dinsdag 4 augustus 2015

Holt Veur Op 't Vuur.....

Holt Veur Op 't Vuur.....

12 april 2015 om 9:21
Hallo Lieve Vrienden en Vriendinnen,

'Toe 'j klein waarn dacht ie der nooit bij nao. As 't kaold was buuten dan was 't binnen warm. Mar nou moe 'j 't zölf doen, 't blef strabenskaold. A'j zitten blieben zunder te stoken. A'j t nie dreuge naost de deur hebben liggen. Dan moe'j 't bos in, soms diep 't bos in. Veur holt veur op 't vuur. Veur holt veur op 't vuur. Want de vlam mag niet uut gaon. Smeuln mag best. As 't mar an blef. As 't vuur mar anblef. Dus op zuuk naor holt want anders word 't kaold. 't Bos kan barre duuster weden. Mar trek joe niks an van wolven en beern. En be'j te bescheiden of domweg te lui. Dan giet 't mooiste holt naor de verkeerden.'
Uut 'Holt op 't Vuur' van Daniël Lohues.

Bedankt dat jullie er nog altijd zijn. Ook al schrijf ik voornamelijk voor de man achter de tikgeit, het is af en toe best wel leuk om te horen dat mijn hersenspinsels en gedachtengangen door velen nog altijd worden gepruimd. Waarvan Akte! Vorige week opende ik ook al met een nummer van mien moat uut Drenthe, die vent die woont op Erica. Daniël Lohues. -Op Fietse- toch wel beetje het nummer van mien clubbie, in de tied van de Breuk en zo...
Vorige week haalden wij als Mainbarg zijnde de tweede periodetitel op, daarom mocht het heldenepos van Skik niet ontbreken. Het nummer doet mij altijd herinneren aan een fantastische sportieve periode in mijn eigen loopbaan toen ik vele supporters soms wekelijks tot wanhoop dreef. Ik zong altijd dan het nummer van de Dijk - Wanhoop niet....haha. Maar deze week kwam een ander nummer van Lohues zelfs twee keer tot leven. Eerst op 2e paasdag bij Hardenberg Buiten. Een leuk akoetisch bandje bestaande uut twee personen zong eerst een ingetogen versie van Mr. Mister - Broken Wings - herkende het meteen maar moest ff graven in mien jaren tachtig geheugen....Ja, binnen 10 seconden wist ik het weer. Mr. Mister met die zanger met die hazenlippie...Geeft verder niets, maar zulke dingen onthou je gewoon...Zinloze informatie die eens in de vijf jaar tot de verbeelding spreekt. Ach, het was gezellig op de Oldemeijer, waar ik vroeger zwom en altijd van dat rare eczeem opviste bij de genia...nou ja, rond de schaamstreek zeg maar. Blijkbaar was het zwemwater van deze recreatieplas mij te troebel, gevoelig dat ik ben. Kan ook niet tegen dat spul van Nivea op de huid en scheer mij altijd met dat hypo allergene spul. Wij liepen wat verder, scoorden een blokje kaas bij de Beemster en moesten Moos een paar keer van het podium afhalen. Hij wilde zo meedansen met de meisjes van Erik. Op de terugweg, richting de auto, kwamen wij weer langs het duo wat fraai tokkelde op gitaar en zo....
Hee herkenning, hij had het over centrale verwarming en dat je het holt ver uut het bos mut halen....Iets verderop was Staatsbosbeheer ook al bezig met bomen, hoe lang zo'n boom was of hoe oud...Ik wist nog van eerder dat je de ringen moet tellen..Maar kon mij niet zo goed concentreren...als nummers van Lohues de revue passeren kun je mij wegdragen....Ik weet de betekenis van het nummer, wat Lohues er eigenlijk mee bedoelde. Hij legde het enkele jaren geleden zo mooi uut tijdens zijn theatershow in de Voorveghter. Wim zong het ook zo bevlogen, in het bossie bij de Oldemeijer kwam de boodschop mooi binnen. Moos stond ook sprakeloos te luisteren, mooi om te zien dat het kleine kereltje ook gek van muziek is of dat ik dat maar denk....Maakt niet uut, hij zit nu alweer nee te schuddden of mee te headbangen op een nummer van Led Zeppelin, ik denk het eerste maar kan ook het tweede zijn. Hij kraamt gelukkig nog niet zoveel onzin uut als zijn Va. Maar goed, gisteren kwam ik het nummer van Lohues weer buurten in miene Kop. In Junne, wel te verstaan. Voor de mensen die niet weten waar Junne ligt, jammer, een groot gemis. Het is een prachtig buurtschap verscholen tegen de Vecht aan en verdekt opgesteld tegen een paar dikke eiken aan...Kunnen ook Kastanje of Berkenbomen zijn. Ben niet zo thuus in het hout-gebeuren...Maar ik sprak Lex weer eens na lange tied. Hoe een Stentor klussie toch soelaas bracht. Lex was regelmatig een veilig rustpunt in mien eerder zo chaotische leven. Nu was Lex ook weer een rustpunt voor duizenden wandelaars die langs het huus van Lex en Herma liepen op deze vroege zaterdagmorgen. Waar de vrouw van Gerard stempeltje zette bij de lopers die 40, 25 of 15 kilometer in de benen wilde hebben zat Lex mooi achter zien boerderij rustig te wezen. Gezeteld op een stoel van een zaagmachine...tegen de bosrand aan. Muziekje op....en daar zat Lex te zagen....Hey Lex, hoe is het....? Een warme handdruk, ff terug in de tied met Lex. Mooie Kerl, zo af en toe spreek ik de koster van de karke in Ommen. Het duurt nooit zo lang onze gesprekken maar onze vertrekpunt is een gezamenlijk doel. Het was genieten, de vogeltjes zongen, de zon scheen door de bomen in Junne en beide kijken wij ver weg de verte in. Zo af en toe heb je een beetje Lex nodig, zo af en toe de muziek van Lohues ook al zingt hij het niet altijd zelf. Hulde voor de meester, maar de teksten blijven altijd wel hangen in miene kop. Keek gisteren links vanuit onze Touran, zag jochies op de Boshoek juichen...Ok, het is geen roodzwart maar Oranje heeft net zoveel skik als ze scoren.....Ik juichte stiekum mee met deze F-pupillen, althans ik dacht dat het F-pupillen waren, ze kwamen amper een halve turf boven de grond uit. Zal Moos ook gaan voetballen...Even later sprak ik iemand aan die net weer het aspergeveld in Diffelen toedekte met grijs donker plastic. Ik draaide het raampje naar beneden met een simpele druk op het knoppie in de deur....Hey, Hou je een kilootje of twee voor mij achter van dat witte goud....? Hij keek mij aan of het Keulen donderde, maar ja deze Pool sprak natuurlijk geen Nederlands en verstond mij al helemaal niet. Natuurlijk spreek ik Hollands met een dom accent, althans dat denken ze daar in het Westen terwijl de Wijzen toch echt wel uut het Oosten komen....Deze kwam uut Polen maar hij brengt ons wel goud uut de grond. Ook in Diffelen staat er een bos....Daar halen ze ook vast Holt op om het warm te kriegen....maar sommigen zullen er nooit warmpjes bijzitten, tis een kwestie van vraag en aanbod. Maar deze week was het Holt van Daniel, Wim en Lex in de aanbieding. Soms heb je niet veel meer nodig dan wat hout, vuur en goede gesprekken....Joah, het mag wel zo....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten