dinsdag 4 augustus 2015

geloof, Hoop en Liefde....

Geloof, Hoop en Liefde......

11 januari 2015 om 10:12
Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Shine on, shine the light on me,In all of my life so that much more I see. In the light of his love. In the light of reflection. Oh what a world Or sometimes oh so it seems. Eyes in the skies. In that silver gift friendship. A glittering prize. Is it the prize of lost loves. They can remember quiet sides of midnight. They can remember the attraction of fame. Like a glittering prize. I saw up on a clear day, First taking hearts then our last breath away.'
Uut 'Glittering Prize' van The Simple Minds.......(Simpele Zielen zijn wij al lang niet meer....)
Moos zit weer eens onder de tafel, terwijl ik een halve meter hoger zit te tikken achter mijn vertrouwde tikgeit. Hij leest weer eens een boekje, loopt rondjes langs de vierkante tafel. Niets belemmert hem nog, geen geloof, geen weggeschoten dromen of uitgestelde hoop. Alleen liefde bindt zijn dagelijkse leventje. Hij zit nu aan iets waar hij eigenlijk niet aan mag zitten....Een fronsende blik van mij levert natuurlijk geen resultaat op, hij kijkt schuin onder zijn oogjes vandaan...weet dat het niet mag maar ik verbied het hem ff nog niet....Altijd néé is ook geen uitgesproken ja. Daniël Lohues zingt over een prachtig mooie dag, koffie en de stoete valt zoals het moet. Hij zat vannacht te denken dat het ook wel eens mocht. Een prachtige mooie dag. Na zo'n week mag het ook wel eens. Dat je dacht dat het allemaal niet meer erger kon. Ondertussen komt Moos een kusje halen...zet hij de leeuw naast de tijger en de giraffe bij mij op tafel. Gebruik je fantasie want deze steigerhouten tafel wordt omgetoverd door het ventje in een heuse dierentuin. Hij maakt zelf de geluidjes. Een grommende leeuw wordt afgelost door een .....euh , wat voor een geluid maakt eigenlijk een Giraffe...hij kijkt mij aan, Ja....De Giraffe heeft dan wel de allerlangste nek maar de olifant de dikste billen van het land. Hij lacht, zijn papa is een rare hoor zie je hem denken. Hij kan er zelf ook wat van. Een mandarijn wordt half soldaat gemaakt maar de schillen gaan wel keurig in de afvalemmer....Hoe leg je een jochie van nog geen twee uit dat het karton van zijn liga's niet in de pedaalemmer mag maar bij het oude papier als wij zelf de werelden nog niet van elkaar kunnen (onder)scheiden....oh, wacht even hoor....Moet ff een mandarijntje afschillen...Ben zo terug....
Ben ik weer..Nadat ik Moos voor de tiende keer bij de nieuwe lamp van Oma heb weggehaald. Het is ook zo'n blikvanger in onze woonkamer. Je kunt het hem amper kwalijk nemen. Hij is op ontdekkingstocht, elke dag leert hij ietsie pietsie meer over deze mooie wereld. Al liet de wereld deze week zich weer niet zien van zijn mooiste kant....Weer een gemiste kans. Omdat men een geloof belachelijk maakte en denkt dat te moeten wreken in naam van Tinus (want als je de naam Mohammed belachelijk maakt kan je dat nog wel eens duur komen te staan....) duzz daarom maar Tinus, kan ook Wouter zijn hoor. Ik heb altijd geleerd dat geloof, hoop en liefde de belangrijkste pijlers zijn/waren op deze wereld. Het was ene Paulus die het schreef in zijn brief aan de gemeente van Korinthie dat ons niets restte dan geloof, hoop en liefde en dat liefde de grootste van die drie was. Blijkbaar denken sommige mensen daar anders over en schieten ze in naam van de profeet mensen rucksichtlos dood....Kogel door de kop, ophouden met tekenen, schrijven of whatever. Je hebt lang genoeg ons beledigd. Was fur einem Teller hebben zij voor hun kop hangen. Zag het gisteren ook weer in het NOS-journaal....Een redacteur van een blad in Turkije snapte het allemaal wel. Als je Allah of wie dan ook ging beledigen kon je gestraft worden....Ik wilde bijkans die man wel van het beeldscherm schieten met mijn bakkie zwarte koffie. Het ook nog eens goedpraten....Ik snap het niet allemaal meer....Ik vroeg het mij af deze zomer toen MH17 van de rader werd gepikt en ik vraag het mij nu weer af. Was op weg naar Düsseldorf toen ik het nieuws hoorde....en 's avonds op mijn hotelkamer kon ik geen kanaal wegzappen of het ging natuurlijk over die Frankreich und Paris und wat er allemaal gebeurd was. Het contact met het thuisfront, een lachende Moos in mijn Facetime en een mooie San ernaast bracht de lach op mijn gezicht terug....Wij hadden met zijn drieën en onze families toch al zo'n heftige week achter de rug gehad. Op een gedenkwaardige dag met een mooi eerbetoon aan Oma schoten enkele doorgedraaide dwazen tientallen mensen door het hoofd. De wereld op zijn kop, een weggeschoten kop. Ik snap het allemaal ff niet meer.....Wat ik wel snap is dat ik nu ook op de ski's in Frankrijk had kunnen staan. Dat ik, as we speak, de eerste afdalingen reeds weer had gemaakt op de besneeuwde hellingen. Maar je moet soms keuzes maken ook al doen ze pijn want na ruim dik vijftien jaar huis ik in week drie niet eens in Frankrijk maar gewoon thuus aan de Van Kouwenborchstraat. Maar het is een keuze die verder niemand raakt behalve mijzelf. Maar de keuzes die de heren maakten in Frankrijk om in naam van profeet Tinus en Wouter onschuldige mensen te vermoorden raakten de hele wereld. Moos is nu aan het eten, de groene stift is blijkbaar lekkerder dan de rode....Hij krijgt nog niets op het papier...Welke spotprent zal hij op papier tekenen...Welke strepen verbeelden momenteel zijn  wereld. De rode kleur heeft de overhand in zijn kunstwerk, het zwart delft de onderspit.....Rood/Zwart blijft een mooie combinatie. San verft nu zijn handje...Moos lacht zich een ongeluk. Zijn stempel in de vorm van de handdruk levert andere smerige handen op, maar aan zijn handjes kleeft alleen maar waterverf. Aan handen van die beide broers in Frankrijk zoveel bloed.....Geloof, hoop en liefde....Volgens mij heben ze er geen donder van begrepen. Zijn jullie nu trots en reizen jullie nu af naar die 72 maagden in het paradijs...enzo...?? Was het jullie daar om te doen...Jaloers misschien op boer Tom met zijn 1800 brieven....? Kijken jullie nu met trots van boven als je lichaam weer rood kleurt als je bezig bent met één van de 72 of 84.....Ik had de hoop dat geloof en liefde het kwade zou overwinnen...Dat 2015 2014 zou aflossen met de belofte dat het allemaal beter zou gaan worden....Blijkbaar duzz niet....Maar ik geef de HOOP niet op en blijf erin GELOVEN...want LIEFDE overwint uiteindelijk alles!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten