woensdag 5 augustus 2015

Wij Zijn Onderweg Naar Later.....

Wij Zijn Onderweg Naar Later.....

8 maart 2015 om 8:36
Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,


'Weej zien onderweeg naar later,weej zien allemoal aan boord en de muziek klinkt op t water. En weej goan zonder n woord..heel langzaam schrieft de weg als eemand zien verhaal verteld. En weej luustere meij de stem die ver noar hoes toe belt langs middelieuwse buüm. De stapelwolken boave os dalik brukt t los. De donkere lucht velt neer als n aquarel van zwarte inkt. En onder os t meer de zurg die naar onder zinkt. De reagen die brengt rust over t graas en t kastiel op heuvels van fluwiel. Beej de oapehaart, kiek ik op de klok, 't is kwart veur ien. De vinger op de kaart,'t is lekker dat weej heer al zien onder de greune brug, veur anker beej de alde sloot weej zien weer thoes...Weej zien onderweeg naar later.'
Uut 'Onderweg naar Later (onder de greune brug) van Rowwen Hèze.

Als jullie verstaan wat er boven geschreven staat, zeg ik van achter mien tikgeit. Hulde, waarvan akte! Het maakt soms niet uut in welke taal je zingt. Het is de boodschap die je overbrengt en dat mag in het plat Limburgs of gewoon in het dialect wat wij hier spreken. Ook al verstond ik niet alles, in de kern wist ik dat de waarheid niet ver uit het midden lag. Wij zaten mooi gelukkig te wezen op rij 9 van het Rabotheater in Hengeloooooooooo. Ze dronken geen Gulpener maar Grolsch. Rowwen Hèze al dertig joar op de planken. Al een hele lange tied volg ik de heren uut America, Limburg op de voet. Vele CD's huizen in mijn platenkast die ergens boven op zolder stof liggen te vangen. Vooral de langzame nummers van Jack Poels en consorten zijn een tien met een griffel waard. 30 Joar Rowwen Hèze, Ballades en Beer....Die ondertussen in onze VW Touran ligt te draaien. Een verrassende avond afgelopen donderdag.
Ik verruilde met het grootste gemak de roodzwarte toog van de mooie bruine kroeg op sportpark het Westerpark moeiteloos met een ritje naar de stad van Stork, Makro, De Twee Wezen en het Fanny Blankers-Koen Stadion. De shows van Rowwen Hèze worden gekenmerkt door humor, feest maar ook door een serieuze toon. Deze avond was niet anders. De band opent met een live-optreden en de laatste tonen van 'Limburg' ebben langzaam weg, na amper twee minuten op het podium te hebben gestaan nemen ze alweer afscheid alsof ze in een bezwangerde feesttent stonden. Ze krijgen bloemen en stevenen de buhne af....Het doek gaat dicht. Enkele, wat oudere dames, snappen er niks van...Je ziet ze denken, hebben wij hier ruim 25 euro voor betaald. Uut de boxen knalt keihard 'Welkom in de feesttent' van Kraantje Pappie....De oren worden maximaal getest. Een vrouw duikelt uit haar tas het programmablaadje, toch de verkeerde voorstelling gekozen? Het doek gaat al snel weer open en je ziet een huiskamer met half uitgeslapen Rowwen Hezers....Het verhaal van 30 jaor wordt verteld in een notedop. Uit de zaal schreeuwt iemand 'De Peel in Brand' als Poels vraagt om het favoriete nummer van het publiek....Het hoort blijkbaar bij de show. Zelfs de tourbus komt het podium oprijden, een nagebouwde witte Suzuki met een mooi kenteken RH 19 85 ....Sanneke heeft oog voor details want het valt haar als eerste op terwijl ik zelfs de bril op heb....Onderweg naar Later wordt gespeeld (onder de greune brug). Na de pauze komen ze vanuit de zaal akoetisch met het nummer Kroenenberg terug op het podium. Al heeft de kleine drummert, look-a-like van voormalige prins carnaval Slagharen, moeite om het immense hoge podium te beklimmen...Mooi om te zien met z'n korte pootjes en korte boxe. Ze trappen gelijk door met de Duvel is Los, je waant je niet langer meer in een vroom theater maar in een feesttent met liters bier....Moet denken aan de High Beer van vorige week toen was de Duvel ook los, mannen met echt bier en echt stoer mannenvlees....Jack komt nog ff buurten bij ons in de rij, Sanneke denkt dat het moment u is gekomen....Maar ik had daar nog niet eens aan gedacht. Het had gekund. De knipoog van de grijze bebaarde frontman is veelzeggend, deze moet je nooit meer loslaten Dorgelo....Wist niet dat ik 'm kende blijkbaar verzin ik het nu ook, dat kan ook, maar rij negen was wel populair deze avond kan ik u verzekeren. Een ouder echtpaar wat naast ons zat, met tasje voorop de schoot tegen den uitgevulde buik aan gaan helemaal los als wij met z'n allen gaan staan en weer zitten en weer staan....we blijven maar staan!. Prachtig om te zien. Een oma van pak 'm beet zeventig joar die los gaat op de Polka en Tex-Mex van Rowwen Hèze. Na amper een half uurtje...lijkt het concert voorbij...Lichten gaan aan, de grote doeken gaan omhoog...Wij zien de grootsheid van het Rabo-theater en de crew ruimt op, terwijl ineens de grootste van het stel achter de piano gaat pingelen en de kleinste brutaal de gitaar van Jack ter hand neemt begint het zestal te jammen. Nummers van Nirvana en AC/DC...Een mooie manier om de trouwe crew voor te stellen...Als het publiek losgaat komt de nestor van de band weer terug, Jack stuurt de mannen weg omdat ze niet te goed moeten worden en zeker niet beter dan Rowwen Hèze...Alles was donderdagavond één grote show....Vlinder komt langs in gevoelig rood decor, een prachtig nummer. Ze feesten nog ff door...Neemt de hele zaal mee naar de foyer, waar wij proosten op elkaar en op het leven. Zij met Grolsch in de hand en wij ook....Bestel mar, Bestel mar...Ze spelen nog twee nummers in de foyer....Met de neus omhoeg...Blijft mooi...en na ruim twee en half uur zetten ze er een limburgse vlaai achter. Weer een uniek optreden zoals ik zo vaak heb gezien en gehoord van Rowwen Hèze. Ik zag ze vaak en vaak beneveld onder Algemeen Nederlands Peil...Mooie teksten, ik sponseer ze als hemelwater....Als geest voor mijn ziel. Als het ff allemaal niet zo wil zoals het moet gaan....is muziek mijn enige uitvlucht. Muziek brengt back some memories maar ondertussen zijn wij onderweg naar later. Naar wat de toekomst ons brenge moge....De toekomst die altijd roodzwart gekleurd zal zijn al vrees ik dat over een paar jaar ook ik de stap moet zetten om iets van oranje in mijn leven toe te laten als het dat kleine kereltje een balletje gaat trappen. Wij vogelen ons rot, maar voorlopig weet ik niet of hij links of rechts is....Hij doet alles op zijn eigen manier, kortom een zoon van ons dat kan niet anders....De eigenwiezigheid van ons beide...Een dodelijke combinatie....Hij kan uitstekend nee zeggen en verdomt het echt als hij iets niet wil......Waar kunnen wij meer van die Moosen bestellen...Ik sta al in de rij. Zoals ik altijd in de rij zal blijven staan voor Rowwen Hèze. Weer zo'n onnederlands goed bandje...Ik genoot met volle teugen afgelopen donderdagavond. De voetbal is mij heilig maar het goede leven mij nog heiliger....Wat ik oe brom. Een blauw Pino ten top....
De show 'Ballades & Beer' geeft een mooi tijdsbeeld van 30 joar Rowwen Hèze. Het goede leven van feest, lol en bier....maar ook dat het leven soms serieus kan en mag zijn....het verveelde geen moment. Zo'n avond geeft energie voor tien.......Dat heb je soms nodig....Het kwam op een perfect moment. Tied, zo is het maar net.....Joah, het mag wel zo.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten