Snap er niks van, heb volgens mij nog nooit 1 nummer van hem gehoord. Te ver gezocht, al die teksten van deze zangert Spinvis, bij leven genaamd Erik de Jong. 
Was zo'n item bij the Untold Stories....want ik heb heel veel zaken dit jaar niet eens verteld!
Ben een open boek maar deel niet alles, heb ik constant iemand aan de deur staan. Gaat het wel goed?
'Kom terug' was het bewuste liedje. Je mag zelf invullen wat ik er mee bedoel...Het zou je verbazen!
Ben niet altijd de huppelende Kangoeroe....
Maar een passage uit de tekst raakte me. Kon ik nog maar terug naar de tijd voor of tijdens Acda en de Munnik maar op mijn fiets zit helaas geen terugtrap-functie! Ik moet altijd maar verder, vooruit, naar de leste mooie dag van het jaar misschien...Deur het bulzand, altied maar door, nooit lekke band maar altijd de banden vol met wind. Zat liever eens wat vaker in een stampvol café, even weg uit de waan van de dag. Maar krijg je er naderhand alleen maar koppijn en narigheid van. 
'Drink de tranen op je hand, zwijg er van. Erf de ogen van je kind. Kijk er door. Koester je geheime hart, tot het eind. Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!'
Nogmaals een ontzettend mooi kutjaar gehad, op naar de volgende....
Mouna is wakker, Moos zal spoedig volgen, is ie al. Leste mooie dag van 't jaor beleef ik gelukkig met mijn gemankeerde mooie gezinnetje. Samen is niet alleen.
Fijne zondag. Tot volgend joar.
Sluit af met nr. 144....(iets van U2). Zo is het maar net, misschien had ik al het gevonden maar wipte het net weer uut mijn buidel, iets te enthousiast gesprongen. Vast en zeker. Viel er vandaag een touw aan vast te knopen? Knoop de eindjes maar weer aan elkaar.
Joah, mag wel zo....


4 opmerkingen:

  1. Lek 't vaker dan neudig is zwaor
    Kiek dan um joe hen, luster weer
    Naor hoe and're verhaaln bent egaon
    En de schütteldoek slof van de traonen
    Kiek goed um joe hen
    En dan zie weer precies waor a'j staon.....
    goeie jaarwisseling moat, en alvast een gelukkig nijjoar.😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooier dan Wim kan ik het zeggen. Alle goeds voor 2024 en een goeie verjaardag toegewenst. Mien schoonva is ook op 1 januari jarig. Toeval bestaat niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Willem, ie ok en al oe dierbaren.
    Alle goeds voor 2024.
    Mooie dag om jarig te weh, not.
    Gefeliciteerd met oen schoonva, doar drinken wij er iene op vandage.

    BeantwoordenVerwijderen