zondag 3 december 2023

#Lekker Goor!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'The things you say in your innocent way, remind me how it should be.
Your love I can trace in a wide open space. Oh, your beautiful face I've seen.
It's the way you walk and the way that you talk to me.
You're God's gift to my world, the prettiest girl.
And I feel like I live a dream. The silence I fear, preach to the morning sun.
So just hold me now. I'll stay here all night, 'Cause 1..
Don't feel so alone when you are, holding me tight love'
Uut 'Hold Me' van Douwe Bob en Anouk.

Moi, ben ik weer. 
De parkeervakken in mijn hoofd zitten een beetje vol. 
Niet alle artiesten hebben dit jaar keurig binnen de lijntjes gekleurd, het is net als op de voetbal. 
Als iedereen nou gewoon zijn of haar auto binnen de lijnen parkeert kunnen er zo een stuk of 20 meer staan. Waarvan Akte!
Vooral zaterdagochtend is het dikke drama. Sommige hebben er schijt aan, doen gewoon wat ze willen.
Maar dat terzijde, ik parkeer mijn ongenoegen over de voetbal wel even, hebben jullie verder niks aan. 
Want het is lichtelijke stress in mijn troebele brein hierboven. De hele tijd slingert de DJ van dienst weer een ander nummer aan. Deze is leuk, of deze dan? Hiervan is de tekst geweldig, weet je nog? Hier zit zo'n lekkere gitaarsolo in en met dit nummer heb je haar ten huwelijk gevraagd, weet je nog? 
Ja..Ja....Hou maar op! Zet die koptelefoon maar op! Silent Disco Please....
De Top2000 neem ik uiterst serieus. Vind ik belangrijk, gek hè. Ik vind mijn lijst een afspiegeling van wie ik graag wil zijn...
Maar niet altijd kan zijn! Een soort van momentopname maar tevens een songbook of life, met welke 35 nummers ga ik het jaar 2024 in! Ok, ik weet het, Queen eindigt altijd op nr. 1, ga de strijd al niet meer aan, daar ben ik zo langzamerhand wel klaar mee. Zoals zo vele discussies....Let it Be!
Aan deze kant van de vijftig wil ik niet meer op elke slak die voorbij waggelt zout leggen.
Heb genoeg shit aan mien kop! Wil weer gelukkig worden. Ben het nu ook hoor maar toch anders!
Vul er blind zo 25 in. Die komen elk jaar terug, zonder twijfel! Zijn ook nummers die afvallen gedurende het jaar, te veel herinneringen aan die nu, in de taal van de huidige tijd, gaan schuren. 
Grove korrel, geen fijn schuurpapier. 
Moos heeft zijn lijstje al klaar. Geweldig! Stukje opvoeding. Hou d'r van. Vorig jaar had ie er al over. 
Mag ik ook een lijstje maken? Ja hoor, gisteren hoorde hij Stefan Stasse op de radio zeggen dat de stemweek aan was. Gisteravond zat ie achter de computer. Papa, welk e-mail adres mag ik gebruiken?
Waarvoor? Nou, mijn top2000 lijstje. Niet mee geholpen, totaal geen invloed op uitgeoefend!
Mooi hoor. Sommige nummers nog nooit van gehoord maar hij had er ook een paar old time favorites tussen zitten. Kippenvel! Trots! 
Hij is veel met muziek bezig als hij bij mij thuis is. Blij dat ik het doorgeefluik mag zijn! Heeft ie erover dat ie een drumstel wil. De nieuwe Cesar in huis? Lekker stel die twee, dat sowieso.
Hij scrollt ook regelmatig mijn speellijst door. Wie is Chris Stapleton? AC/DC is dat nou hardrock?
Wie is Brian Ferry, is die van de veerboot? Een spaanse moslim groet zijn God? Moet dat niet Allah zijn. Papa? Dolly Parton, die is oud zeg......en ineens, ja hoooooor daar hebben wij de Counting Crows.
Vanmiddag maar eens voor gaan zitten. Wat ik zeg, maak het mij dit jaar niet zo moeilijk!
De wereld staat in brand en ik maak mij zorgen over zo'n top2000 lijstje, één van de vele belangrijkste bijzaken in het leven. Net zoals de voetbal!
Gisteren mochten wij naar Goor. Een noodgedwongen gezinsuitje. Mijn opties van een oogje in het zeil houden waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Mama kon niet, Moe had een feestje van Lummy.
Had tuurlijk de voetbal over kunnen slaan. Dat had gekund, ja...Doe ik niet zo snel. Paar bruggen te ver.
Als het even kan wil ik graag bij dat 'getrap in een emmer zijn' want dat was het helaas gisteren!
Jemig, wat doe ik hier dacht ik regelmatig gisteren.....Had ook warm en droog bij bijvoorbeeld MonkeyTown kunnen zitten. Moos en Mouna in de ballenbak en ik mij digitaal buigen over de grote vragen des levens.
Moet nu Promised You a Miracle of toch New Gold Dream van The Simple Minds er in? 
Dat formeren van 35 nummers valt nog niet mee, wat ik oe brom. Kun je 37 zetels hebben vergaard maar als vervolgens iedereen wat anders wil ben je nog ver(der) van huis verwijderd! We moeten naar Rome....
Deze stemming is al zo klip en klaar als een klontje suiker! Maar nu Nederland eindelijk eens rechtsaf wil hebben wij te maken met gigantisch veel spookrijders. Ze rijden allemaal aan de verkeerde kant van de weg, althans als je het van deze kant bekijkt! Of ben ik de enige spookrijder in het land der blinden waar éénoog nog steeds de absolute koning is. Skik staat er in en natuurlijk Lohues, nummer van Frank en eentje van de Dijk. Wordt het dit jaar Dansen op de Vulkaan in plaats van Niemand in de Stad? 
Ben mij niet altijd bewust wat ik de spreekwoordelijke ether ingooi....Wordt nog wel eens verkeerd begrepen. Denken mensen dat ik er dit mee bedoel terwijl het toch echt dat was....Snap je?
Soms gaan tweets van mij behoorlijk viraal. Zoals gisteren, ik mag, geheel onbezoldigd, vrijuit twitteren voor mijn geliefde cluppie. Het wel en wee op de vaderlandse voetbalvelden volg ik op de voet. Nou ja, probeer een poging te doen. Mis vaak de helft van de goals en/of wie de beslissende pass gaf omdat ik krom voorovergebogen op de telefoon nog het laatste wapenfeitje de digitale snelweg probeer op te slingeren, soms met gevaar voor eigen leven. Kritisch ben ik al lang niet meer, dat was voordat ik 50 werd. Wat heb je er aan....? Een roepende in de roodzwarte woestijn, ze halen hun schouders op, doen een plas en staan volgende week net zo gezellig weer langs de lijn. Vooral niet druk maken, wordt je moe van.
Twitter heet nu X, aan deze kant van de Iessel twitteren wij nog altijd. Moet de boel nog updaten....
Blijkbaar verdwijnt dan het vogeltje en komt X in de plaats er voor terug. Het zal wel. Snap er soms de ballen niet van. Wel van het feit als Mouna moet poepen, zoals gisteren!
Waar gaat dat heen, hoor ik jullie denken? Nou als Mouna moet poepen dan moet ze ook poepen! Tis een Dorgelo hè.
We waren dus in Goor bij onze gastheer GFC Goor. Mooi hoor, 116 jaar. Goorsche Football Club! 
Nostalgie waaierde over het sportpark Heeckeren, vooral in de bestuurskamer. Oude vergeelde foto's aan de wand en relikwieën van eerder. Ik hou d'r van. Dat heeft de club gemaakt tot wat het nu is. 
Mooi volk daor. Tongval van veel oh's....Weer heel anders dan ons Sallandse dialect. Waar kom ie weg...?
Van hier duzz. Het was ongeveer de 87e minuut. Mariënberg was ouderwets aan het martelen en ploeteren. De scheids was de gebeten hond maar deed niet zoveel verkeerd. Neuh, heel veel jongens zaten gewoon niet lekker in de wedstrijd, misten blijkbaar de warmte van de bus en zien dan wel de speld in de ogen van de scheids maar vergeten gemakshalve ff de eigen balk! Als je verliest ligt het vaak aan anderen...Dat dus.
Het was dweilen met de kraan open. We stonden achter met 1-0. 'Niet zo goed' had 1x vaker gescoord dan 'niet zo best'! Het was echt 4e klasse voetbal. Maar wij houden er zo van!!
Ik hou dan de buitenwereld op zo'n moment buiten Goor digitaal op de hoogte. Naarmate het eindsignaal steeds dichterbij ging klinken twitterde ik steeds vaker....Scoren we nog? Maar Mouna moest dus poepen!
In plaats van de Samsung vast te houden hield ik redelijk ongeduldig het Goorsche toiletpapier in mijn handen..
Ben je al klaar? Nog niet, Papa....
Blijkbaar had ik het ook getwitterd. Het thuisfront op de hoogte gesteld dat er 'even' geen live-verslag voorhanden was omdat ik tijdelijk wit goors toiletpapier tussen mijn vingers had.
'Even geen live verslag, dochter moet poepen...' Het is gisteren en vanmorgen ook nog aardig viraal gegaan....Opmerkingen als: De charme van het amateurvoetbal. Shit, net in de spannende slotfase. De verslaggever van dienst heeft even andere verplichtingen haha. Dit zijn toch fantastische mededelingen. Ik hou van dit soort verslagen etc. etc.
Denk er niet altijd bij na, wat ik hier 's morgens neerkalk en wat ik links en rechts op de digitale snelweg gooi. Dat besef daalt vaak naderhand zo de Goorsche WC-pot in.
Maar dat was niet lekker Goor hoor...Mouna poept als een meisje, altijd keurig netjes...!
Hebben ze al gescoord? Néé, jij dan...? 
Ondanks het 1-0 verlies, onnodig - dat terzijde - was het super gezellig met z'n drieën.
Je komt niet elke dag in Goor waar ooit mijn Pa altijd de bus parkeerde na twee weken Joegoslavië.
Aftanken en op naar huus an. Naar z'n Martha. Even een dag op krachten komen en maandags ging ie weer voor twee weken richting het land van Tito en de zijnen....
Joegoslavië is niet meer net zoals mien Pa. Gisteren een kleine trip down Memory Lane. Even kieken bij de voormalige OAD-vestiging in Goor. Moet echt eens naar dat museum in Holten.
Heb 'm vaak mogen ophalen uit Goor. Toen zat eettentje De Specht er nog niet....Had ie anders vast wel geweten want mien Pa hield van lekker eten op zijn tijd! Hij had zoals zovele chauffeurs of mensen die langs de weg zitten zijn vaste adresjes. Hij at altijd bij de Groene Jager in Bathmen zijn frikandelletje....
Die afslag kon ik ook wel dromen als ik met hem meeging naar een beurs of zo...
We konden Bathmen niet voorbij rijden om de afslag gewoon te nemen, met ketchup? Bij Jan en Gepke....Daar kwamen veel OAD-chauffeurs even een snackje doen! Ik teken het café zo uit...
Tuurlijk had ik de kinderen allerlei dingen beloofd om ze mee te lokken naar de voetbal in Goor.
Papa's pleziertje moesten zij ook leuk vinden en blijven vinden....Terugweg maar via Almelo langs de grote M of Burger King, zit BK wel eens in Almelo? Want volgens Moos hadden ze bij BK een nieuwe burger. Hij wilde ook wel via Hengelo rijden, daar zat de dichtstbijzijnde KFC. Dat is om, Moos!
Maar niks van dat alles. De trainert van GFC, de Goorsche Alex Ferguson, verhaalde dat Cafétaria De Specht ook een goed alternatief zou kunnen zijn! 
Het zijn ondermeer mijn kinderen, met andere woorden: ze hebben een eigen sterke mening. Discussie dus.
Moos wilde via Almelo, Mouna naar Rian...het werd dus De Specht! Als verkenner liep ik een beetje op de zaken vooruit. Ik had al geplast en voelde mij sterk in mijn zelfbedachte argumenten....Ronald, eat your heart out. Je moet de juiste snaren weten te raken bij Omtzigt en de zijnen. Het zijn soms net kinderen.
Ze hebben ook burgers, Moos was om....Je mag alles kiezen, Mouna...Mouna tevens om. Ze kiest toch vaak hetzelfde als ze kindermenu's op het menu hebben staan. Dat hadden ze. Gelukkig wel.
Maar Lekker Goor! Mocht je een keer in de buurt van Goor zijn....De Specht is een absolute aanrader.
Vooroorlogse prijzen, bijna Duits. Gezellig zaakje, leuke mensen aan het werk, echt Twents...
Hier ook veel oooooh's maar top voor elkaar. Moos had een Big Nick Menu, op advies van de serveerster ging ik voor de Spareribs en Mouna koos dus voor het kindermenu! Top.
Lekkere patat, gewoon met ketchup hè. Weet niet, was gewoon goed voor elkaar. Mensen die s(ch)ik hebben in hun werk. Dat merk je. Hing een goede sfeer. Met elkaar en met de gasten aan het keuvelen waren. Eigenaren die niet moeilijk doen. Niks Goors aan. Gewoon lekker! Gewoon op Enter drukken en dan kom je er vanzelf. 
Uitstekende kwaliteit-prijsverhouding. 
Verhaal had vandaag niet veel om het lijf. Weet het....De draad kan niet altijd gespannen zijn! 
Als de kinderen er zijn is het glas sowieso halfvol in plaats van halfleeg. Zie ik veel minder beren.
Moet nog wel 35 nummers uitpoepen, zal twitteren en/of X'en als ik er uit ben!
Zal vast beginnen met Wish You Were Here van Pink Floyd en Black van Pearl Jam te noteren.
Die staan altijd meteen op het papiertje. Vaste opstelling, net als The Unforgettable Fire van U2.
Laat ik Snow Patrol voor de lieve vrede vallen? Chasing Cars....? 
Ben zo'n hond geworden....Brown Eyed Girl van Van Morrison of toch maar Long Blond Animal van de Golden Earring. Dat dekt momenteel meer de lading. Kies toch eens!
Hoe je in Goor zit te poepen totdat je een ons weegt.....Lekker Goor....euh Lekker Hoor!
Kijken wat Klaas voor de kinderen heeft gebracht. Vast geen closetpapier....
Poep aan je schoen!
Fijn weekend. Joah, mag wel zo.



2 opmerkingen:

  1. White Rabbit - Jefferson Airplane, God Only Knows - The Beach Boys en Somebody Will Know Someday van Cuby (misschien breng ik je op een idee)
    Summertime - Brainbox kan ook (deze 4 ontbreken zeker niet in mijn lijstje, net als Black van Pearl Jam, iets van Los Lobos, Steely Dan, Metallica, Beatles, Stones en Rush, ja, ja ook bij mij waaiert het alle kanten uit. Groeten maar weer en sterkte met het samenstellen van de lijst. Als je hem klaar hebt denk je ongetwijfeld: shit, die had er ook nog ingemoeten, haha...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker lijstje sowieso...Steely Dan, ook fijne muziek

    BeantwoordenVerwijderen