zondag 1 mei 2016

Kampioen!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'I was dreamin' when I wrote this. Forgive me if it goes astray. But when I woke up this mornin'. Could of sworn it was judgment day. The sky was all purple. There were people runnin' everywhere. Tryin' to run from the destruction. You know I didn't even care. 'Cause they say two thousand zero zero. Party over, oops out of time. So tonight I'm gonna party like it's 1999'
Uut '1999' van Prince

Had nog wel gedacht dat je iets over Prince zou schrijven of een songtekst van TafKap boven je bloggie zou zetten. Jij bent toch opgegroeid met zijn muziek..en zo. Dit relaas kreeg ik van de week enkele malen te horen in soortgelijke bewoordingen. Ik had niet zoveel met Prince. Vond zijn muziek prima te pruimen, zal vast één of andere move hebben gemaakt destijds op de dansvloer, maar had niet zo de behoefte. Vele andere mensen hadden dat wel. Vind het altijd wel lachen, als iemand het aardse verruild voor het eeuwige dat vele mensen de dode meneer of mevrouw zo goed hebben gekend en hem of haar zullen gaan missen.
Geer twitterde ook iets en kreeg half bekend Nederland over zich heen. En dat vond Joling vervolgens weer niet grappig. Hoe je van niets iets kunt maken. 
Maar gisteravond in een weiland in goddeloos den Ham kreeg ik kippevel toen de waanzinnige coverband 'The Tour' Purple Rain ten gehore bracht. De gitaarsolo ging bij mij door merg en been en ik kreeg warempel kippevel in elk vezel van mijn lichaam. Keek vanmorgen de hits van die Prince eens na. Natuurlijk heb ik veel met zijn muziek...toch wel! 1999, Little Red Corvette,When Doves Cry, Kiss, Alphabet Street, I would die 4U. Vooral op dat laatste nummer was ik gek van. Gek dat ik mij nu weer herinner en het vorige week geen belletje liet rinkelen. Weet meestal toch niet wat ik mijn tikgeit toevertrouw. Maar Prince was natuurlijk wel een kampioen! Hij heeft prachtige muziek gemaakt en onder andere de dames Klemann van Lois Lane en onze eigen Candy Dulfer geinspireerd. Net zoals een jochie van achttien jaar die het afgelopen vrijdag had over zijn Opa. Opa inspireerde kleinzoon om na te denken over de Tweede Wereldoorlog en wat vrijheid voor hem betekende. Het leverde een expositie op. Dan vind ik zo'n Opa ook een kampioen, ook al heeft hij hem nooit ontmoet. Dirk Kuyt vind ik ook een kampioen. Kreeg vorige week tranen in de ogen toen Dirkie de Dennenappel omhoog torende. Je bent toch niet voor Feyenoord hoorde ik naast mij en San keek mij verwonderd aan. Neuh, dat klopt maar bij zulke sportmomenten hou ik het niet droog. Had ik ook met van der Sar toen hij die penalty stopte, kun je mij wegdragen. En verrek, gisteren stonden mijn ogen tevens nat van wat vocht dat achter mien ogen vandaag komt. Onze dames werden kampioen. Heb eigenlijk niks met damesvoetbal, dat is algemeen bekend...als ik per seizoen 5 minuutjes kijk is het veel...Maar toch, ik liep op het kunstgrasveld en zag de vertederende blikken in de ogen van onze Dames. Kon het moeilijk droog houden, op zulke momenten komen veel dingen samen. Als team gevochten wat je waard was en dan het seizoen afsluiten met een verdiende prijs. Omdat je zelf weet dat het soms wel opoffering en doorzettingsvermogen kost. Het giet niet altied vanzelf, je hebt met meer mensen te maken dan alleen joezelf. Had ik tevens gisteren op het vijftig jarige feestje van Heuver Banden. Ik zag daar Jan Heuver staan. 49 jaar heeft hij gewijd aan zijn bedrijf....De nestor nam op 67-jarige leeftijd afscheid. Maar dan stond iemand trots te wezen, niet normaal. Het liefst houdt hij iedereen binnen zijn bedrijf maar dat kan helaas niet altijd, zo giet het soms. Hoe hij praatte, de toewijding in zijn stem. Met de handen in de zakken maar wat heeft hij moeten buffelen, het was niet altijd hosanna. Dat ze het levenswerk van hun vader voortzetten en alles ging rollen met die banden en zo vind ik mooi om te zien. Ze gingen back to the Roots. In een weiland, je rijdt er morgen weer honderd keer voorbij, hadden ze even een feestterrein uit de grond gestampt. Niet normaal! Foodtrucks....en flink wat gezelligheid. Muppet Stuff speelde een mooi deuntje en later ook een dame in een veel te kort rokje die met flink wat zon vanaf haar huis was vertrokken. Stro op de grond en gewoon alles goed veur mekare. Laat dat maar over aan de familie Heuver. Jammer dat je soms een band moet doorbreken...Jan en Bertus Heuver, zijn voor mij ook kampioenen al ken ik ze niet persoonlijk. Maar ja, Prince heb ik ooit nooit ontmoet en Dirkie en Edwin eigenlijk ook niet. Maar het zijn wel voorbeelden. Net zoals onze Dames gisteren voorbeelden waren voor al die kleine meisjes en jongens die daar op het veld liepen om samen met de dames feest te vieren. Want dat wil zo'n jochie van 8 jaar oud ook om in zo'n huifkar te zetten en op de platte wagen door de dorpen te rijden.....Kampioenen. Je hebt ze in alle soorten en maten. Gisteren waren dat voor mij onze dames....Het was gisteren voor mij Jan Heuver die San nog even lekker vastpakte en het ook zo bedoelde. Mooi om te zien dat mijn eigen San de ontbewiste kampioene is....Dat vindt ik echt! Zij heeft al zoveel voor haar kleine kiesjes gehad. Maar elke keer staat ze weer op na acht tellen....Zij krijgt niet altijd de waardering van de mensen om haar heen. Waar een ander alles bij elkaar jammert en moord en brand schreeuwt gaat zij maar door en cijfert zij zichzelf soms helemaal weg. Want zo is ze....Maar vanzelfsprekend is het nooit. Jammer dat dat soms wordt vergeten. Geloven is ook vertrouwen in iets hebben en accepteer dat fouten maken erbij hoort. Het komt goed lieffie want voor mij is zij een Kampioene Pur Sang! Een fantastische moeder, een geweldige vriendin en mijn toekomstige vrouw. Zij is mijn little red corvette en honing op mijn ziel! 
Joah, mag wel zo.......The Most Beautiful Girl in the World is mijn eigen kampioene, mien lieve San!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten