woensdag 5 augustus 2015

Amsterdam Zien Met Andere Ogen.....

Amsterdam Zien Met Andere Ogen.....

16 november 2014 om 10:23
Hallo Vriendinnen en Vrienden,

'Met Pasen denk ik aan Sinterklaas en stuur ik hem een kaart. Ik vraag hem hoe het met hem gaat en groet gelijk zijn paard. Ik maak een soort van grapje over de zak van Zwarte Piet. Maar Sint heeft het dan blijkbaar druk, want antwoord krijg ik niet. Wanneer ik op vakantie ga en toch in Spanje ben. Dan rij ik even bij ze langs omdat 'k ze heel goed ken. Helaas, helaas is Sint nooit thuis wel soms en Zwarte Piet die trouwens in zijn vrije tijd opvallend bleekjes ziet. Sinterklaas, wie kent hem niet. Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk Zwarte Piet. Elk jaar op 5 december krijg ik al een kleur. Ik weet wat me te wachten staat: een schimmel voor de deur. Ik heb wat drank in huis gehaald, 'k ontvang ze met een lied. Maar 't ene jaar drinken ze wel, en 't jaar daarop weer nie.' 
Uut 'Sinterklaas' van Henk Westbroek en Henk Temming (Goede Doel)

Tuurlijk ben ik voor, waar anderen tegen zijn. Maar ruim negentig aanhoudingen op wat ooit een kinderfeest was zijn ruim negentig aanhoudingen teveel. Tja, ze hebben allemaal een boete gekregen van 220 euro....Een snel rekensommetje leert dat (90 x 220,-) het de Nederlandse Staat weer een kleine 20.000 euro heeft opgeleverd, deze waanzinnige grote onzin. Nou ja, de helft zal toch wel niet geind kunnen worden omdat de meeste wel kunnen of willen protesteren maar zo gauw er afgerekend dient te worden niet thuis geven. Onze Sinterklaasintocht is inmiddels wereldnieuws las ik vanmorgen op mijn SmartPhone, maarre erg slim zijn we niet met z'n allen. Tuurlijk mag je een mening hebben, dat mag nu éénmaal in dit tolerante land wat Nederland is. Bijna iedereen mag zijn of haar zegje doen, hoe krom het soms ook is.....Maar om op het grootste kinderfeest van Nederland je mening op straat te moeten boekstaven dan heb je enkele flinke radars los zitten en mag je echt in de zak van Zwarte Piet mee terug naar Spanje en daar heel langzaam op water en tapas wegkwijnen in een te hete cel met tralies voor je wazige luikjes. In Engeland en bijvoorbeeld Duitsland staat de krantenkoppen groot in enorme chocoladeletters....Zwarte Pietendiscussie is overgekookt. 'Protesten tegen de zwart geschminkte hulpjes hebben de aankomst van Sinterklaas in Nederland overschaduwd", schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. Maar niet alleen Europa bericht ervan. Naast pepernoten kennen ze ook in China, Canada de discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet. Hardenberg doet gelukkig aan al die onzin niet mee. Neuh....Wij hebben hier zo onze eigen rel. De Sinterklaas is na negen jaar trouwe dienst aan de kant gezet. De pieten zijn zwart en blijven zwart maar blijkbaar was de Goedheiligman een jaartje of pak 'm beet twintig te oud. De oude Sinterklaas voelt zich in het kruis gepakt, de voorzitter van de Sinterklaascommissie doet of zijn neus bloedt en preekt voor eigen parochie. Heeeeeerlijk toch, gekneutel op de vierkante meter. Kinderen willen gewoon zo'n man zien in een rode mantel, rare mijter op zijn kop, grijze baard en gewoon heel veel kadootjes. Een kinderhand is gauw gevuld, helaas een hand van een volwassene niet.....Ik vind het zinloze discussies die alle proporties inmiddels te buiten zijn gegaan.....Onze Zwarte Piet die tegenwoordig wat bleekjes ziet, wat pips.....The Cheese Pete of Stroopwafelpiet, wie verzint het....?? Ja, wij ollanders duzz....Meesters in het vervalsen van jeugdsentimenten....Ons pietje blijft gewoon ons Pietje...Hij sliep gisteren tijdens de aankomst in Hardenberg maar gaat volgende week wel ff kijken in Mariënberg als onze Vaste Sinterklaas aankomt met zijn knechten. Nuchter als we zijn want dat andere is toch bezopen voor woorden. Ach, een dag voordat die Sint aanmeerde in Gouda maakten wij Amsterdam onveilig. Ik was nooit zo Amsterdam minded....Snapte niet waarom altijd mijn buitenlandse collega's op bezoek in Nederland steevast een dagje Amsterdam aan hun tripje vastknoopte. Bier kon je ook in Hardenberg krijgen en dat gras was hier ook groen genoeg en koffie werd tevens geserveerd in de shops in Dedemsvaart en bijvoorbeeld Zwolle. Maar enfin, op de vraag of ik zin om mee te gaan antwoordde ik steevast Neuh, No of gewoon Nein.....Voetbal ging toen ook al voor en Amsterdam trok mij niet zo....en om nu te kijken naar dubbel glas in mijn vrije tijd...was ook niet aan mij besteed. Maar ik had nog nooit Amsterdam door de ogen gezien van Sanneke....En dat is toch anders. Natuurlijk verander ik als was in haar handen als Is niet meer zijn kan. Vrijdag zag ik Amsterdam anders, met andere ogen en ik ben verliefd geworden op het Amsterdam van Sanneke....Genoten van alles. De negen straatjes, de Jordaan, die kleine winkeltjes, dat ene leuke cafeetje...Bazar op de Albert Cuyp en natuurlijk éétcafé Moos waar wij een broodje aten en alles wat maar Moos ademde op de gevoelige plaat werd vastgelegd. Moos gaat de volgende keer mee....Kan hij de oude herdershond in de hoek aaien en gaan wij weer voor het Pistoletje Surf & Turf. Nog nooit zo vaak in de Tram en Metro gezeten maar ik genoot van elke minuut. Gewoon omdat Amsterdam ook andere gezichten heeft dan die portretten die ik alleen maar kende. Natuurlijk waren wij er voor the Counting Crows maar het voorprogramma zat strak in elkaar. Ik zag onze Hoofdstad met misschien wel de juiste ogen en niet alleen de toeristische trekpleisters, dat klinkt dubbelzinnig maar is niet zo bedoeld. Tja, the Counting Crows....wat een heerlijk concert in de Heineken Music Hall, ik vroeg om Grolsch maar kreeg Amstel Radler en Heineken mee...Adam Duritz was goed te passe, het klonk als een klok. Het bracht some memories mee....Genoot van de drummert die links van ons zat, wat ramde hij op zijn drums en hij had energie voor twee...Eventjes twee kleine daagjes zonder Moos. Drankelman zou zeggen: Omdat het kan....En inderdaad het kon ook gewoon. Genieten van elkaar, genieten van een mooie stad die ik de eerste keer geen blik waardig gunde. Eerste indrukken zijn niet altijd een vrijbrief voor later moest ik eerlijk bekennen. Maar natuurlijk bij A Long December kneep ik Sanneke nog effe wat harder.....Ja, het is echt....er zijn altijd Reasons to Believe......Bij de eerste keer Counting Crows zong ik de tekst ook letterlijk mee zonder te beseffen dat jaren later mijn dromen waarheid zijn geworden. Vrijdag de Tellende Kraaien, gisteravond de Adelaars van The Dutch Eagles.....Soms vinden mensen mij een rare vogel, maar deze vogel vloog vele kilometers, hopte van nest naar nest maar landde enkele jaren terug in het warmste nest ooit waar de liefde van zijn leven zat te broeden op het mooiste kuikentje ooit. De beeldspraak is soms nog nooit zo helder geweest als dit weekend. Deze vogel vliegt van West naar Oost en weer terug maar duikelt 's avonds altijd het vertrouwde nest in. Ik tel weer eens mijn zegeningen......Ik was Mr. Jones maar ben nu wie ik gewoon wil zijn. Joah, mag wel zo......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten