zondag 11 oktober 2015

Biodanza...?!?! Ik Vertrek....

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Hey you give up the ghost. That's haunting you now hoo. Shout it out (huh). Don't let it stay inside and eat you alive. Now dig it. Make up your mind huh. Don't you want to stay this side of the line.
I can assure you when you're my age. You'll learn from all you've left behind. You got to dance little sister. Don't give up today. Hang on till tomorrow. I don't wanna hear you're late. You've got to dance little sister. Don't give up today. Hang on till tomorrow. Don't give up your stay'

Uut 'Dance Little Sister' van Terence Trent D'arby

1984 kwam even buurten in mijn troebele hersenbrein deze morgen. Amper 12 jaar. Klaar met de lagere school. Nam afscheid van Meester Herbert en mijn 11 klasgenootjes. Ga jullie zien....Ik ging als enige naar de Christelijke Mavo in Hardenberg. Je weet wel aan de Gramsbergerweg. Draaide aan wat knoppen op de radio, die in de hoek stond geparkeerd aan de Johan Clemmestraat. Pa zat te luisteren naar een vaag programma en tikte met zijn voet op de vloerbedekking. Koptelefoon ging op, Flock of Seagulls kwam langs. The more you live, the more you love....Vond het goed te pruimen. Nam een appel en kreeg destijds nog geen last van een rood gezicht, Pectine was in geen velden of wegen te bekennen. Stak de hand op tegen de buurman die zich haastte naar de trein. Had die middag geen zin aan voetballen tegenover de kerk. Had wat last van mijn enkel waar ik vorige week een schop tegenaan had gehad. Die jongen pakte ik de volgende wedstrijd terug, ik miste nog wel eens een hoge bal. Een goed excuus om die jongen met mijn handschoenen tegen zijn slaap te stompen onder het mom....Sorry, ik was vanmorgen nog niet helemaal uitgeslapen. Zat dit seizoen in de C1, kieken wat het wordt onder leiding van Bennie Bouwhuis en Jan Hans. 
Daar dacht ik gek genoeg aan deze week toen op Radio 2 's avonds laat Flock of Seagulls langs kwam. Heerlijke muziek die mij even terugbracht naar een onbezorgde jeugd. Waar iedereen die je liefhad nog vrolijk rondhuppelde. Waar een OAD-bus je in twee dagen naar Zagreb bracht met Pa aan het stuur. Mijn tomtom die overal de weg wist en op al mijn vragen antwoord had. Nu ben ik zelf papa, maar mijn tomtom zegt vaak dat ik moet keren indien mogelijk. Moos vraagt wat en ik moet hem het antwoord schuldig blijven....Wat doen die mensen Papa....? Is dat dansen....Is dat nou echt dansen....? Ik kijk naar het wazige YouTube Filmpje maar zie geen wietdampen....Kijk nog eens....De vraag stellen is 'm dit keer niet beantwoorden. Weet niet of in mijn vrienden- en/of Facebook kennisenkring iemand aan deze dans doet. Ik weet niet of ik nu mensen voor de kop stoot of voor de enkels....Ik weet het niet. Maar weet iemand wat Biodanza is....?? Ik helaas wel. Ik vertrok niet van de bank terwijl wij keken naar Ik Vertrek. Biodanza staat al twee weken op mijn netvlies....Biodanza is een combinatie van muziek, bewegen, contact en ervaren...Bio-danza betekent letterlijk leven - dans. Het leven wat je moet dansen. Biodanza is voor jong en oud. Man en vrouw, lenig of stram. Gisternacht zaten wij er met verbazing naar te kijken, 6 buurtjes die dachten in de maling te worden genomen....haha. Heerlijk, in de waanzin van deze wereld houdt Biodanza mensen blijkbaar op de been. Al wilde iemand met vleugels gaan vliegen maar geraakte hij niet van de landingsbaan af. Ik weet niet waarom ik Biodanza aanhaal. Misschien wel omdat ik vandaag ergens geen begin mee kan maken laat staan een eind. Gisteren een zeer vrolijke avond gehad. Gegeten met mensen die er toe doen. Met buren die vrienden aan het worden zijn. Geen moeilijk gedoe....Gisteren een tourtje Troubadour 2.0 gedaan. Bij Herman en Gretha op visite geweest. Sinds enkele weken herbergt in de voormalige Baron een heus steakrestaurant....Het was goed toeven. Lekker eten in een gezellige ambiance dat staat als een paal boven water. Soms sta je daar achter en ontmoet je per toeval de liefde van je leven. Praat je eerst nog over medische missers maar krijg je via je knie een band voor het leven. De DJ slingerde op zo'n moment Ace of Base de toko in. Een man op een fluit huppelt nu in een ander filmpje in zijn iets te grote onderbroek....Hij snijdt geen hout, ik weet het, maar wel een blokfuit. Maar dat geheel terzijde. In de tijd dat Hyves nog big business is....Mooi om te horen hoe mensen elkaar hebben ontmoet. Die van ons is ook zo bijzonder....De eerste blik, de eerste kus, het eerste verlangen naar iemand die je steeds beter leert kennen. Dance Little Sister. Op het podium waar ik vaak mijn onkunde tentoon spreidde zat ik nu een meter verder aan de ronde tafel van zes te genieten van het leven...Niks geen Biodanza....Ik vierde het leven maar zonder een dans. Ik vrijde een voetje en bedacht me dat het andersom moest. Mijn liefde zat net iets te ver om voetje mee te vrijen maar de lucht was zwanger genoeg. Ik keek naar haar. Ze dronk gewoon uit een glas met droge wijn, een Chardonnay geloof ik, maar het maakte mij zielsgelukkig. In een kroeg waar nu The Boss op een bord werd geserveerd, zo rood mogelijk, was ik vroeger vaak de tomtom kwijt maar lag nu gewoon op koers en de Vecht kabbelde rustig onder de brug door......Ik genoot van mijn vroegere tandarts-assistente die nu in plaats van de tanden de handen op elkaar kreeg....Gewoon omdat eerlijk eten heerlijk werd opgediend. Hardenberg heeft er weer een uitstekend restaurant bij....De troubadour was vaak voor mij een boulevard of broken dreams. Hier spatte eerder van alles maar gisteravond niets uit elkaar. Ik keek onder mijn wimpers naar haar....Ik keek naar mijn beide mooie buurvrouwen en naar mijn muze....Een kunstenaar ben ik nooit geweest. Ik klieder maar wat in het rond en moet dan proberen binnen de lijntjes te kleuren....Dat kan Schutte beter en gaan we binnenkort zien met eigen ogen in het LOC. Wat dacht ik toen ik twaalf was en wat denk ik nu dik dertig jaar later....The More You Live, The More You Love...Ben van het leven gaan houden, niet op zo'n wazige Biodanza manier....Ik vertrok vaak voordat de warme broodjes in de oven pling zeiden..In heet water wordt pasta zacht en eitjes keihard.....Maar ik hoef nu niet meer te vertrekken, ja naar plekken waar het goed toeven is. Gisteren was dat de Troubadour, morgen kan dat weer wat anders zijn. Maar als het met jou is, San...of met Moos of met mijn lieve buurtjes....met mijn lieve vrienden, met mijn familie....Met de wintersportgangers.....Dan is het goed. ik dans , dus ik besta....Maar gisternacht dacht ik wel, beseffen die Biodanza dansers ook dat ze bestaan....Ze bestaan...en ik vond het ook wel weer mooi....Lak aan alles...Lak aan iedereen. Iedereen Biodanzaat op zijn of haar eigen manier...Wij deden het met Nicht Rijder, Arie en Bastiaan....Buurman 41 en buuv 39 brachten wat nieuwe onzin ten tafel....en wij deden een knoopje van de broek los of open....zeg het maar.
Ik kende het niet, maar keek het vannacht nog eens terug aan de binnenkant van mijn ogen.....De voorlopers van het huidige Lucky TV.....En wij keken vannacht nog eens de filmpjes van Willy en Max...Een mooie afsluiting van een culinaire avond. Mede mogelijk gemaakt door The Boss en Chef's Special.
Fijne zondag, wij gaan iemand verrassen die het verdient....Deze week ga ik heel veel denken aan iemand die jarenlang mijn TomTom was...The More You Life, The More You Love...Joah, mag wel zo....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten