zondag 4 oktober 2015

Grote Boodschap Doen Bij De Appie H.

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'I'd love to take this lying down. But the world we know has lost its crown. All night talk n' jazz cigarettes. Is never gonna change this killer town. Round the corner comes salvation. Made to order is what you found. Why oh why do we fool ourselves. Is it just the need to carry on. I see her walking. In perfect time. She gives me reason. To carry on. Shake the tree you find. Shake don't cut it down.'
Uut 'Shake The Tree' van INXS.

Reed van de week in een grenzenloos landschap. Waar ik ook keek, net na Sneek, overal zag ik water. Wat is Nederland toch mooi, wij zien het helaas de laatste tijd niet meer...Trapte wat minder hard op het gas. Hier moest ik even van genieten. Een vergezicht...Het was net of ik niet in Nederland vertoefte maar in Italië Zwitserland of Oostenrijk. Ok, ik dwaalde rond in Friesland, die wil zich nog altijd een aparte status aanmeten en het liefst zich afscheiden van de andere 11 provinciës. Zag Wiegel niet maar wel een Overdachtegaal. Nam de rotonde nog eens, want de TomTom gaf wel iets aan maar sprak niet tot mij. Ging af op mijn gevoel, herkende het wel maar hield het rempedaal in de gaten. Vooral niet over de grens gaan. Op de Afsluitdijk bekroop mij weer het wereldse gevoel...Het was iets mistig, hier moest ik dus niet de mist ingaan, links en rechts van mij waste het water zich schoon. Het golfde een beetje op en neer, reed wel in een Volkswagen maar de lucht bleef blauw staren naar de zon. Friesland liet ik achter mij en drentelde Noord-Holland binnen. Hier in het Oosten is het mooi.....Maar boven in Nederland is het ook goed te pruimen, ze spreken zelfs dezelfde taal, nou ja....Bijna dan. Wilde me van de week over alles druk maken maar vond mij terug in een hele andere modus. Was er klaar mee en niet waar jij nu misschien aan denkt. Nee, die bal rolde anders. Nam een besluit in mijn hoofd en het antwoord moet goed zijn anders leg ik ergens een pen opzij en zoeken ze het maar uit. Bestuur ik liever zelf weer mijn eigen koers. Las vanmorgen de krant, digitaal in onze springbox. Moos las een boekje en gaf op de vraag wie er naast Dikkie Dik zat dat het Heuver Banden was....Ok, wij rekenen het maar goed. Net zoals San een gala-opmerking had bij Buurman & Buurman. De mannen wilden een film kijken en schilderde de muren wit...natuurlijk ging er weer van alles mis en Sanneke vroeg zich af: 'Wat doet u nu, Buurman?' Tja, een losse flodder op de vroege zondagmorgen. Hoorde een fietser wegrijden bij een vreemde zaak, dacht hij nu net hetzelfde als enkele uren terug. Nu de laatste druppels alcohol vervlogen naar betere tijden en het verstand weer langzaam naar boven kroop.
Maar goed, las het laatste nieuws op de I-pad. Nou ja, nieuws.....Nieuws met een glimlach en soms met verbazing. Een vrouw die een grote boodschap dacht te moeten doen achter de broodafdeling bij AH Hoofddorp en vervolgens de net geloste hoop vrolijk laat zien aan haar vriendin. Camerabeelden liegen niet....Of een Stewardess die passagiers letterlijk naar grote hoogten bracht. Op het toilet deed zij geen grote boodschap maar betrok ze mannen in haar eigen High Mile Club. In twee jaar verdiende ze met haar extra service ruim 730.000 euro.....Hoe trek je dit nieuws. Ik lach erom, kwestie van vraag en aanbod. In een vliegtuig is er nu éénmaal geen ruimte voor een lange tippelzone maar wel voor één geile stewardess. Natuurlijk werd ze betrapt, een heterdaadje en lul je er dan maar eens uit. Ze had meestal sex op de lange vluchten tussen de Golf en de Verenigde Staten....Met haar golfbewegingen bracht ze dus mannen in alle Staten....Ze tikte per beurt 1700 euro af...Ja, prijzen van de vliegtickets vlogen de pan uit. Ze werkte bij een vliegmaatschappij in het Midden-Oosten.....Come On Air denk ik....En ze was ook niet de eerste stewardess die bijkluste. Japanse stewardessen zouden tegen betaling met piloten, je weet wel die mensen die voor in het vliegtuig zitten, naar bed gaan om de loondalingen te compenseren....The only way is up! En zo was er vanmorgen wel meer nieuws waar je eigenlijk je neus voor ophaalt.....Maar ik zoek er bewust naar om al het andere nieuws maar buiten de deur te houden.....Ik kijk liever naar vliegtuigen...Toch wel onder de indruk. Deze week reed ik langs Schiphol. Ik blijf het toch indrukwekkend vliegen....Vliegtuigen die landen en die opstijgen....Zag een vliegtuig uit het Midden-Oosten met enige turbulentie aan de staart wiebelend binnenkomen....Het zou toch niet....? haha....Nee, deze week mij niet druk gemaakt over zaken die hout snijden....Voetbal beleefd zoals het ook kan, 5 kwartier schelden op je jongens om ze vervolgens na 90 minuten in je armen te sluiten.....Zo kan het ook, het niet verdienen maar toch de strijd winnen....Nee hé, lees net dat acht topless vrouwen zich gisteren in een weiland bij het Friese dorpje Ryptsjerk als koeien  hebben laten beschilderen...Wat ben ik blij dat ik er woensdag al langsreed....met het uitzicht op water, heel veel water....Gierend van het lachen banjerden de zwartwitte bodypaint-dames door het vochtige friese weiland om aandacht te vragen voor het verdwijnen van de grazende runderen uit het landschap....
Het is en het blijft een rare wereld. Wij moeten aan de boom blijven schudden....Shaking the Tree....De voor en tegens tegen elkaar afwegen, want van dit nieuws hierboven wordt je ook niet bepaald vrolijk. Als dit al voorpaginanieuws is....Ach, ik trek het beter dan al het andere wereldleed in deze wereld....Nederland staat langzamerhand in brand, het einde is nog niet in zicht.....Ben ik bang. Onze gastvrijheid wordt soms met voeten getreden...Je mag bij ons op de koffie komen als je het kopje maar netjes in de vaatwasser zet. Het is niet je eigen huis maar gedraag je wel...Heb respect voor elkaar, heb respect voor elkaars geloofsovertuiging en knal niet iemand neer als je toevallig  Christen ben....Denk niet dat elke vrouw met een rok erom vraagt om genomen te worden. Heb respect voor elkaar en heb respect voor de gastvrijheid die je in alle vrijheid wordt geboden. Als je het niet zint en je vindt de geboden faciliteiten die in vogelvrucht voor je neer zijn gezet niet aan je eisen voldoen wandel dan vriendelijk maar resoluut de eerder gepasseerde grens weer over. Ik ben ruimdenkend en heb altijd een bord klaarstaan maar hou de kerk wel in het midden, Friesland in het Noorden want anders hebben wij een enkeltje TimboekToe voor je klaar staan....Mensen, blijf allemaal op je eigen manier aan de boom schudden maar doe het altijd met respect en liefde....Schud eraan, maar zaag de boom niet om.
Joah, mag wel zo......




Geen opmerkingen:

Een reactie posten