zondag 25 februari 2024

#Missen Als KiesPijn!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Je heurt wel 's van die verhalen dat vlees ongezond veur joe is.
Doar kan ik wel inkommen, ik eet nou al veul vaker vis.
Vlees is niet best veur joen hart want joen aders slibben dicht.
Dat komp deur al die hormonen, ze zeggen dat 't daor an ligt.
't Skient ok dat die beesten veul hebben te verduren.
Veuls te kleine hokken en veuls te lange uren.
En da'j dus als protest de slager veurbij moet lopen
Nou alsjeblieft nee dank je wel, ik moet ze gewoon wel kopen.
Dreuge worst, dreuge worst 'k zol niet weten wat ik zunder mos
Dreuge worst, dreuge worst.
Zit ik in 't café en krieg ik me toch 'n trek
Ik zie ze daor al hangen, netties in zo'n rek.
Dreuge worst!'
Uut 'Dreuge Worst' van Skik (Daniël Lohues)

Moi, ben ik weer!
Ik heb 'm zondagmorgens wel eens vaker bij de kop! 
Vaak vlak voordat ik opsta. 
Mien Pa, in de goede zin van het woord. Begrijp me niet verkeerd.
Komt ie even buurten in mijn hersenloze brein.
Doet hij lachend de deur open. Kan van de hemelpoort zijn of gewoon bij 'm thuus! 
Hoe ist met joe dan? Vanmorgen vroeg ie of de dreuge (droge) worst had gesmaakt...?
'Vond Moos het ook lekker? Man, man wat kan die jochie lekker en smaakvol kauwen..
Wat een kereltje. Mooi man. Zag 'm wel lopen in Daarle langs het voetbalveld met z'n droge worst met kruidnagel in de hand. En later in de auto met Gerard, zaten jullie er alle drie mooi op te kauwen...Ik wou dat ik er bij was, jongen..'
Had je gisteren niks te doen, of zo...? Hou je ons wel eens vaker in de gaten, moest je niet op pad? 
Pa lachte, je moest eens weten, jongen. Wist het wel, maar toch! 
Meer tussen hemel en aarde...
Gisteren scheen zo af en toe de zon in Daarle tussen de regen- en hagelbuien door! 
De moat van mien Pa woonde er ook, Maneschijn. Gisteren was er Zonneschijn ipv Maneschijn.
Want onze eerste zege in 2024. Hulde! Met maar liefst 1-6 begroetten wij deze als ware wij kampioenen.
In de rust gaf ik Moos een tientje, koop maar wat drinken of zo...Wil het geld wel terug!
Kwam ie aanlopen met een hele droge (dreuge) worst. Ik moest lachen, kon een glimlach niet onderdrukken. Typisch Moos. Net weer even anders dan anders....
Maar het jochie heeft smaak. Deze dreuge worst was goed te doen. Zaten we daar op een bankje een halve worst soldaat te maken. De andere helft ging terug in de auto, die zouden we zaterdagavond opeten. Zo gezegd maar niet zo gedaan, je snapt het al. Die worst was, nog voordat het avond werd, al op. Prijs de dag niet voordat het....Jullie kennen het! 
Harold moest een stukkie en Robert natuurlijk ook. Vrijgevig als ie is...Tja, dat laatste stukje was zonde om te laten liggen. Denk dat dat zijn gedachte was. Het was ook nog eens een worst met een verhaal. Geen doorsnee worst! 
Worst van Dreug! De reis naar een echte prijs. 
Dat er tijd voor verandering is. Dat de boeren die varkens houden een eerlijke prijs krijgen voor hun zeugen. Zodat de boer zich nog meer kan richten op verduurzaming en op een betere voedselketen en wij kunnen genieten van echt goed en (h)eerlijk vlees. 
Een boer iets verderop in Daarle (Brummelhuis) leverde ook de varkens voor deze worsten daarom verkochten ze het op sportpark N' Kadiek. 
Je proefde de ambacht. Gerard nam nog een extra worst mee voor Moos, hij hoorde al van Moos dat hij de worst helemaal had opgegeten. 'Die is voor vanavond, Moos! Moos knikte, dat komt goed, Gerard! 
Gerard had tevens een WVO'tje meegenomen. Een worstje voor onderweg!
Ik hou d'r van! Moos maakt reuzensprongen het afgelopen jaar. Gaat straks gewoon naar een reguliere school. Richting Havo/VWO. Komt vast doordat hij, zo af en toe, een worstje eet...Wat ik oe brom!
Varkens bint ook geen domme dieren, om de drommel niet! Trots op mien vakkeboertje!
Niet alles hoeven wij te snappen, als sommigen maar weten waar je het over hebt of denkt over te hebben.
Ik hou d'r niet van. Op een dag ineens de koning te zijn als je onderdanen opeens allemaal de neuzen in dezelfde richting hebben staan maar meestal je de hofnar bent als je van gekkigheid niet meer weet wat je je moet doen om je mensen in het juiste gareel te krijgen. Verschil tussen harde en slappe worst is soms maar een fractie van verschil, soms van enkele seconden in een vermakelijk duel.
Gisteravond aten wij het worstje van Gerard voor een kwart op! We hadden al genoeg lopen te kauwen die dag.
We zongen allebei uit volle borst een nummer van Lohues, wat een Skik hadden we. 
Dreuge worst, dreuge worst, 'k zol niet waten wat ik zunder mos. Schitterend! Tranen met mooie tuiten.
Komende vrijdagavond zitten wij allebei in het pluche bij de troubadour uut Erica, hier gewoon achter het huus in theater de Voorveghter. Wat heb ik er een zin an. Nemen wij een stukkie worst voor Daniël mee? Mooi kerel! Moos mag 'm ook graag. Benieuwd wat hij heeft te melden. Wij hebben de mazzel dat wij er bij mogen zijn! 
Daar had ie het gisteren ook over in zijn column. Mazzel. Hij is een vrij man! Hoeft niet meer verliefd te worden, hij is het al op het leven. Hij is een Drent, wij hier Sallanders en dat vinden wij allebei helemaal prima.
Zijn nieuwe plaat heet 'Nou', nou kom maar door...zou ik zeggen. Fijn luisteren met een kop groentesoep en een plakkie worst on the side, halverwege maart is het zover liet hij weten. Mooi man.
Wat ik minder prima vind is dat hij er nu echt mee stopt!
Wie? Nou....onze tandarts Ger Rangel uut Banthum. Ben ik niet blij mee. 
Ik kon hem missen als kiespijn, kwam er niet graag en toch ook wel weer...als je begrijpt wat ik bedoel.
De dag dat je wist dat die zou komen, of zoiets! 
Sloeg van de week de Toren open (dat is het plaatselijke huis-aan-huis krantje) en daar zat ie.
Hangt de tandartsstoel aan de wilgen.
Mien tandarts en later werd het onze tandarts. Ik kom er al sinds mijn zestiende. 
Ben geen held op sokken maar bij de tandarts kwam ik niet graag. Nog steeds niet maar sinds ik kinderen heb laat ik er niks meer van merken. Moos en Mouna vinden het echt een uitje mede door het enthousiasme van Ger en zijn altijd goedgemutste team. Bij hen was het altijd lente nooit herfst of winter. Snap je.
Angst is maar voor even, spiet is veur altied....Zoiets was het altied wel als ik aan de Pijlweg de auto parkeerde. Voor de halfjaarlijkse controle of als ik terug mocht komen als ik een gaatje had of er een kies moest worden getrokken. 
Ik vond het een zeer fijne tandarts. Hele gesprekken hebben we gevoerd, als ik de mond niet open had.
Bij Mouna telde hij tandjes en Moos had een waslijst aan vragen. Hij nam er de tijd voor. 
Goh, hij begon in 1983 aan de van Roijensweg in Banthum. En nu, nu ruim veertig jaar later bergt hij zijn tandartsspullen op. Het is mooi geweest. Wat nu? 
We moeten nog een afspraak maken voor onze halfjaarlijkse controle. Doen wij normaal altijd meteen, waarom dat de laatste keer niet is gebeurd is mij een raadsel. Maakt ook niet uit. Alles is sowieso anders nu!
Maar Ger bekijkt onze gebitten niet meer! Nu gaat er weer een ander naar mijn rariteitenkabinet kijken en weet ik nu al wat ik krijg te horen....Dat ziet er niet best uit. Ger verpakte het allemaal anders. 
Je hebt zo je voorkeuren. Dat is net als met dreuge worst. De één appricieer je gewoon wat meer dan de ander! Er was in mijn leven maar 1 tandarts en dat was Ger Rangel. Fijne kerel! 
Ik lachte altijd wel als een boer met kiespijn maar had regelmatig geen skik bij hem in de stoel en toch nam ik hem niks kwalijk. Hij deed gewoon zijn werk. 
Helaas kan ik niet bij zijn afscheid zijn komende vrijdag. Andere verplichtingen hè. 
Maar ik kwam er, ondanks ik er niet graag kwam, toch graag. Gek hè. Dat doen tandartsen blijkbaar met je. Altijd even de kiezen op elkaar, verstand op nul en gaan met die banaan. 
Moos wist het ook al. Onze tandarts stopt. Dat vind ik wel jammer hoor. Weet niet eens wie zijn opvolger wordt. Maar zo'n eentje als Ger Rangel krijgen wij nooit meer! Dat staat vast! Nu al.
Hij was één van de laatste der Mohikanen. Ger, bedankt voor het feit dat je ruim 35 jaar mijn tandarts wilde zijn. Het ga je goed met alles wat je doet. Ga maar lekker genieten samen met je vrouw Karin.
Bedankt Ger! Hoop wel dat mijn angst voor de tandarts niet meer terugkomt....Jij hielp mij er vanaf.
Wat een mooie tijd hebben we toch samen beleefd. Jij vindt het mooi geweest. Snap het wel! Weer een eenzijdig afscheid van iemand die ik graag zag.
De boog kan niet altijd gespannen staan laat staan je boor en je tandentrekgeval. 
Aju! Ik ga hem missen, niet als kiespijn trouwens!
Nog even over sloopmelk hebben. Wat irriteer ik mij mateloos aan die reclamespotjes....
Zal wel een kern van waarheid in zitten maar hoe Wakker Dier dit ook weer brengt. 
Misselijkmakend. 
Lijkt wel of al die hardwerkende boeren criminelen zijn! Getverdamme.....
De helft van Nederland, die tevens niet nadenkt en amper weet hoe een koe eruit ziet, denkt automatisch dat het ook zo is. Kijken niet verder dan hun neus lang is....helaas.
Ik hou niet van melk. Drink het nooit wel yoghurt en optimel. Bij een omeletje gaat er ook redelijk wat melk in. Maar gisteren ineens dacht ik aan sloopmelk. Hij gaat toch in je hoofd nestelen....Vervelend!
Maakte mij kwaad toen ik de eitjes klutste. Het is op feiten gebaseerd. Het klopt, maar ze vertellen niet het hele verhaal. Alleen maar wat de koe schaadt, niet wat hem baat.
Ok, de koe geeft meer melk maar de omstandigheden waarin dit tegenwoordig gebeurt is ook dag en nacht verschil met eerder toen de koe maar 4000 liter melk produceerde. 
Ik kom van het platteland. Dat gaat er nooit meer uit bij mij. Daarom stuit zo'n reclame mij compleet tegen de borst! Iedereen probeert zijn boterham te verdienen en de gros van onze boeren op de meest (h)eerlijke en duurzame manier. Die houden van hun dieren, van hun koeien. Geloof mij nu maar!
Mien Ome Jan vernoemt ze zelfs naar zijn zussen. Martha 86 geeft behoorlijk wat melk maar ze krijgt ook voldoende te eten en is in goede handen bij mijn familie. 
Wakker Dier mag van mij wel aan een verlate winterslaap beginnen en dan niet zo snel meer wakker worden. 
Het eerlijke verhaal vertellen is voor veel mensen (te) moeilijk. Aan elk verhaal kleeft wel een (iets) mindere boodschap. De goed nieuws show is allang van de TV verbannen wegens grensoverschrijdend gedrag. Hou de kerk alsjeblieft in 't midden. Ach, wat zeur ik....?
Ben zo benieuwd hoe de wereld er over, pak 'm beet, 10 jaar uit ziet?
Hoeveel koeien lopen er dan nog in de weilanden, eten wij dan nog dreuge worst met kruidnagel van varkens of komt het dan allemaal allang van natuurlijke producten? 
Moeten wij illegaal aan onze worst en biefstuk komen? Werken dealers op bestelling! Mag het een onsje meer zijn? 
Wie is dan mijn tandarts? Loopt Moos dan nog langs een voetbalveld. In plaats van worst dan met zijn liefje? Turnt Mouna dan nog haar flikflakken en halve salto's en moet ik jongens aan de deur weigeren...Dat nooit, kom maar binnen hoor. Ik hou je in de gaten. Vertrouw er op dat het goed komt!
Dreuge worst, net als mijn kinderen, zou ik niet weten wat ik zunder mos!
Volgende week Lohues, na de tied biertje drinken met Wim uut de Clemme met onze zonen.
Dan is de angst en spiet allang verdwenen.
Joah, mag wel zo.
Fijn weekend.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten