zondag 9 juni 2024

#Blijven Zitten!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

't is nie alle dagen feest en daorumme zing ik um 't hardst.
Ik heb dit zowat nooit, ik schrik der zölf 't hardste van.
Ik ben zo bliede, ik ben zo bliede man.
Zo bliede as 't mar wezen kan. 
't is zowat te mooi, gien wolkie an de lucht te zien.
Anders bennen der wolken zat mar nou zie ik der echt gien iene....'
Uut 'Ik ben zo bliede' van Skik

Moi, ben ik weer.
Allereerst mijn excuses aan de organisatie van het bierfestival, hier in Hardenberg. 
Had mij niet afgemeld als rechtgeaardde liefhebber, andere verplichtingen. Sorry. Leuk feestje gehad?
Ik bleef maar zitten op de voetbal. Het werd steeds vroeger laat! 
Na het bitter van al die nederlagen dit seizoen wilde ik gisteren ook het zoet proeven van een klinkende zege. Eind Goed, Al Goed! Weg was het chagrijn, welkom terug waterlanders. We blijven 4e klasser.
Als sneeuw voor de zon verdween alles, geen wolkje aan de lucht te zien. 
Was laat thuis, moest toen nog een wedstrijdverslagje in elkaar flansen. Je kent het wel...
Veel appies beantwoorden, reacties lezen op X en Facebook etc. etc. 
Hele administratie hoor op zo'n zaterdagavond als je je doel eens hebt gehaald. 
Ik bleef maar zitten. Kijken naar foto's. Foto's van een mooie dag. Het vlaggenschip in optima forma. Maar ook foto's van vroeger. Lachende oud-klasgenoten, niemand bleef er zitten de laatste jaren.
Wat waren wij een mooie klas. Een hecht team. Negen meiden, drie jongens.
Jammer genoeg waren er maar twee van de negen meiden inpandig op de reünie van mijn basisschool de Hoekstee afgelopen vrijdag, die 100 jaar bestond. De beide Jolanda's. Nu gingen wij niet zitten in het fietsenhok.
Kusjes en zo geven. Neuh joh, we zijn nu volwassen. Dat doen we niet meer....
Ina zit helaas al boven, dat wisten we. Waar de anderen waren? Vergeten, niet op de hoogte? Geen zin?
Jeanette zat te zweten op een warm eiland vertelde haar broertje. Maar had graag verder even gekeuveld met Arjan, Heleen, Dinette, Ageeth of Brenda. Ach, het was sowieso gezellig op mijn oude schoolplein waar de boze wereld buiten het hek speelde.
Als je je ogen sloot was je weer even terug, eind jaren zeventig/begin jaren tachtig, op je oude fijne en vertrouwde basisschool.
Zag mij zitten in gedachten bij Juf Westrik te stoeien met het woordje 'vis', kreeg 'm maar niet goed op papier. Liet 'm maar zwemmen. Uit de kom. Vond ze niet zo leuk....Mijn eerste standje.
Een klas verder had meester Gerrit ter Horst alle moeite om ons te vertellen dat Gerjo een jaartje moest blijven zitten, dat het beter was zo. Hij was er wel, gave kerel. Hij nam telkens maar spraakwater want iedereen wilde iets van hem weten. Hoe gaat het nu met jou, woon je nog in Hulsen? 
Het ei van columbus bij Meester Herbert in klas vijf of zes. Raak de tel kwijt. Grijze baard, blik even naar boven. Vertrouwde plek. Fijne tijd gehad op school. Tussendoor fietsen bij Donder-Japie!
Daar stond het stencil-apparaat, aan de andere kant de kamer waar ik elke week logopedie-les had.
Veel was nog hetzelfde, tuurlijk likje verf en zo. De kapstokken waren tevens verhuisd maar ik zag mij er nog lopen. Voetballen op het oude sportveld, knikkeren in de zandbak. Kattekwaad uithalen met de openbaren. Op krukken lopen met zijn drieën. Jolanda B., Heleen H. en ik. Foto's van vroeger. 
Soms verlang ik wel eens naar die tijd terug. Kinderen willen groot zijn, nou dat gaat vlug. Robbie de Nijs kwam buurten in mijn hoofd vrijdagavond. Langzaam borrelde de tekst op:
'Hier heb ik nog een foto van heel lang geleden, maar als ik blijf kijken dan wordt het weer heden...'
Nu dronk ik er een biertje waar ik eerst ranja mocht met een koekje. 
Mooie tijd, leuk begin van het weekend. Is Henry (breur) er niet? Je lijkt er wel op. Liepen hier ook allemaal van die zusters rond? Leerde hij hier voor casanova....? Was dat een vak of is dat gewoon puur ambacht? Vraag dit natuurlijk voor een vriend, op dit moment wel handig om te weten....
Bleef buiten even op het bankje zitten. Even zes jaar snel de revue laten passeren. Praten met die en die....Zag mijn nichtjes! Zag dat er in oude vriendschappen weer nieuw leven werd geblazen.
De stemming was goed. Opperbest! Die van mij was deze week heel apart. Hele week in een andere stemming gezeten. Niet voor de Europese verkiezingen. Heb niet zoveel met Brussel in die zin...
Maar maakte mij bijzonder druk voor gisteren, zaterdag moest het dan gebeuren in Ommen.
Daar ook alvast mijn excuses voor. Ik heb de laatste weken vaak gehad over dat stomme spelletje voetbal. Interesseert jullie blijkbaar geen bal? Mij wel. Wat kan dat getrap in een emmer jouw leven op zijn kop zetten. Zo'n 69'er in hoogsteigen persoon. Ik was in mineur...Emotie schoot alle kanten op.
Het zou ons toch niet gebeuren. Degraderen naar de absolute kelder van het amateurvoetbal? 
Het begon afgelopen zondag al. Bleef zitten, onbestemd gevoel. Er borrelde iets op in maag en het waren niet de noten. Neuh, een knoop. Bleef maar rondjes draaien. Slecht slapen, nog slechter dan normaal gesproken! Hoe dan? Kom op zeg, verman oe....Oud wijf!
Kom donderdagavond nooit meer op de voetbal. Was er eerder niet weg te slaan. 
Ach, je wordt ouder, je krijgt kinderen. Ander leven. Nu bijna weer terug bij af....
Maar moest even het gras ruiken, beetje slenteren op het Westerpark. Bakkie koffie in de hand.
Even naar de jongens kijken. Stonden de ogen niet krang in de kop? Konden ze de ballen nog raken?
Praatje met Theo en Arjan P. Later nog even met trainert Arjan B. gesproken. Gaf me rust. 
Arjan haalde een beetje de angel er uit. Hij verzekerde mij dat het goed kwam. Komt goed, Dorgelo.
Maak oe nou maar niet naar. Ok!
De jongens waren klaar voor de finale. Net zo voetballen als tegen Kloosternarigheid.
Kop d'r veur. D'r op en d'r over. Legde mijn lot in handen van Bolks en ging er zelfs even voor zitten.
Op sportpark Westbroek van onze vrienden van FC Ommen vond de apotheose van het seizoen plaatst.
Kleine duizend man bevolkten het hoofdveld van het voormalige OZC. 
Vreugdevuren bij opkomst. Het blauw van SC  Lemele en het rood van Mariënberg. 
Je zag even geen hand voor ogen. Maar we gingen als de brandweer, het vlaggenschip ging in volle vaart vooruit. Binnen het half uur hadden we orde op zaken gesteld. 0-3 voor.....Lemele hapte naar adem. 
Man, man wat een luxe. De blik van Gerard zei voldoende. Hij ging eens rustig zitten, toch maar staan.
Wat een week, wat een rollercoaster. Achtbaan van allerlei emoties. Alles kwam vliegensvlug voorbij. 
Eind goed, al goed! Onze Mariënberg jeugd die maar onophoudelijk bleef juichen en aanmoedigen. 
Geweldig. Wat een lekker sfeertje hing er in Ommen. Wist ik wel, foto's van vroeger hè.
Veel gezeten en gelegen in Ommen. Ommen is als een warm bad en sportpark Westbroek is dat na gisteren zeer zeker weer. Lopen alleen maar mooie mensen rond en die er niet meer lopen hou ik in mijn gedachten of zag ik gisteren op zo'n roze wolk zitten. Veel mensen gesproken....Moi.
Mooie gesprekken. Jouw verleden maakt het heden! Foto's van vroeger maar als ik lang genoeg blijf kijken wordt het weer heden. Boudewijn zong en Skik. Lou Reed kwam met zijn Perfect Day! 
Tranen in de ogen, niet van de rook maar van ontlading. Potverdomme! Ik liep leeg.....Knuppel!
Sta je daar, 52 jaar, te janken op het hoofdveld van FC Ommen. Tranen van opluchting? 
Alles vergeten. Neuh, dat niet! Maar vandaag telde dat even niet! De Koning te rijk en Queen speelde.
Onze aanvoerder die in onze kantine even het woord nam. Wat een klasbak! 
Weer die waterlanders, nu weer. Sentimentele draak, je lijkt wel een oud wijf! 
Hij bedankte ons, supporters, alles en iedereen. Ook die lui die niet in de kantine zaten op 't moment.
Het was een k..seizoen geweest met veel downs en weinig ups maar Dennis vatte in een paar zinnen even het seizoen perfect samen. Eind goed, al goed! Top kerel! 
Ach ja, het blijven wel jouw voetballers. Jouw mannen van de gestampte pot! 
Ik bleef staan ipv zitten. Nu even wat ouwe jongens krentenbrood met de heren van vroeger!
Heb ik ook veel foto's van. Trots op mien cluppie, trots op Arjan B., Arjan P. en Theo de L. 
Ze gooiden wat dingetjes om, gaven de ploeg weer vertrouwen en ze lieten pvd zien dat ze echt wel kunnen voetballen. Ze bewaarden het beste voor het laatst. Mooie goals, vooral in die 0-2 van Wesley,  voorbereid door Collin, zat alles van die verbazingwekkende wederopstandig in. Niet gaan voor eigen succes zoals een spits misschien betaamt maar het samen willen en kunnen doen! Mijn roodzwarte hart pompte als nooit tevoren. Hiervoor offer je je vrije zaterdagmiddag op en Dennis sprak wijze boekdelen...Super man!
Het boek van dit seizoen sluiten we. Archiveren, ergens neerleggen waar we 'm later niet meer kunnen vinden. Gelukkig hebben wij de uitzinnige foto's nog. Die zijn over pak 'm beet 10 jaar goud waard!
Draaide gisteravond muziek. Mijmeren over eerder, over nu en over wat er morgen komen gaat.
De hamster keek mij eens aan. Ben je wel goed? Ja, wij hebben sinds woensdag die grote XXL-hamster van de Appie hier thuis staan. Gewonnen door Moos en Mouna. Geweldig! 
Wat een feest toen wij het beest gingen ophalen. Ze wisten van niks, pas in de winkel vertelde ik het hun. Die gezichten joh, geweldig. Kippevel! Geen foto's van maar ik heb de polaroids in mijn troebele brein. Zo enthousiast. Patrick, de supermarktmanager, maakte er een foto van. Voor later die foto...
Hamsteren maar dan compleet anders. Hamster keek 's avonds met ons mee naar de Fakert!
Hand in hand keek Mouna met Hamster televisie. Ik bleef zitten maar je kon mij wegdragen.
Zij 's morgens cornflakes en Hamster een boterham met kaas. Mmmm, lekker zei ie. 
Ja ja, kaas van Jan niet van Albert! Wat een beest. Gisteren ging hij, bij gebrek aan beter, mee naar Moe. Koffiedrinken. Hij vermaakte zich goed bij het mensje van bijna 93. Hij bleef mooi zitten...
Zat gisteravond te praten tegen dat beest. Je zag 'm loeren die Hamster, spoor je wel? 
Gelukkig wel weer....Het was een behoorlijke rare week maar Eind Goed, Al Goed! 
Nu juichen voor Oranje ipv Roodzwart. Kieken wat het wordt. Blijf lekker zitten....Ga het zien!
Volgend jaar ook op de 2e editie van het Bierfestival in Hardenberg. Ga er van uit dat wij nu een keer klaar zijn met het spelen van nacompetitie-wedstrijden. Op de Tabbert volgend seizoen.
Fijne zondag. Joah, mag wel zo...


4 opmerkingen: